Persondata politik

Røverkøb: Prisstigning hos TDC på 67%

Gigantisk prisstigning: Succesproduktet Home Trio er steget med 67 procent - kunderne raser over alt for høje og helt uforståelige regninger

  • Der står ikke noget med småt, når Peter Frödin og Kirsten Lehfeldt reklamerer for telegigantens produkter. Men det gør der, når kunderne tegner et TDC-abonnement. (Foto: TDC)
« Forrige
Der står ikke noget med småt, når Peter Frödin og Kirsten Lehfeldt reklamerer for telegigantens produkter. Men det gør der, når kunderne tegner et TDC-abonnement. (Foto: TDC)
1 af 2
Næste »
 

Siden TDC for alvor begyndte at markedsføre deres guldæg Home Trio i foråret og sommeren 2010, er prisen steget med raketfart. TDC lagde ud med en kampagnepris på 299 kroner I dag er det for en helt almindelig kunde steget til 498 kr. om måneden.

Det skyldes lige dele prisstigninger samt ophør af midlertidige rabatter og svarer til en prisstigning 67 procent. på bare to år.

Samtidig har telegiganten tilsyneladende stadig store problemer med helt elementær kundeservice. F.eks. at kunderne kan få lov til at betale de korrekte beløb.

Ligger helt i bund
I længere tid har vi gransket indlæggene på Danmarks største vurderingshjemmeside Trustpilot.dk, hvor såvel tilfredse som utilfredse kunder kan fortælle deres mening om deres teleselskab.

Her raser kunderne blandt andet over uforståelige og alt for høje regninger.

TDC's trustscore er i øjeblikket på fire, mens eksempelvis Telenor har en score på 5,9. Bedst på listen er Telmore med en score 8,5.

Af de kendte teleselskaber er TDC klart nummer sjok.

Fejl i hver fjerde regning
Kundernes raseri overrasker ikke Torben Rune, direktør i rådgivningsvirksomheden Netplan, som bl.a. hjælper virksomheder med at sikre sig, at telefonregningen ikke er for høj.

- Vores erfaring er, at der er fejl i hver fjerde af alle regninger fra TDC. Og jeg er ret overbevist om, at det samme gør sig gældende for privatkunder, siger han.

En af grundene til de alt for høje regninger er bl.a., at TDC stopfodrer kunderne med gratisperioder på tillægsydelser, som kunden pludselig hænger på, når gratis-perioden ophører.

Eksempelvis hører der lige nu et gratis såkaldt 'plus-abonnement' til TDC's succesfulde produkt Home Trio, som er fastnettelefon, bredbånd og kabel-tv i et. Det gælder i en måned.

Men med småt står der, at 'man aktivt skal afmelde plusabonnementet, hvis man ikke ønsker at fortsætte'. Så blot en måned efter, at du bestiller dit abonnement, stiger prisen, hvis ikke du sørger for at afmelde det i købeøjeblikket.

Bare ikke godt nok
- TDC gør det bare ikke godt nok. De sammensætter produkterne så kompliceret, at de ikke engang selv kan finde ud af at fakturere kunderne rigtigt. Og der er ingen tvivl om, hvorfor virksomheden tilbyder gratisperioder, siger Torben Rune fra Netplan.

- For trods utilfredse kunder er der også mange, der ikke lægger mærke til, at regningen stiger, eller blot accepterer det –og det tjener TDC godt på, siger han.

Også Forbrugerrådet er kritisk:

- Det er soleklart en uskik, at kunderne selv skal melde fra efter gratisperioden. Det rigtige ville være, at man selv skulle melde sig til, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Martin Salamon.

- Produktet bør jo være så godt, at kunderne selv ønsker at fortsætte abonnementet, siger han.





- Vi har lavet en beregning, som viser, at Home Trio er steget 67 procent på to år. Kan du forstå, hvis der er kunder, der undrer sig over så voldsomme prisstigninger?

- Det er, fordi der er kommet mere værdi i pakkerne. Man skal se det i en helhed. Der er nogle generelle prisstigninger, og vi lægger nye ting i vores produkter. Der er mere tv.

- Og dengang var lejen af den digitale boks ikke en del af prisen.

- Som jeg ser det, har vi givet kunderne nogle unikke muligheder for bl.a. at se 100 film gratis, siger Camilla Amstrup, vicedirektør for Privat Online Kundecenter hos TDC.

- Vil kunderne ikke bare have så lav pris som muligt? De gider da vi ikke nødvendigvis at have flere film, eller hvad I nu putter i pakkerne ...

- Når vi spørger vores kunder, hvad de mener om Home Trio, så får vi en rigtigt god tilbagemelding. Men jeg ved selvfølgelig ikke, om der er kunder, der vurderer det anderledes.

- Kunne I ikke bare droppe de gratisperioder og så lade folk selv vælge produkter til, hvis de har lyst?

- Vi ser gratisperioderne som et tilbud. Ligesom ugeaviser kører tilbud, så er det også et forsøg på at give kunderne en mulighed for at prøve nogle af de tjenester, vi har, og så kan de vurdere, om det har nogen værdi.

- En ekspert fortæller os, at der er fejl i 25 procent af alle TDC's regninger. Hvad siger du til det?

- Med det antal kundehenvendelser, vi får, og de tjek, vi selv laver, så mener jeg ikke, at det passer.

Camilla Amstrup, vicedirektør for Privat Online Kunde-center hos TDC, mener ikke, der er fejl i hver fjerde af deres regninger.

HAR DU HAFT EN DÅRLIG OPLEVELSE MED TDC?
Så send din historie til os til tdc@eb.dk

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik