Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel
Elektronik

Kunderne raser over sort skærm

- For mig svarer det til, at jeg går ned og køber en Mercedes, og så har de den ikke og tilbyder mig en Fiat i en speciel farve i stedet for, siger Jens Svensson, der er nu tidligere Canal Digital-kunde

222.000 husstande mister en række kanaler i dag - om lidt mister op til 80.000 flere deres signal - dem med analog hos Yousee. Se her hvordan du sikrer dig mod sort skærm. (Reportage: Heine Jørgensen/Signe Breitenstein)
1/3
Næste »

Den manglende aftale mellem Canal Digital og Discovery, der betyder, at mindst 220.000 husstande har sort skærm på kanaler som Kanal 4 og Kanal 5, er ikke noget, der falder i god jord hos mange af Canal Digitals kunder.

Det fremgår af virksomhedens Facebook-side, hvor mange har givet udtryk for deres utilfredshed.    

Især kompensationen i form af flere kanaler eller film på streaming-tjeneste raser folk over - mange havde nemlig i stedet foretrukket et pris-nedslag på deres tv-abonnement.

'Den kompensation er noget værre møg', skriver Jan Petterson blandt andet, mens Nete Franklin Sørensen skriver: 'Tænker at det nu er tid til, at Canal Digital begynder at betale økonomisk kompensation til kunderne i stedet for at spise os af med et ubrugeligt 'plaster' på såret.'

IMG_2214.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Forhandlinger gået i hårdknude: 220.000 husstande mister kanaler i dag

'Vanvittig håndtering'
Ekstra Bladet har været i kontakt med 67-årige Jens Svensson fra Vedbæk, der nu er stoppet som kunde hos Canal Digital oven på de manglende kanaler.

- Jeg synes, at Canal Digital har fantastisk god service og udbud. Men deres håndtering af denne sag er fuldstændig vanvittig, siger han.

Jens Svensson har regnet ud, at det er 25 procent af de kanaler, han betaler for, han ikke længere kan se oven på tvisten om prisstigninger, som gør, at det ikke er lykkedes parterne at indgå en aftale.

'Vil have det, jeg har betalt for'
Han fik den første mail fra Canal Digital fredag, hvor han fik at vide, at der måske kunne komme sort skærm.

- Natten mellem søndag og mandag lidt efter kokken tolv får jeg en mail om, at det (forhandlingerne, red.) er brudt sammen, og at kanalerne er gået i sort. I mit tilfælde vil man kompensere ved, at jeg kan leje ti eller otte film gratis. Men jeg er ikke interesseret i at leje ting gratis. Jeg er interesseret i at få de ting, jeg har betalt for, siger han og fortsætter:

- For mig svarer det til, at jeg går ned og køber en Mercedes. Men så har de den ikke og tilbyder mig en Fiat i en speciel farve i stedet for. Det synes jeg ikke er okay.

sort skærm.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Jens Svensson fik fat i sin bank, Nordea, klokken tre natten til mandag og fik stoppet sin PBS-betaling.

- Der, hvor jeg synes, at det næsten er bedrageri, er ikke, at de ikke kan vise Discovery. Det er, at de forhandler i seks måneder og sender en besked ud til 200.000 danskere sent fredag om, at det kan gå i hårdknude. Og det er faktisk så sent, at mange ikke kan nå i en bank og stoppe betalingen.

- På mig virker det som om, at Canal Digital med vilje har ventet med at sende beskeden ud så sent, at de får de betalinger første februar, som de gerne vil have.

Canal Digital: Det værst tænkelige tidspunkt
Men det er ikke korrekt, fortæller Catja Middelboe Andersen, der er kommunikationschef hos Canal Digital:

- Vi forhandler løbende med tv-programselskaberne og deres kanaler, og den aftale, man har, er, at man ikke må gå ud og fortælle om, hvornår aftalerne udløber. Lige så snart vi kunne se, at Discovery ville begynde at lukke ned, var vi hurtige til at melde det ud til vores kunder, siger hun og fortsætter: 

- Så det har ikke noget med det at gøre. Vi er faktisk meget kede af, at det er sket lige oven i en måneds afslutning, fordi vi har så meget 'run' på vores systemer nu. Så det var det værst tænkelige tidspunkt, det kunne ske på - også for os.

sort skærm.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Forbrugerrådet Tænk om tv-strid: - Det er ikke kønt

Catja Middelboe Andersen forstår godt, at kunderne er kede af, at de har mistet kanaler.

- Det er vi også selv. Og vi håber og gør alt, hvad vi kan, for at få dem tilbage så hurtigt som muligt. Når vi har valgt at give kunderne adgang til noget andet tv-indhold, er det fordi, at man, når man køber en tv-pakke, gerne vil have et bredt udbud af tv-kanaler og er interesseret i at se tv.

- Så et prisnedslag er ikke aktuelt?

- Nej, det er ikke aktuelt. Vi har valgt at kompensere på denne måde og arbejder så meget, som vi overhovedet kan, på at få kanalerne tilbage igen. Det er også derfor, vi kalder det et lille plaster på såret. For vi ved da godt, at det ikke bare kan erstatte de kanaler, som folk forventer at få.

Disse kanaler rammes

Kanal 4

Kanal 5

6’eren

Canal 9

Discovery Channel

Discovery HD Showcase

Animal Planet

Discovery World

Discovery Science

TLC

ID Investigation

Eurosport 1

Eurosport Danmark.

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen