Persondata politik

Betal for din Facebook-popularitet

Det ellers gratis sociale netværk er begyndt at tage penge for at gøre brugernes profil mere synlig

Seneste i Forbrug

Hent flere

Mest læste i Forbrug

EKSTRA Forbrug

 

Har du en intern konkurrence med en ven om, hvor mange 'likes' I kan få på Facebook? Så er det måske en idé at begynde at promovere dig selv, så flere af dine venner ser dit opslag.

Via redskabet 'Promover dit opslag' kan du sørge for, at dine statusopdateringer og billeder oftere bliver lagt i toppen af dine venners nyhedsstrøm. Det koster dog et beløb for hver opdatering, du vil promovere.

Se også: Læs også: Det gør Facebook ved de døde

Se også: Læs også: Facebook afliver de største myter

Kan koste brugere
Ifølge DR Nyheder koster det i omegnen af 49,37 kroner at bruge 'Promover' knappen. Prisen skulle dog være variabel alt afhængigt af, hvor mange penge man har. Desuden skal man betale et beløb hver gang, man vil promovere et opslag. Til gengæld kan man ifølge Facebook promovere sine opdateringer for op mod 20 procent af sine venner mod de sædvanlige 12-16 procent, hvis man ikke betaler for en promovering.

Betalingen går dog imod alt, hvad Facebook hidtil har stået for, mener DR Nyheders redaktør for sociale medier Lars Damgaard Nielsen, som mener, at Facebook kan miste brugere.

- Jeg tror det på længere sigt bliver et problem for Facebook, at man som privat bruger kan betale sig til en bedre placering. Som jeg ser det, strider det imod deres mission. Derudover er der også en risiko for, at brugerne bliver irriterede. I forvejen er Facebook plastret til med reklamer, og til gengæld forventer brugerne at det er gratis. Nu får de både reklamer - og besked om at betale ved kasse 1, forklarer Lars Damgaard Nielsen til DR Nyheder.

Se også: Læs også: Advarer mod nyt Facebook tiltag

Udviklingen mod mere brugerbetaling kommer dog ikke bag på redaktøren.

Krisen kradser
- Det her er et naturlig skridt for Facebook. For de er presset på indtjeningen. Lige nu tjener de i gennemsnit omkring 30 kr. per dansk bruger. Vælger en dansker at bruge denne funktion bare een gang om året, så har de mere end fordoblet indtjeningen, forklarer DR Nyheders redaktør for sociale medier, Lars Damgaard Neislen.

I Danmark er omkring 3 mio. mennesker på Facebook. Det kan i teorien bliver til omkring 148 mio. ekstra i kassen hos Facebook, hvis alle danskere bruger promover-knappen en enkelt gang.

Facebook har igennem længere tid eksperimenteret med funktionen i New Zeeland.

Se også: Læs også: Tusindvis af danskere snydt på Facebook

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik