Persondata politik

Apple vildleder iPhone-kunder

Forhandlere vildleder om garanti

  • Garantien og reklamationsretten mistes ikke, blot fordi man får lavet skærmen hos en ikke-autoriseret forhandler. (Foto: AP)
Garantien og reklamationsretten mistes ikke, blot fordi man får lavet skærmen hos en ikke-autoriseret forhandler. (Foto: AP)
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Apples iPhone er langt den mest populære mobiltelefon i Danmark. Der findes 767.000 af dem i Danmark.

Men hver 5. iPhone-ejer oplever, at glasskærmen går i stykker, viser en undersøgelse, som Megafon har lavet for Politiken. Det skriver Politiken lørdag.

Hos Apple-forhandlerne koster det op til 2.500 kr. at få nyt glas i mobilen, men det er nemt at finde alternative reparatører, hvor det grøes for 400 kroner.

Men Apple presser kunderne til at vælge den dyre løsning. Politiken har henvendt sig til fem autoriserede forhandlere, og alle fem siger, at al garanti forsvinder, hvis man får skærmen skiftet hos andre end autoriserede værksteder.

- Det må de ikke; det er vildledende. Det er ikke i orden, at forhandlere bringer folk i den tro, at hvis Apples egen garanti ryger, så mister de reklamationsretten. Reklamerer man over en fejl ved sit produkt, efter man har fået skiftet skærm på et uautoriseret værksted, skal Apple-forhandleren stadigvæk vurdere, om den fejl, man klager over, er omfattet af købelovens regler. Det ligger helt fast. De regler kan ikke fraviges, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik