Selfies, talefejl og en død hund: Kongehuset fejrer ét år på nettet

Kongehuset fejret et års fødselsdag på Facebook og Instagram. To eksperter vurderer året, der er gået

I dag er det præcis et år siden, at Kongehuset hoppede ind i den moderne tidsalder og kom på de sociale medier – nærmere betegnet oprettede profiler på hhv. Facebook og Instagram.

- Danskernes medieforbrug flytter sig og Kongehuset vil gerne være der, hvor danskerne er, lød det fra hofmarskal Michael Ehrenreich i en pressemeddelelse.

Danske kongelige - 31. maj. 2016 - kl. 12:29 Nu kan du 'like' Margrethe: Kongehuset er på Facebook

Et år senere følger over 250.000 danskere den ellers pr. definition gammeldags institutions gøren og laden på enten det ene eller andet medie.

Vi har set Marys selfie fra en skiferie, set en glad Frede posere med Lars Ulrich i Royal Arena og senest samme Kronprins invitere danskerne med på løbetur rundt i landet på Royal Run i forbindelse med hans 50-års fødselsdag næste år.

Sidstnævnte opslag fra den kongelige kondiløber har indtil videre været det mest populære opslag på billedemediet Instagram, hvor knap 14.000 har trykket ’like’ til videoen, der i øvrigt er blevet set af 750.000 på Kongehusets to officielle kanaler.

Det var også på de sociale medier, at Kongehuset meddelte, at de havde mistet deres højtelskede hund Ziggy.

Se også: Mary og Fredes sorg: Har mistet højtelskede Ziggy

Kongehuset i tal

Det danske kongehus

Kom på Facebook og Instagram 31. maj 2016

Har knap 160.000 følgere på Facebook

Har knap 95.000 følgere på Instagram. Selv følger de 0

Det første halve år modtog Instagram-profilen 605.156 likes

Menneskeligt at fejl
- De kunne være mere personlige, men overordnet set gør de det rigtig godt, lyder det fra kommunikationsekspert Anna Thygesen, der især opfordrer til flere ’behind the scenes’-billeder, der giver folk følelsen af at komme tættere på.

Hun roser især Royal Run for at være en fin satsning, der også giver flere følgere. Og selvom der sker fejl – som når Kronprinsen kalder de danske atleter for ’forvænte’ i stedet for forventningsfulde, så betyder det ikke meget.

- Folk griner lidt af det, men det går også, at han fremstår mere menneskelig, slår hun fast.

Lidt for formelt
Også Nathalie C. Larsen, der er digital chef hos Lead Agency, mener, at Kongehuset har klaret det første år ganske fint, men efterspørger – ligesom Anna Thygesen – mere personlighed.

- De er kommet godt fra start, men det hele er meget formelt og kontrolleret. Vi savner nærhed og at paraderne bliver sænket. De fungerer bedst, når de kopierer den adfærd, danskerne har på de sociale medier. Det skal ikke bare være som at slå op i Billed-Bladet. Hellere et grynet foto, hvor man kan mærke mennesket bag, vurderer hun.

Se også: Over 27.000 følger Daisy: Hun følger ingen

Hun hæfter sig også ved, at der ikke er megen interaktion med følgere af de to profiler.

- Dialogen med dem, der interagerer, er nærmest ikkeeksisterende. Men det kan jo nås endnu. De lægger op til, at man skal bruge hashtagget #royalrun, og der kunne man jo med fordel bruge danskernes billeder for at vise, at man har lyst til interaktionen, mener hun.

Over 160.000 fans på Facebook og knap 95.000 på Instagram. Er det tilfredsstillende?

- Ja, det er ret flot i forhold til, at de kun har været på i et år. Mange af de største bloggere bruger år på at opbygge sådan en følgerbase. Omvendt kan man sige, at hele Danmarks befolkning burde være i målgruppen, og så er man jo langt fra målet, vurderer Nathalie C. Larsen.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Seneste i flash!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen