Persondata politik

Kup

B&O solgte mig brugt fjernsyn som nyt

Morten Hampenberg har været trofast B&O-kunde i 30 år - Men nu er det slut

  • Morten Hampenbergs 40 tommers Beovision 7-fjernsyn fra B&O var flere år gammelt, da han købte det som nyt. (Foto: Claus Bonnerup)
« Forrige
Morten Hampenbergs 40 tommers Beovision 7-fjernsyn fra B&O var flere år gammelt, da han købte det som nyt. (Foto: Claus Bonnerup)
1 af 2
Næste »
 

Morten Hampenberg fra Kolding har i mange år haft en forkærlighed for Bang & Olufsen-produkter. Men på det seneste er kærligheden til den verdensberømte danske design-virksomhed kortsluttet.

- For et år siden købte jeg et spritnyt B&O fjernsyn med indbygget dvd for 37.500 kroner hos en autoriseret B&O-forhandler i Kolding. Men for nogle uger siden gik dvd-afspilleren i stykker, og jeg indsendte det derfor til reparation i henhold til garantien, siger den 45-årige koldingenser.

LÆS OGSÅ:

Se også: Telia ville ikke reparere min telefon

Garanti ikke gyldig
Men B&O-forhandleren i Kolding var i mellemtiden gået konkurs, og Morten Hampenberg måtte i stedet aflevere fjernsynet til en B&O-forhandler i Haderslev, der havde tilbudt at tage sig garanti-reparationen.

Men til sin store overraskelse fik han her beskeden, at garantien ikke længere var gyldig.

Forhandleren kunne nemlig på baggrund af fjernsynets serienummer konstatere, at apparatet ikke var et år gammelt, men derimod havde en fem år gammel støvet fortid.

- Jeg fik at vide, at det havde været solgt til en anden kunde og senere var blevet hjemtaget på grund af fejl, siger Morten Hampenberg, der var målløs over beskeden.

- Det er helt absurd. Man har solgt mig et gammelt fjernsyn fra 2007 som nyt, og så får man oven i købet at vide, at garantien ikke længere dækker.

Han har efterfølgende forsøgt at få B&Os hovedsæde i Struer til at erstatte det fejlbehæftede, gamle B&O-fjernsyn med et nyt. Men her vil man ikke have noget med sagen at gøre.

- De forklarer, at de er en produktionsvirksomhed, som ikke kan tage ansvar for, hvad de selvstændige forhandlere foretager sig af narrestreger. Og det endda selvom de selv har godkendt Kolding-forhandleren som autoriseret forhandler af deres produkter, lyder det fra den frustrerede koldingenser.

LÆS OGSÅ:

Se også: Expert solgte mig ødelagt computer

Forbrugerjurist: Han er blevet snydt
Ekstrabladet.dk har fået juridisk konsulent hos Forbrugerrådet, Jakob Steenstrup, til at kigge på Morten Hampenbergs sag.

Han ikke i tvivl om, at Morten Hampenberg er blevet snydt.

- Det korte af det lange er, at han oprindeligt ikke har fået det, som han har betalt for. Det er jo ikke spørgsmål om garanti eller ej. Han har krav på at handelen går tilbage, siger Jakob Steenstrup.

- Men hvis forhandleren er gået konkurs, er spørgsmålet selvfølgelig om B&O's hovedsæde kan gøres direkte ansvarlig. Og det er ikke nødvendigvis sikkert, de kan det. Det afhænger af, hvordan firmaet har skruet deres ansvarsfordeling sammen, forklarer han.

LÆS OGSÅ:

Se også: Rejse til 0 kroner kostede 27.000

Tab af goodwill
Jakob Steensstrup undrer sig dog over, at B&O ikke har gjort mere for at hjælpe Morten Hampenberg.

- At B&O med deres brand kan leve med, at en forbruger er blevet snydt på den måde, må formodes at give en del tab af goodwill. Det er mit indtryk, at det er en virksomhed, der i vidt omfang lever af de loyale kunder, siger Forbrugerrådets juridiske konsulent.

Han foreslår, at man som forbruger retter henvendelse til Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen, inden man går rettens vej.

- Alt efter de nærmere omstændigheder vil andre end den konkrete forhandler kunne gøres ansvarlige, og i så fald kan der være mulighed for at gå til klagenævnet, siger han.

I Morten Hampenbergs sag kan det dog blive nødvendigt at hente pengene i Koldingforhandlerens konkursbo, mener Jakob Steenstrup.

- I en klassisk konkurssituation, hvor der ikke er andre, som kan gøres ansvarlig, er det i konkursboet, man anmelder sit krav. Men det vil være "worst case scenario" og forinden bør de alternative klagemuligheder undersøges, siger han.

LÆS OGSÅ: Ugens vagthund: Bortvist for at træne i undertrøje

B&O: Vi vil ikke hjælpe ham
Hos Bang & Olufsens hovedsæde i Struer vil man ikke ersttate Morten Hampenbergs fjernsyn med et nyt.

- Det er en sag mellem den pågældende kunde og forhandleren, siger Morten Juhl Madsen, der er kommunikationsansvarlig hos B&O i Struer.

Han anfægter desuden, at fjernsynet blev købt som nyt, da prisen (37.500 kr, red.), som Morten Hampenberg betalte, er alt for lav.

- Modellen havde en vejledende udsalgspris på cirka 80.000 kroner, hvis man medregner dvd’en og det motoriserede vægbeslag. Altså mere end det dobbelte af, hvad han har betalt, siger Morten Juhl Madsen

- Jeg vil personlig nok have overvejet, hvordan tingene hænger sammen. Og det tror jeg også mange ville.

Ekstrabladet.dk har set Morten Hampenbergs faktura, og her fremgår det ikke, at fjernsynet var brugt.

Så du mener altså, at det er hans egen skyld?

- Nej, det siger jeg ikke. Jeg siger bare, at jeg ville have undret mig over prisen.

- Det er jo jer, der har autoriseret forhandleren. Gør I nok for at udvælge jeres forhandlere med omhu?

- Det er selvfølgelig beklageligt, og der er tale om en forhandler, der ikke eksisterer mere. Men ellers gør vi, hvad vi kan, for at have nogle gode, selvstændige forhandlere rundt omkring, og det synes vi også, at vi har.

Er I ikke bekymret for at tabe goodwill hos kunderne på grund af det her?

- Vi har mange loyale kunder, og det håber vi, at vi fortsætter med at have. Men det her er en kunde, der har købt et fjernsyn hos en selvstændig forhandler. Og det er en sag, der skal tages op mellem de to parter.

Hvad mener du om forhandlerens salgsmetoder?

- Jeg vil ikke spekulere i, hvordan salgssituationen har foregået. Det synes jeg ikke giver mening. Vi kan som virksomhed ikke stå inde for alt, hvad der er blevet sagt i sådan en salgssituation.

Så det her giver ikke anledning til kritik af forhandleren?

- Nej. Du kan jo selv begynde at spekulere i, om fjernsynet er blevet solgt som nyt eller brugt.

Kan I tilbyde ham en reparation?

- Vi kan ikke give ham et nyt fjernsyn, eller tilbyde ham en reparation, siger Morten Juhl Madsen.

Flere brugere på nationen! har bidt mærke i, at Morten Hampenberg deler for- og efternavn med en dansk kunstner, DJ Hampenberg. Det skal for god ordens skyld nævnes, at der ikke er tale om den samme person. amab

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik