Persondata politik

Telia ville ikke reparere min telefon

Vagthunden: Butikker har ingen pligt til at levere reservedele til din nye, dyre telefon, hvis den går i stykker

  • Nicholas Lund Jessen og hans far, Jørgen Lund Jessen, synes det er for dårligt, at den helt nye telefon med det smadrede glas ikke kan repareres i Telia-butikken. (Foto: Privatfoto)
« Forrige
Nicholas Lund Jessen og hans far, Jørgen Lund Jessen, synes det er for dårligt, at den helt nye telefon med det smadrede glas ikke kan repareres i Telia-butikken. (Foto: Privatfoto)
1 af 2
Næste »
 

Køb en ny telefon. Sådan lød beskeden fra Telia, da Nicholas Lund Jessens kun tre uger gamle HTC One X telefon, købt for den nette sum af 4500 kroner, gik i stykker og skulle repareres.

- Han var uheldig og tabte den, da han stod ud af vores bil, så glasset blev smadret imod nogle fliser. Selve telefonen fungerer stadig, men den er ubrugelig på grund af det smadrede glas, siger Nicholas' far, Jørgen Lund Jessen, til ekstrabladet.dk.

Lettede over, at telefonen trods alt ikke var helt ødelagt, henvendte Jørgen og hans søn sig hos Telia, hvor telefonen var købt, for at få sat en ny skærm på. Men så let skulle det ikke gå.

- Beskeden var kort sagt: 'Vi kan ikke hjælpe jer – vi kan ikke gøre andet end at sælge jer en ny telefon', siger Jørgen Jessen til ekstrabladet.dk.

Kunne ikke få reservedele
Jørgen Lund Jessen var indigneret over, at butikken krævede nye 4500 kroner lagt på bordet for en ny telefon, i stedet for at hjælpe med at få repareret den ødelagte HTC-telefon.

Han henvendte sig til forskellige uafhængige reparatører af mobiltelefoner, men her fik han også et nedslående svar: De uafhængige reparatører kunne ikke få leveret reservedele fra HTC-telefoner, så de kunne heller ikke reparere telefonen.

Eneste mulighed, der er tilbage, er at Nicholas lægger pengene for en ny telefon.

- Det er simpelthen for dårligt: Han er 20 år og har sparet sammen i lang tid af sin løn fra Netto for at købe telefonen. Kan det virkelig passe, at man må sælge et produkt, som ikke kan repareres, fordi der ikke er reservedele?, siger Jørgen Lund Jessen til ekstrabladet.dk.

SVAR:

Forbrugerstyrelsen: Der er ingen regler
Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan jurist Henrik Sedenmark ikke udtale sig om den konkrete sag med mobiltelefonen og den manglende reparation.

Generelt kan han sige, at man som forbruger ikke kan stille nogen krav til producenten af et produkt om at gøre reservedele tilgængelige, da det ikke er producenten man har indgået en aftalt med.

Sagen skal løses imellem forbrugeren og den forhandler, som har solgt produktet. I lovgivningen på området står der imidlertid ikke noget konkret skrevet ned som afgøre, om en forhandler har pligt til at levere reservedele til varer, han sælger, så de kan repareres, hvis de går i stykker.

- Men man kan støtte sig op af, hvad Forbrugerklagenævnet tidligere har afgjort. Der er en sag fra 2005, hvor en forbruger havde købt et digitalkamera, hvor batteridækslet gik i stykker efter halvandet år. Det viste sig, at det var umuligt at skaffe reservedele til kameraet, fordi producenten simpelthen ikke lavede reservedele, siger Henrik Sedenmark til ekstrabladet.dk.

Spørgsmålet, som Forbrugerklagenævnet skulle tage stilling til, var, om butikken ved salget burde have gjort kunden opmærksom på, at han købte en vare, som der ikke kunne skaffes reservedele til, og som derfor ikke kunne repareres, hvis den gik i stykker.

- Forbrugerklagenævnet sagde nej, det skulle den erhvervsdrivende ikke oplyse. Det, de sagde, var, at der var tale om et kompliceret teknisk produkt, der var undergivet hurtig forældelse, og som prismæssigt ikke hørte til i den dyre ende, og at det derfor ikke var ualmindeligt, at den slags produkter ikke lader sig reparere eller markedesføres uden et fuldstændigt reservedelsprogram. Så derfor var det ikke en mangel ved produktet, at man ikke kunne få reservedele, siger Henrik Sedenmark.

Det betyder dog ikke, at det nødvendigvis er det samme i Jørgen Lund Jessens tilfælde.

- Modsat kan man sige: Kunne der være tilfælde, hvor det godt kunne være en mangel, at der ikke var reservedele? Det kunne der måske godt, hvis der var tale om et produkt, man har i mange år, og som er dyrt. Der kunne der måske godt være krav til, at man skulle kunne fremskaffe reservedele, siger Henrik Sedenmark.

Om det er tilfældet med Nicholas Lund Jessens mobiltelefon kan han dog ikke afgøre, men Jørgen Lund Jessen kan indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet.

- Spørgsmålet kommer i så fald til at gå på, hvorvidt sælgeren ved købet skulle have oplyst til forbrugeren, at hvis varen går i stykker, så kan du ikke få den lavet, siger Henrik Sedenmark til ekstrabladet.dk.

Telia: Vi sælger ikke varer uden reservedele

Det er ikke normal procedure for Telia at afvise at reparere mobiler i et tilfælde som Jørgen Lund Jessens, siger koncernens salgsdirektør Michael Bech.

- Vi har en klar procedure om, at alle telefoner skal ind til en servicetekniker, der kan give en saglig og teknisk vurdering af, hvad der er sket med telefonen, og hvad det i givet fald koster at få den repareret, siger han til ekstrabladet.dk.

I et tilfælde som Jørgen Jessens, hvor touchskærmen er skadet, kan reparationen løbe op i mange penge, så måske derfor har personalet frarådet det, siger han.

- Hvis et display går i stykker, så skal man skifte hele displayet, og det er en bekostelig affære, som mange gange kan koste to tredjedele af telefonens nypris. Så butikken kan have ret i den udtalelse, at hvis den bliver sendt ind, så kan den komme tilbage med et tilbud på reparation, som nærmer sig prisen af at købe en ny. Men kunden skal selvfølgelig have en tekniker-vurdering af det, så han selv kan tage stilling, siger Mikkel Bech.

Han afviser, at HTC One X eller andre telefoner, som Telia sælger, simpelthen ikke kan repareres på grund af manglende produktion af reservedele.

- Vi sælger ikke telefoner, som vi ikke kan få reservedele til. Når vi i Telia skal indkøbe en vare, så skal producenten love og skrive under på, at alle de nødvendige reservedele skal være tilgængelige samme dag, som telefonen bliver sat til salg i butikkerne. Ellers kommer varen ikke i sortiment, siger han.

- Men det betyder selvfølelig ikke, at en reservedel ikke kan komme i restordre, hvis en bestemt del af telefonen for eksempel oftere går i stykker, end producenten havde forventet. Og det er korrekt, at der for øjeblikket er problemer med at skaffe visse reservedele fra en række forskellige mærker telefoner, specielt de nye touch-telefoner. Men specifikt med HTC er det, så vidt jeg ved, ikke noget, vi oplever større udfordringer med lige for tiden, siger Mikkel Bech fra Telia til ekstrabladet.dk.

E fter Ekstra Bladets henvendelse er Jørgen Lund Jessen blevet kontaktet af en medarbejder fra Telia, som har tilbudt at han kan få tjekket sin telefon på deres værksted.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik