Kendte firmaer misbruges i vildledende netkonkurrencer

Volvo er det seneste eksempel på at kendte firmaer bliver misbrugt i konkurrencer på Facebook. Sikkerhedsfirmaet CSIS advarer

  • (Screendump)
(Screendump)

'Få en gratis Volvo i 30 dage' eller 'Vind en iPad og hent den i Rema 1000'. Sådan lokker nogle af de mange konkurrencer, som i den seneste tid har floreret på Facebook.

Eneste hage er, at Volvoen og iPad'en tilsyneladende ikke eksisterer, og virksomhederne aldrig har sagt ja til at medvirke i en sådan konkurrence.

Logo misbrugt
Tidligere på måneden var det Rema 1000, der opdagede, at deres navn var blevet misbrugt i en falsk konkurrence på Facebook. Og for nyligt har Volvo opdaget, at deres logo er blevet brugt i en lignende forbindelse.

Nemlig i en konkurrence om at blive testkører af flere af Volvos biler med alle omkostninger betalt. Eneste forudsætning er, at man siger ja til at blive kontaktet af en lang række forretninger og organisationer.

- Da vi opdagede konkurrencen på Facebook, skyndte vi os at kontakte udbyderen - nemlig telemarketingfirmaet Orville Media. Vi understregede, at de skulle fjerne vores logo omgående - for det så ud som om, at vi stod bag konkurrencen, og det gør vi absolut ikke. Vi har heller aldrig sagt ja til at medvirke eller stille biler til rådighed, forklarer Volvos PR-manager Jan Larsen.

Logoet blev fjernet, men konkurrencen og billederne af Volvos biler eksisterer stadig.

- Det er ikke noget vi er glade for, men vi kan desværre ikke forbyde dem at bruge billeder af vores biler, tilføjer PR-manageren.

Tusindvis af Facebook-brugere fuppet
Ifølge sikkerhedsfirmaet CSIS er de misvisende konkurrencer desværre ret udbredt. Og konkurrencerne kan se så reelle ud, at de intetanende Facebook-brugere hopper i med begge ben.

Således blev flere tusinde brugere for nyligt snydt af en falsk Rema 1000-konkurrence, hvor vinderen kunne få en gratis iPad. Eneste betaling var 100 kroner per mand, som de mange brugere altså nåede at betale, før svindelnummeret blev opdaget. Det skete ved, at flere kunder begyndte at henvende sig i butikkerne for at høre, hvordan de kunne få en iPad.

Snedige abonnementskarusseller
Og ikke nok med at brugerne bliver snydt til at betale et kontant beløb for at deltage i de tvivlsomme konkurrencer. De lokkes også ind i en abonnementskarrussel, hvor de efterfølgende bliver tilbudt dette og hint af forskelllige firmaer og organisationer.

I Volvo-konkurrencen siger man nemlig samtidig ja til at blive kontaktet af omkring 50 forskellige virksomheder - alt fra TDC til Falck, Bonnier Publications, Aller Media og velgørende organisationer som Greenpeace, Scleroseforeningen og Mellemfolkeligt Samvirke. Det er tidligere kommet frem, at virksomhederne betaler i omegnen af 25 kroner per kontaktoplysning, som Orville Media kan levere.

- Ser man på betingelserne for sådan en konkurrence, skal man naturligvis igennem et hav af spørgsmål, der intet har med Volvo at gøre. Det er kun et spørgsmål om, hvor meget spam de kan komme til at sende i hovedet på deltageren. Konkurrencebetingelserne er tragikomisk læsning, understreger Jonas Mønsted fra CSIS.

Kan blive straffet
Forbrugerombudsmanden er i øjeblikket ved at kigge på netop Orville Media, og ifølge jurist Tina Morell Nielsen kan der blive tale om en bødestraf for vildledende markedsføring og/eller overtrædelse af god markedsføringsskik.

Opfordringen fra både Forbrugerombudsmanden og CSIS er derfor enkel: Lad være med at deltage i den slags konkurrencer. Du kan læse flere gode råd i boksen til højre.

Vi ville gerne have spurgt Orville Media, hvorfor de misbruger Volvos logo, og om konkurrencen overhovedet er reel, når der tilsyneladende ikke findes nogen testbil. Men Orville Media har hverken svaret på vores telefoniske henvendelse eller via email.

Er du selv blevet snydt af en fupkonkurrence på nettet, eller har du på andre måder kendskab til problemet, så hører vi gerne fra dig. Skriv en sms til 1224 eller send en email til 1224@eb.dk.

Undgå at falde for en fupkonkurrence

Forbrugerstyrelsen får hver måned mellem 300 og 500 henvendelser fra folk, der klager over en fupkonkurrence. Her er nogle gode signaler, du skal være opmærksom på, før du deltager i en konkurrence på nettet:

1. Er der betingelser for at deltage i konkurrencen?

Der kan fx stå i betingelserne, at du binder dig til et abonnement, hvis du ikke straks opsiger det. Eller at du skal modtage reklamemateriale eller telefonopkald fra et eller flere firmaer for at kunne deltage. Gør op med dig selv, om du ønsker det.

2. Skal du betale for forsendelsen af præmien eller den ”gratis” gave for at kunne deltage?

Vær altid forsigtig med at afgive dine betalingskortoplysninger og andre personlige oplysninger, hvis du ikke ved, hvad de skal bruges til.

3. Hvem står bag konkurrencen?

Det kan se ud som om, at det er et kendt firma, der udlodder præmierne og de gratis gaver. Men du kan blive snydt. På DK Hostmaster kan du se, hvem der faktisk står bag hjemmesiden. Det gør du ved at søge på domænenavnet (URL’en) i et felt på DK Hostmasters hjemmeside.

4. Er der felter, der er krydset af på forhånd?

Vær opmærksom på, om der er felter, som er krydset af på forhånd. Det kan være, at du på den måde automatisk siger ja til at modtage reklamemateriale. Eller til at firmaet må videregive dine personlige oplysninger, så dets samarbejdspartnere og sponsorer kan sende reklamemateriale til dig.

Kilde: Forbrug.dk

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen