Persondata politik

Alka: Nej til forsikring, kæresten har gæld

Svend blev nægtet forsikring på grund af kærestens gamle gæld til Alka. Men det er i strid mod reglerne, siger Forbrugerrådet

  • Det var ikke helt så enkelt som forventet at tegne en bilforsikring hos Alka. (Foto: Screendump Alka)
Det var ikke helt så enkelt som forventet at tegne en bilforsikring hos Alka. (Foto: Screendump Alka)
1 af 1
 

Svend Rasmussen fra Rødding har løbet panden imod en mur hos forskringsselskabet Alka: Han er blacklistet på grund af sin samlevers gæld til selskabet. En gæld, hun ikke længere kan få lov til at betale tilbage.

I begyndelsen af oktober kontakter Svend Rasmussen Alka via deres online-chat, fordi han gerne vil have beregnet en pris på bilforsikring.

Efter at have oplyst sin adresse får Svend at vide, at forsikringsselskabet ikke vil have ham som kunde, fordi hans samlever tidligere er udgået som kunde på grund af manglende betaling.

På grund af denne forsikringsgæld, som stammer tilbage fra henholdsvis 2005 og 2006, kan ingen i hans husstand få forsikring hos Alka, siger de.

- Mig bekendt hæfter jeg ikke juridisk for en samlevers eventuelle gæld, og en gæld, som er over 5 år gammel, må vel også betegnes som forældet, siger Svend Rasmussen.

Trods flere henvendelser fastholder Alka deres afslag: Så længe Svend og samleveren deler husstand, kan han ikke få forsikring hos dem.

Vidste ikke, hun var forsikret
Men sagen stopper ikke der.

Da Svend fortalte sin kæreste, at hun ifølge Alka havde ubetalt gæld til dem, blev hun meget overrasket. Hun kunne nemlig ikke huske, at hun nogensinde havde tegnet forsikring hos Alka.

Da hun og Svend henvendte sig for at få at vide, hvilken forsikring der var tale om, fik de - af tre forskellige omgange - tre forskellige svar:

Én medarbejder sagde, at det drejede sig om en bilforsikring, en anden sagde at det var en bilforsikring og en ulykkesforsikring, mens en tredje oplyste at det drejede sig om to bilforsikringer og en ulykkesforsikring.

For sent at betale tilbage
Ud fra tidspunktet, hvor forsikringen er tegnet, kan Svends samlever regne ud, at forsikringerne måtte være oprettet og efterfølgende misligeholdt af hendes kæreste på det tidspunkt, uden at hun var klar over det.

Svends kæreste beder Alka om at oplyse, hvor mange penge det drejer sig om, så hun kan betale sin gæld, få sagen ud af verden og få sit navn renset.

Det afviser Alka blankt: Sagen er afsluttet, gælden er slettet, og den kan derfor ikke længere betales tilbage.

Til gengæld er hele husstanden blacklistet i en ikke defineret periode ud i fremtiden, uden nogen mulighed for at rette op på det.

Svends kærestes navn er holdt ude af artiklen, da hun frygter repressalier fra en tidligere kæreste. Hendes navn er redaktionen bekendt.

Da Ekstra Bladet ringer til Alka, får vi en noget anden besked end Svend Rasmussen og hans kæreste: Hvis hun betaler det hun skylder, så kan de begge sagtens blive kunder igen.

- Når vi har registreret i en husstand, at de skylder os penge, så vil vi ikke tilbyde dem forsikring. Han (Svend, red.) er en del af hendes husstand, og i kraft af, at de skylder os over 5000 kroner, så afviser vi dem, siger kommunikationschef til Lise Agerly til ekstrabladet.dk.

- Men den gæld stammer jo fra før han var en del af husstanden, så i princippet har han ikke noget med den gæld at gøre?

- Nej, men der er også sket en fejl. Fredag morgen, inden vi to snakkker sammen, der kan jeg se på chatten, at der er en medarbejder, som internt går videre med sagen og spørger, om han (Svend Rasmussen, red.) kan få en bilforsikring, og det siger vi ja til. Så fredag har hun fået tilbuddet om, at han godt kan tegne en bilforsikring, siger Lise Agerly.

Ekstra Bladet ringer tirsdag til Svend og hans kæreste igen, for at dobbelttjekke, om de har modtaget et tilbud på bilforsikring fra Alka. Det har de ikke.

Til gengæld kan de afspille en båndoptagelse fra fredag formiddag, hvor en medarbejder i telefonen nægter at tage hverken Svend eller kæresten ind som kunder, og heller ikke vil oplyse, hvordan kæresten evt kan betale gælden tilbage eller hvor meget hun skylder.

Vi ringer til Alka igen, og her kalder man nu hændelsesforløbet 'meget mærkeligt':

- Normalt ville vi sige, at selvfølgelig kan hun få lov til at betale det skyldige beløb, det vil vi da hellere end gerne have. Det er også en fejl, at vi afviser ham på bilforsikringen, for juridisk set må sælgeren ikke afvise en ansvarsforsikring i forbindelse med en bilforsikring, fordi det er en lovpligtig forsikring, siger Lise Agerley til ekstrabladet.dk.

Hvorfor praksis afviger så meget fra, hvad der rent faktisk burde have fundet sted, har man hos Alka ikke nogen god forklaring på.

- Jeg tror, at det fylder rigtig meget for vores sælgere, at så længe der er ubetalte regninger, så kan vi ikke tage folk ind som kunde. Her er så en enkelt medarbejder, som ikke har fået styr på det juridiske med, at de skal tilbyde en ansvarsforsikring i forbindelse med en bilforsikring, siger Lise Agerley til ekstrabladet.dk.

- Men Svend og hans kæreste får jo den samme besked flere gange af flere forskellige ansatte, så der kan vel ikke være tale om kun en enkelt medarbejder?

- Det er ikke min opfattelse, at der er mange medarbejdere, der ikke kender reglerne, men det her giver mig jo anledning til at vi ser nærmere på den her sag, siger kommunikationschefen.

Hun opfordrer nu Svend og hans kæreste til at kontakte selskabet igen, så sagen kan komme ud af verden.

FORBRUGERRÅDET: DET ER USAGLIGT

Hos Forbrugerrådet har man svært ved at se logikken i, at Alka afviser en kunde på grund af kærestens gamle gæld.

- Jeg mener, det er usagligt og urimeligt at sige nej til kunden på den baggrund. Han har intet med hendes tidligere forhold at gøre, og de bør ikke kunne sige nej til kunden bare fordi, der tidligere har været en problemstilling med hans samlever, siger jurist i Forbrugerrådet Mads Mølgaard Braüner.

Da gælden ligger så langt tilbage i tiden, og da der ikke er tale om en forhøjet risiko for skader ved at tage Svends kæreste som kunde, mener han, at Alka slet ikke burde kigge på den gamle gæld.

- Det gør sagen mere grotesk, at det er ham de afviser, men selv hvis det var hende, ville jeg synes, det var usagligt: Der er gået 6-7 år og hendes situation kunne være fuldstændig ændret i mellemtiden. Der er intet som helst sagligt argument for at nægte, at hun kunne være kunde, siger Mads Mølgaard Braüner.

I Forbrugerrådet har man set eksempler på, at forsikringsselskaberne har kigget både 10, 15 og 20 år tilbage i tiden, når de skulle afgøre, om en person kunne komme indenfor i forsikringsvarmen.

Ulovlig afvisning
På de fleste typer forsikringer er der ikke meget, man kan gøre som forbruger, hvis forsikringsselskabet afviser én. Forsikringsselskaberne er private selskaber og må i princippet selv om, hvem de gør forretning med.

- Det er dog sådan, at hvis det er en lovpligtig forsikring som en ansvarsforsikring, kan de ikke komme uden om det, så skal de give et tilbud, siger Mads Mølgaard Braüner.

Det er derfor ekstra mystisk, at Alka afviser at tage Svend som kunde: Netop bilens ansvarsforsikring er en af de typer forsikringer, hvor selskabet ikke direkte må afvise en kunde.

- Så skulle det være fordi, han har bedt om kun at tegne en kasko-forsikring og ville have ansvarsforsikringen i et andet firma. Men det ville være højst usædvanligt, siger Mads Mølgaard Braüner.

På Alkas hjemmeside reklamerer selskabet da også med en bilforsikring, som indeholder både cascoforsikring og 'lovpligtig ansvarsforsikring'.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik