Bankkrak er synd for bankrådgiveren

Tønder Banks krak er en tragedie for både kunder og de bankrådgivere, som har rådet dem til at investere i banken

  • Bankrådgiverne bliver presset til at sælge kunder produkter, som de så kommer i klemme med, når banken krakker. (Foto: Polfoto/Anders Brohus)
Bankrådgiverne bliver presset til at sælge kunder produkter, som de så kommer i klemme med, når banken krakker. (Foto: Polfoto/Anders Brohus)
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Tønder Bank er krakket og endnu en gang sidder bankens kunder tilbage med en lang næse. Så sent som september blev kunderne overbevist om, at banken var en sund forretning, og at de uden betænkeligheder kunne sætte deres sparepenge i kapitalbeviser i banken.

I forbindelse med krakket udtalte formanden for Dansk Aktionærforening, Niels Mengel, i TV 2 News, at der denne gang var solgt kapitalbeviser til betydeligt flere private kunder i Tønder Bank end tidligere.

Få flere gode råd til økonomien hos styrpaapenge.dk.

Det er interessant, for generelt er det sådan, at investering for større beløb, som kapitalbeviser, primært foretages af professionelle investorer, erhvervskunder eller private kunder med større formue: Kunder med indsigt i, hvad kapitalbeviser i en bank er, og hvilken risiko der er forbundet med det.

Den 'almindelige' kunde i Tønder Bank har derimod ikke erfaringen med den slags investeringer.

Læs også:

Se også: Er din bankmand Gud?

Tønder Bank er - i den store sammenhæng - en lille bank, men for Tønder og dem, der bor i Tønder og omegn, er det en stor og vigtig virksomhed. Når kunderne får en opfordring fra deres 'egen' bank om at købe kapitalbeviser, og bankrådgiveren siger, at det er en god investering, bliver der selvfølgelig lyttet til det, og i et vist omfang troet på det.

For den almindelige kunde, som bliver rådgivet af deres bankrådgiver gennem mange år, er det selvfølgelig et chok, at de sådan uden videre mister deres penge og deres bank. Nu ser det ud til at de kunder, der investerede i september, bliver reddet af Sydbank, men det gælder ikke de tidligere investorer.

Læs også:

Se også: Styr på økonomien giver bedre sex

Presset til at sælge
For bankrådgiverne er denne situation også forfærdelig. De bliver boende i området og skal møde deres kunder, når de køber ind lørdag formiddag, eller når de skal til forældremøder i skolen. Bankrådgiveren har blot gjort det, han har fået sin løn for - passet sit arbejde, hvilket bl.a. i september indebar at sælge kapitalbeviser.

Når ledelsen i en bank sætter en aktivitet i gang, er det det sidste led i fødekæden - bankrådgiveren - der skal sælge de fleste kapitalbeviser. Det kan bl.a. indebære, at der bliver sat en intern konkurrence i gang om, hvem der sælger flest kapitalbeviser, og det kan også indebære, at der hver morgen, inden banken åbnes, holdes et lille møde, hvor den bedst sælgende bankrådgiver bliver klappet af - og måske modtager en lille gave.

Hvis man som bankrådgiver hver dag er på sidstepladsen, vil man gøre hvad som helst for at komme op på hitlisten - hvis du ikke gør det, er det ikke usandsynligt, du bliver kaldt ind på filialdirektørens kontor for en 'kammeratlig' samtale, hvor du får at vide, hvor vigtigt det er, at der bliver solgt så meget som muligt, og at det kan betyde, at du beholder din arbejdsplads.

Læs også:

Se også: Derfor snupper banken kontanthjælpen

Mange bankrådgivere i dag føler et enormt pres om, at de skal sælge og sælge. Fokus fra ledelsen er salg, og i visse store danske banker skal der afrapporteres efter hvert kundemøde, hvad der er solgt til kunden.

For bankrådgivere kan det være svært at se kunderne i øjnene efter et bankkrak. Det er dem, der står ansigt til ansigt med kunderne ude i lokalsamfundet. Det skete i Roskilde, på Amager, på Mors og nu også i Tønder. Selvom det ikke er deres ansvar, føler de sig ansvarlige over for deres kunder, og de føler også dårlig samvittighed over, at de ikke gennemskuede 'gamet', men troede på det og troede på deres ledelse.

Læs også:

Se også: Ejendomsmæglerne vil snakke boligmarkedet op!

For bankrådgiveren er det selvfølgelig et kæmpedilemma. Hvis du ikke sælger, bliver du ugleset hos ledelsen og er måske den næste, der bliver sagt op. Hvis du sælger, kan du risikere at miste din troværdighed over for dine kunder - og som i Tønder, Roskilde, på Mors og Amager få en ny arbejdsgiver - ikke fordi du har lyst, men fordi der er nogen, der ikke har forstået deres opgave som ansvarlig ledelse.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik