Persondata politik

3 ville ikke bytte ødelagt iPhone

Først da kunden truede med at gå til Ekstra Bladet blev den ødelagte telefon ombyttet

Seneste i Forbrug

Hent flere

Mest læste i Forbrug

EKSTRA Forbrug

 

Da Allan Buhl Madsen i sidste uge besøgte 3-butikken på Kultorvet i København var det med forventningen om at få en skinnende, ny iPhone i hånden.

Men da han efter købet ville pakke telefonen ud i butikken, fandt han en helt anden og ødelagt udgave af den iPhone 4S, han havde glædet sig til at få.

Se også: Læs også: Her er danskernes hade-teleselskab

Se også: Læs også: 3 til kunderne: Glemt alt om kompensation

Bagparti var ødelagt
- Glasset på bagsiden af telefonen var helt knust, så jeg bad selvfølgelig om at få en ny. Men det kunne jeg ikke. I stedet sendte ekspedienten mig videre til 3-butikken i Vesterbrogade, hvor jeg ville kunne få min telefon byttet, fortæller Allan Buhl Madsen til ekstrabladet.dk.

I Vesterbrogade kunne de imidlertid ikke give den litteraturstuderende en ny telefon. I stedet fik han valget mellem at få udskiftet bagsiden med det samme eller vente et døgn på at få en ny iPhone.

- En Apple-tekniker skulle åbenbart først vurdere, om telefonen var ødelagt på leveringstidspunktet, før jeg kunne få en ny. Men jeg havde jo åbnet pakken i butikken, så der var ingen tvivl, siger en forundret Allan Buhl Madsen.

Sendt tilbage igen
Han krævede derfor muligheden for at levere telefonen tilbage og opsige sit abonnement og blev vist tilbage til butikken på Kultorvet. Men her løb den efterhånden frustrerede studerende igen panden mod en mur.

- Ekspedienten forklarede mig, at jeg hverken kunne opsige mit abonnement eller tilbagelevere telefonen. Ifølge ekspedienten har Apple en politik om, at 3 ikke må udlevere en ny telefon før, at en Apple-tekniker har lavet en vurdering af fejlen, forklarer han.

Den forklaring ville Allan Buhl Madsen dog ikke finde sig i. Han antydede derfor over for ekspedienten, at der kunne blive en interessant Ekstra Blads-historie ud af hele miséren, og pludseligt ændrede situationen sig.

- Ekspedienten ringede til en eller anden og gik derefter ud i baglokalet. Fem-ti minutter senere kom han tilbage med en ny telefon til mig. Så mere nagelfast er Apples politik om ikke at udlevere en ny telefon åbenbart ikke, tilføjer iPhone-ejeren.

Hos 3 erkender kommunikationschef Stine Green Paulsen, at der er begået en fejl.

- Hvis kunden står og åbner sin nye mobil i butikken, og den er i stykker, så skal han have en ny mobil med det samme. Det er beklageligt, men det er meget sjældent, en kunde åbner sin mobil i butikken og opdager, at mobilen er i stykker - vores butiksansvarlige havde aldrig hørt om, at det skulle være sket før - så vores medarbejder må have fejlvurderet situationen, lyder det fra Stine Green Paulsen.

Hun forklarer, at hvis kunden tager mobilen med hjem og kommer tilbage med en mobil, der er i stykker, så er reglerne anderledes. Så sendes telefonen altid på værksted for undersøgelse, og så afhænger det af situationen, om den bliver repareret eller ombyttet.

- Er det Apples ombytningspolitik eller er det jeres?

- Vores politik for ombytning og reparation er vores og ikke Apples, og den følger de danske regler. Vores kunder er - som alle andre kunder i Danmark - omfattede af reklamationsretten uanset, hvilket produkt de køber. Vores salgspolitik er også vores og ikke Apples. Men vi har teknikere, der er specialiserede i de forskellige mobiltelefoner - for eksempel Apple og Samsung.

- Hvordan kan det være, at man skal true med at gå til Ekstra Bladet, før I reagerer, som I bør?

- Jeg kan kun sige, at det er beklageligt, at kunden ikke har fået en ny med det samme. Men som jeg har forstået det, har kunden fået en ny mobiltelefon og sagen er løst.

I boksen til højre kan du læse om dine rettigheder, hvis din mobil er gået i stykker.

Se også: Læs også: Telia og 3 vinder med iPhone i Danmark

Gode råd hvis der er fejl ved din mobil

- Ifølge købeloven har kunden en reklamationsret på to år. Det vil sige, at hvis der er en mangel på varen, har man ret til enten at få den repareret eller få den ombyttet til en ny. Kunden kan selv bestemme med mindre, at forhandleren kan påvise, at en ombytning vil være uforholdsmæssig dyr i forhold til en reparation.

- Klag over fejlen til forhandleren. Sørg evt. for at have skriftlig dokumentation for din klage.

- Var fejlen eller årsagen til fejlen til stede på købstidspunktet, skal forhandleren reparere mobilen gratis.

- Forhandleren har som udgangspunkt kun ét forsøg til at reparere en fejl. Opstår fejlen igen, kan du muligvis få pengene tilbage.

- Forhandleren har som tommelfingerregel 14 dage til at reparere din mobil, men der findes dog en række undtagelser.

- Hvis forhandleren bruger mange forsøg på at reparere din mobil, kan du kræve en anden mobil magen til, eller du kan kræve dine penge retur.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved reparation eller ombytning samt se en video om reparation af mobiltelefoner på forbrug.dk.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik