Persondata politik

Postordrefirma fortsætter chikane

Trods massiv kritik fortsætter Biosoft Pharma med at sende uopfordrede pakker og trusler til danske forbrugere

  • Firmaet Biosoft Pharma lokker dig til at deltage i gratis konkurrencer på internettet, så de kan få din adresse og sende regninger og produkter, du aldrig har bedt om. (Foto: Kontant, DR1)
Firmaet Biosoft Pharma lokker dig til at deltage i gratis konkurrencer på internettet, så de kan få din adresse og sende regninger og produkter, du aldrig har bedt om. (Foto: Kontant, DR1)
1 af 1
 

Finder du en uopfordret pakke fra Biosoft Pharma med vandrensende pulver eller diverse kosttilskud i din postkasse, er der god grund til at være påpasselig.

Det norske firma har tidligere fået massiv kritik for at sende pakker, som folk aldrig har bestilt og efterfølgende true dem med rykkere og inkasso. Nu tyder meget på, at Biosoft Pharma fortsætter og endda har udvidet sine tvivlsomme metoder.

Se også: Slankefirma snyder og truer danskere

Tilfældigt offer
Sidste år kom det frem, at Biosoft Pharma indhenter sine oplysninger på konkurrencer på internettet. På den måde har børn helt ned til 12 år fået tilsendt pakker og efterfølgende været udsat for trusler om inkasso og overvågning.

Nu fortæller 82-årige Gladys Høyer, at hun har været udsat for en lignende chikane. Dog uden nogensinde at have opgivet sine kontaktoplysninger eller deltaget i en netbaseret konkurrence.

- Jeg har en computer stående, men jeg bruger den stort set aldrig. Jeg har aldrig deltaget i nogen konkurrence eller udfyldt noget spørgeskema på nettet, og jeg har aldrig tidligere hørt om Biosoft Pharma, fortæller hun til ekstrabladet.dk.

Søvnløse nætter
Alligevel fik hun i maj måned i år tilsendt en pakke fra firmaet. Pakken indeholdt noget pulver til at rense vand med og en regning på 39 kroner. Gladys Høyer anede ikke, hvad hun skulle stille op med pulveret, så hun sendte pakken retur. Men da pakken havde været åbnet, kunne hun ikke få lov at returnere den. Hun skrev derfor et brev til firmaet, men fik alligevel flere rykkere og en regning, som nu var steget til 157 kroner. Efterfølgende kom også et brev med en inkasso-trussel.

- Jeg har ligget vågen om natten og været nervøs for at blive indkaldt i en inkassosag. Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle komme så vidt, og hvor de har fået min adresse fra, siger den uheldige postordrekunde.

Stort problem
Det seneste år har Forbrugerrådet fået ikke færre en 60 henvendelser fra danskere, der føler sig chikaneret af firmaet. Det er både forbrugere, der har bestilt en prøvepakke og ikke kan komme ud af abonnementskarrusellen igen samt forbrugere, der måske har deltaget i et netbaseret spørgeskema eller konkurrence og pludseligt står med en pakke fra Biosoft Pharma. Og så er der de forbrugere, der slet ikke har deltaget i nogen netkonkurrence og helt uopfordret får tilsendt en pakke, som de aldrig har sagt ja til, oplyser juridisk konsulent i Forbrugerrådet Jakob Steenstrup.

- Det er et stort problem. Typisk truer Biosoft Pharma med rykkere og inkasso, og nogle bliver så skræmte, at de betaler, selv om de slet ikke har sagt ja til produktet, uddyber Jakob Steenstrup.

Har tidligere fået kritik
Forbrugerrådet advarede allerede i 2010 mod Biosoft Pharma, og Forbrugerombudsmanden har også tidligere haft kontakt med den norske Forbrugerombudsmand, som lovede at se på sagen.

Da der er tale om et udenlandsk ejet firma, kan de danske myndigheder nemlig ikke gøre andet end at tage kontakt til det pågældende lands myndigheder.

- Indtil videre kan vi kun opfordre forbrugerne til at være påpasselige og følge nogle klare råd, tilføjer Jakob Steenstrup.

Du kan læse Forbrugerrådets råd i boksen til højre.

Biosoft Pharma: Vi er på rette vej
Den daglige leder i Biosoft Pharma Jon Holm mener ikke, at problemet med uopfordrede pakker og rykkere er så stort som tidligere.

- Vi får kontaktoplysninger på danske forbrugere gennem vores annoncører, som indhenter oplysningerne via nettet. Jeg kan ikke afvise, at der er blevet sendt pakker ud til nogle, som ikke har ønsket dem. Men problemet er blevet meget mindre end tidligere, mener Jon Holm.

- Men det danske Forbrugerråd har det seneste år fået 60 henvendelser fra utilfredse danskere, så problemet er tilsyneladende stadig stort. Har I overvejet at bruge andre metoder?

- Ja, det har vi stærkt overvejet. Men vi har mange tusinde kunder - også i Danmark, så det kan ikke undgås, at der sker fejl. Vi har dog mindsket problemet og føler, at vi er på rette vej.

- Vi har også været i kontakt med en forbruger, som ikke har opgivet sine kontaktoplysninger i en netbaseret konkurrence. Hvor har I hendes oplysninger fra?

- Der må være nogen, som har bestilt en pakke i hendes navn. Det er naturligvis beklageligt, men det sker, at der bliver lavet falske bestillinger. Hun skal bare kontakte os, og så sletter vi hende i systemet.

- Men hun har forsøgt at skrive til jer og sende pakken retur. Alligevel får hun fortsat rykkere og inkasso-trusler.

- Det er selvfølgelig beklageligt, og jeg vil tage kontakt til inkasso med det samme og slette hendes sag, lyder det fra Jon Holm.

Hvis du modtager en pakke, du ikke har bestilt

Hvis du modtager en pakke med en vare, du ikke har bestilt, er du hverken forpligtet til at betale for varen eller for en eventuel returforsendelse.

Men du bør skrive til afsenderen og gøre indsigelse. Gem i øvrigt al dokumentation.

Giv virksomheden skriftlig besked om, at du ikke ønsker produktet, og at de kan afhente det på din adresse. Du skal ikke have udgifter med at levere det tilbage.

Opbevar produktet i et par måneder. Bliver det ikke hentet, kan du smide det ud.

Overdrages sagen til inkasso, skal du fortsat ikke betale. Men kontakt inkasso og gør opmærksom på, at der er sket en fejl.

Hvis virksomheden hiver dig i retten, vil den tabe sagen, hvis den ikke kan dokumentere, at der er indgået en gyldig aftale. En aftale er ikke gyldig, hvis det ikke er tydeligt for forbrugeren, at den bliver indgået.

Kilde: Forbrugerrådet

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik