Shop dig hellig med Bono og Helena

Kendte forsøger at redde verden ved at opfordre til hæmningsløse indkøb hos de rigtige firmaer - forskruet selvpromovering, siger forskere

U2-sangeren Bono har i årevis brugt masser af kræfter på at få folk til at købe produkter i den gode sags tjenste. Men hobby-frelserens fremgangsmåde bliver af forskere i Danmark kaldt for selvforherligende velgørenhed. (Foto: AP)
U2-sangeren Bono har i årevis brugt masser af kræfter på at få folk til at købe produkter i den gode sags tjenste. Men hobby-frelserens fremgangsmåde bliver af forskere i Danmark kaldt for selvforherligende velgørenhed. (Foto: AP)

Superstjerner med Bono og den danske supermodel Helena Christensen i spidsen er i gang med at redde verden. Og i Danmark er skuespillere, sangere og sportsfolk nærmest ved at falde over hinanden i den gode sags tjeneste.

Oftere og oftere skal forbrugerne gå shop-amok for at redde aids-syge, kræftramte, hjertesyge, fattige eller børn i nød. Derved får man som forbruger følelsen af at gøre noget godt og får samtidig lidt aflad, når man forkæler sig selv med mærkevarer.

Kendte designere og firmaer står i spidsen og får deres varer brandet. Det samme gør de kendte, der ofte selv henvender sig for at stille op for organisationerne.

Handler om brand
De brander sig selv som kunstnere og personer i den gode sags tjeneste. Og fremstår som omsorgsfulde og ansvarsbevidste.

LÆS OGSÅ: Betal så, Bono

U2's Bono er gået i spidsen og har sat Afrika på verdenskortet. Hans kampagne 'Product Red' skal forene shopping med en indsats for Afrika. Her har han allieret sig med bl.a. Angelina Jolie og Mia Farrow.

Men det er ikke kun et internationalt fænomen.

I Danmark står Helena Christensen netop nu i spidsen for en ny designerdrik ved navn Seimei, hvis moderfirma er Schur International A/S. I en lækker reklame på firmaets hjemmeside ser man Helena Christensen brande drikken bl.a. ved en fest på det ny in-sted Toldboden i København.

Hver gang man køber et Seimei-produkt over hele verden, går 25 øre til Seimeifonden, hvor Helena Christensen er gjort til formand.

- Det taler til mit hjerte, siger Helena Christensen på produktets hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Helena kæmper for Tjernobyls børn

Men forbrugerne ved ikke, hvilket formål der støttes. De kan selv komme med forslag, og der kan stemmes på hjemmesiden.

Pilgrim og Helena
Også de to danske smykkefirmaer Pilgrim og Shamballa Jewells har forenet velgørenhed med branding. Pilgrim har gennem flere år specialdesignet smykker, hvor overskuddet går til Læger Uden Grænser. Mere end ti millioner kroner er blevet overrakt til organisationen, der også har haft Helena Christensen i spidsen.

Men den måde, som blandt andre Bono og Helena Christensen driver hjælpearbejde på, er dybt problematisk.

LÆS OGSÅ: Bono & Co. gav stort hul i pengekassen

Det er konklusionen i en ny bog af amerikanske Lisa Ann Richey og italienske Stefano Ponte, der begge bor i Danmark og er henholdsvis professor i internationale udviklingsstudier på RUC og seniorforsker på Dansk Institut for Internationale Studier.

'Brand Aid - Shopping well to Save the world' hedder forskernes bog.

Problematisk
Forskerne har bl.a. undersøgt Bonos hjælpeprojekt 'Product Red'. Siden 2006 har Bono fået store firmaer som Nike, Armani, Gap og Apple til at levere særkollektioner af deres varer, der altid er røde. En del af overskuddet fra bl.a. røde iPods, Gap-bikinier, Armani-bukser og Penguin-bøger omsættes til hiv/aids-medicin, som foræres til kvinder og børn i Afrika gennem Global Fund, der er en gigantisk formidler af bistand til aids-bekæmpelse i den tredje verden.

LÆS OGSÅ: Helena hiver stjerner med i dansk fond

Richey og Ponte er dog yderst kritisk over for Bonos model. 'Rag til dig og red liv'. De mener, metoden er absurd, fordi denne form for velgørenhed ikke går ud på at give penge til syge, fattige eller undertrykte, men på at forbruge og vise sig med sit godhedsmærkevare, og det giver et simplificeret billede af virkeligheden.

Ligeledes kritiserer de to forskere fordelingen af midlerne.

flash! har forgæves forsøgt at få en kommentar fra forsker-duoen.

1 af 2 U2-sangeren Bono har i årevis brugt masser af kræfter på at få folk til at købe produkter i den gode sags tjenste. Men hobby-frelserens fremgangsmåde bliver af forskere i Danmark kaldt for selvforherligende velgørenhed. (Foto: AP)
2 af 2 Helena Christensen er her, der og alle vegne, når det kommer til velgørenhed. Og på den måde får supermodellen og de firmaer, hun repræsenterer, en masse goodwill. (Foto: AP)
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Seneste i flash!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen