Elektronik

Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Det er ikke lykkedes Canal Digital og Discovery at blive enige om en aftale, og derfor kan mange husstande ikke se Discovery-kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren

222.000 husstande mister en række kanaler i dag - om lidt mister op til 80.000 flere deres signal - dem med analog hos Yousee. (Reportage: Heine Jørgensen/Signe Breitenstein)
1/2
Næste »

Mindst 220.000 husstande har sort skærm på alle Discovery-kanaler i dag som et resultat af hårdknude i forhandlingerne mellem Canal Digital og Discovery om rettighederne til at vise Discoverys kanaler. Også Viasats kunder er ramt.

Det er en tvist om prisstigninger, der er skyld i, at det ikke er lykkedes parterne at indgå en aftale. 

Det fortæller Discoverys kommunikationschef, Rasmus Mariegaard, til Ekstra Bladet:

- Når vi ikke har kunnet nå til enighed, hænger det sammen med, at vi ikke kan blive enige om primært prisen. Det undrer os, at Canal Digital peger fingre ad os og siger, at vi beder om urimelige prisstigninger. For det er faktisk sådan, at Canal Digital siden 2012 har hævet priserne med 70 kroner for deres kunder - og vi har ikke fået en eneste krone fra dem i hele den her periode, siger kommunikationschefen og fortsætter:

- Det synes vi jo ikke er fair. Og man kan sige, at deres prisstigning på 70 kroner er sket i en periode, hvor vi har investeret massivt i dansk indhold.

IMG_2214.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Forhandlinger gået i hårdknude: 220.000 husstande mister kanaler i dag

Canal Digital til Discovery: I stiller urimelige krav
Canal Digitals udtalelse om, at Discovery stiller helt urimelige krav i forhandlingerne, blev fremsat i en pressemeddelelse mandag morgen:

- Vi har strakt os meget langt i vores tilbud, specielt for de lokalt producerede tv-kanaler, som betyder mest for vores kunder. Discovery har imidlertid fremsat helt urimelige krav om prisstigninger på flere hundrede millioner kroner for det nordiske marked for blandt andet at dække deres dyre køb af forskellige sportsrettigheder det sidste år, langt ud over det vi mener, kanalerne samlet set er værd for vores kunder, siger Jarl Söderman, adm. direktør, Canal Digital Danmark, i en pressemeddelse.

Men at det ikke er det værd for kunderne, er man selvsagt uenig i hos Discovery:

- De (programmerne, red.) er steget cirka 50 procent i seerandel siden 2011. Så vi kan se, at Canal Digitals kunder er rigtig glade for vores programmer. Canal Digital vil gerne være med til festen, men de gider ikke at bidrage til det, siger kommunikationschef Rasmus Mariegaard.

Kan godt forstå, hvis kunderne er sure
- Men kan I forstå, hvis kunderne er sure over det her?

- Det kan jeg virkelig godt forstå - at Canal Digitals kunder er rigtig sure over det. Der er ikke noget, vi hellere vil end ud med vores indhold, programmer og fodboldkampe til danskerne. Dels fordi vi ved, at der er en efterspørgsel på det, men det er også en forretning for os.

- Vi er da ærgerlige over, at Canal Digital ikke vil være med til at betale for et forbedret produkt, som de også hæver prisen for.

- Men hvad er udsigten til, at I når til enighed - for ifølge Canal Digital er det flere hundrede millioner kroner, der skiller jer ad?

- Det er rigtigt, at det er flere hundrede millioner. Men det hænger sammen med, at det i Danmark er 200.000 husstande, i Norge er det over en million, og i Sverige er det også rigtig mange husstande - jeg tror, det er 800.000. Så det er klart - som vores chef i Norge har sagt - at når man hæver prisen med det, der svarer til en god kop kaffe om året pr. kunde, så vil det selvsagt være et millionbeløb.

Aftale ikke tæt på
- Men hvor står kunderne i det her - hvad er udsigten til, at de igen kan se kanalerne?

- Vi forhandler videre - det foregår i Oslo.

- Desværre er der ikke aktuelt udsigt til, at det bliver løst inden for en halv eller hel time. Men det er klart, at vi på tv-seernes vegne håber, at det snart kommer på plads, siger Rasmus Mariegaard.

Forhandlingerne har stået på de seneste par måneder. Og ifølge Catja Middelboe Andersen, der er kommunikationsdirektør hos Canal Digital, har Canal Digital bedt om at få forlænget aftalen, så de kunne forhandle og stadig vise kanalerne.

- Det afviser Discovery. Men vi ved, at de har brugt det her før. Vi ved, at de også har haft lukket for signalerne både hos Telia og Boxer i Sverige, hvor der gik cirka en uge, før der kom signal igen. Men vi arbejder rigtig hårdt, og jeg håber, at det er løst inden da, siger hun til Ekstra Bladet.

Skal betale det samme - for færre kanaler
Kunderne kan ikke se frem til nedslag i prisen, selvom de nu ikke får det, som de har betalt for. Men de får dog en lille kompensation i form af flere kanaler eller film på streaming-tjeneste.

- Vi ved selvfølgelig godt, at det er et lille plaster på såret, men det er det, vi kan gøre lige nu. Og så arbejder vi stenhårdt på at få en ny aftale i hus så hurtigt som overhovedet muligt, siger Catja Middelboe Andersen.

- Hvorfor får kunderne ikke prisnedslag?

- Foreløbig har vi vurderet, at folk gerne vil have et bredt udbud af tv-kanaler. Det er derfor, de køber en tv-pakke. Vores tilgang har været at sikre dem noget andet indhold og prøve at vise dem nogle kanaler, som man så kan se på i mellemtiden. 

Disse kanaler rammes

Kanal 4

Kanal 5

6’eren

Canal 9

Discovery Channel

Discovery HD Showcase

Animal Planet

Discovery World

Discovery Science

TLC

ID Investigation

Eurosport 1

Eurosport Danmark.

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen