Persondata politik

Derfor MÅ du eje en iPhone 5

Du bliver mere værd både i dine egne og andres øjne, når du kan hive en iPhone 5 op af lommen

  • Nu er iPhone 4S soooo last year! Skal man være hip og blive taget seriøst, skal man have en iPhone. Men hvorfor egentlig?
« Forrige
Nu er iPhone 4S soooo last year! Skal man være hip og blive taget seriøst, skal man have en iPhone. Men hvorfor egentlig?
1 af 2
Næste »
 

Er du en af de mange, der har siddet i kø foran en telebutik for at kunne flashe din nye iPHone 5 før alle vennerne? Eller har du afsat lørdagen til at få fingrene i den? Hvis du kan svare ja til en af de to spørgsmål, har du så skænket en tanke, hvorfor netop iPhonen er så nødvendig at være ejer af?

Det har videnskab.dk, og de har spurgt flere forskere om, hvad det er ved de små æbleprodukter, der giver mange en følelse af, at de ikke kan leve uden dem.

Hver fjerde voksne dansker ejer en iPhone, og det er der en grund til, forklarer Nicolai Jørgensgaard Graakjær, der er lektor og ph.d. i kommunikation og netop nu forsker i den musik, som Apple bruger til at reklamere for deres produkter.

Se også: iPhone-fan: 'Det var alle minutterne værd'

Han kan liste fire grunde til, at så mange telefon-entusiaster er villige til at overnatte i en sovepose på Strøget i regnvejr eller bruge en halv månedsløn på at få det lille vidunder.

1. iPhonen er - som navnet giver klart indtryk af - noget meget personligt. Den bliver en forlængelse af dig og en del af din identitet.

2. Den er omgivet af myter og hype. Apple har formået at skabe så meget opmærksomheden om den lille telefon, at den er omgærdet af mystik og følelsen af 'noget særligt'.

Elektronik 27. sep 2012 Se også: iPhone-fans trodser regnen: Venter gerne 18 timer

3. Det er ikke lige til at få fat i den senest ankomne iPhone på markedet. De sælges i begrænset antal og skal bestilles, og det giver den et udtryk af eksklusivitet. Den er kun for dem, der er med i klubben.

- Man har ikke bare en iPhone. Man bliver en slags abonnent hos Apple, og når man er abonnent, så er det vigtigt at at få det sidste nye hele tiden, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær til videnskab.dk.

Samfund 28. sep 2012 Se også: TV: Ekstra Bladet har iPhone 5

4. Den sætter gang i følelserne. Apple-reklamerne får os til at tror, at iPhone er for de trendy - dem, der har kant og selvværd.

Og netop det, at vi er noget særligt og viser, hvem vi er igennem de mærker, vi bruger, har Heidi Hansen, forfatter til bogen branding, forsket i.

- Vi iscenesætter os selv hele tiden. Det gør vi ved at købe tøj, mobiltelefoner, tasker og meget andet, som kan understøtte den historie, vi gerne vil fortælle om os selv over for andre, siger hun.

Og Nicolai Jørgensgaard Graakjær går videre og mener, at vi i lige så høj grad vil fortælle os selv, hvem vi er, gennem vores valg - der for mange er en iPhone 4, 4S og nu 5.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik