Mobil

Hacking kan blive dyrt for dansk teleselskab

Teleselskabet 3 er ramt af alvorlig sag om hacking - kan koste firmaet både mange penge og tilliden hos forbrugerne

  • Teleselskabet 3 har ikke meget at fejre i dag. Firmaet bliver afpresset af ukendte kriminelle, der har fået adgang til data om flere end 3000 kunder.
Teleselskabet 3 har ikke meget at fejre i dag. Firmaet bliver afpresset af ukendte kriminelle, der har fået adgang til data om flere end 3000 kunder.

TIP OS: Kender du mere til sagen - er du ramt? Send os en mail via 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Dybt private data om over 3000 kunder hos Teleselskabet 3 er havnet i hænderne på en gruppe af ukendte kriminelle.

Det bekræfter selskabet mandag morgen. Og selv om antallet af kunder kan virke småt, da 3 har flere end 1 million kunder, er sagen dybt alvorlig.

Tidligere sager om hacking viser nemlig, at det koster dyrt i både kroner og kundernes tillid.

Se også: Så alvorligt er det for kunderne

Kostede en halv milliard
Et godt eksempel er det britiske teleselskab TalkTalk, der i 2015 blev hacket.

En teknisk svaghed i teleselskabets IT-systemer blev udnyttet af en 17-årig dreng, der fik adgang til flere end 150.000 kunders data.

Både navne, adresser, telefonnumre og fødselsdata blev stjålet. Men flere end 15.000 af kunderne fik også stjålet koder og betalingsoplysninger.

Se også: Udenlandske hackere kan gøre, hvad de vil i Danmark

Udover en bøde på 3,5 millioner kroner for dårlig IT-sikkerhed tabte selskabet en halv milliard kroner og flere end 100.000 kunder på sagen.

Også webfirmaet Yahoo kæmper lige nu med en sag, hvor hackere fik adgang til data fra en milliard brugere.

Firmaet forsøger at blive solgt, men hackersagen har gjort udsigterne til et godt salg markant dårligere.

Har du tillid til 3 efter angrebet?

Se resultat

Har du tillid til 3 efter angrebet?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Se også: Ekspert ikke overrasket over Yousee-angreb

Det skriver 3

Sådan beskriver 3 sagen i en pressemeddelelse mandag morgen:

'Teleselskabet 3 bliver i disse dage afpresset af kriminelle, der kræver et større millionbeløb for ikke at udlevere oplysninger om en lille del af 3’s kundebase. 3 har overdraget sagen til politiet, der nu efterforsker sagen.

Natten til fredag blev teleselskabet 3 kontaktet af en eller flere kriminelle, der i en mail hævdede at være i besiddelse af kundeoplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Oplysninger, som den eller de kriminelle har krævet et større millionbeløb for ikke at offentliggøre.

Efter at have været i dialog med politiet er det vurderingen, at truslen om afpresning er reel, og at gerningsmændene faktisk er kommet ulovligt i besiddelse af oplysninger om ca. 3.600 kundenumre i 3’s kundebase. Oplysninger, der p.t. vurderes til at være navn, adresse og cpr-nummer, men ikke bankoplysninger eller pinkoder. Oplysningerne er ikke af ny dato, men mindst 9 måneder gamle.

Hos 3 ser man naturligvis med stor alvor på sagen:

'Det er første gang i virksomhedens historie, at vi er udsat for denne type af kriminel adfærd. Jeg vil gerne slå fast, at vi hos 3 naturligvis ikke medvirker til at forhandle med kriminelle. Vi har derfor overdraget sagen til politiet, som straks er gået i gang med efterforskningen, og vi er trygge ved, at man her kommer til bunds i en både alvorlig og meget ubehagelig sag for vores kunder og for 3,' siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Hos 3 ved man på nuværende tidspunkt ikke, hvordan den eller de kriminelle er kommet i besiddelse af oplysningerne:

'Vi håndterer mange data og personfølsomme oplysninger hver dag, så sikkerhed er højeste prioritet for os. Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvordan oplysningerne er faldet i forkerte hænder, og indtil vi har sikker viden i det spørgsmål, vil vi ikke bidrage til spekulation. Vi afventer resultatet af politiets efterforskning,' siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Vil informere kunderne mest muligt
Teleselskabet 3 har i dag ca. 1,2 mio. kunder, og på nuværende tidspunkt er det derfor vurderingen, at det er en mindre del af kundebasen, der er ramt. 3 har valgt at gå ud med sagen for at informere sine kunder mest muligt, hurtigst muligt i en sag, som selskabet er både kede og ærgerlige over:

'Jeg er ked af det på kundernes vegne, og vil naturligvis beklage det, der er sket. Hvor det har været muligt, har vi selvfølgelig allerede skrevet til de kunder, som er berørt af sagen. Men det er vigtigt for os, at alle vores kunder har så megen viden og information om sagen som muligt, og derfor vælger vi at gå ud og fortælle om det, selvom vi lige nu står midt i en trussel om afpresning,' siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

3’s Kundeservice er klar til at besvare henvendelser fra kunder fra kl. 09.00 og på 3.dk/faq vil det også være muligt at finde svar på generelle spørgsmål om sagen.

Til orientering har 3 underrettet alle relevante myndigheder og har aktiveret sit kriseberedskab, som vil arbejde i døgndrift, indtil denne sag er opklaret.

3 om sagen: Sådan er kunderne ramt

3 giver disse svar om sagen på sin hjemmeside:

Hvilke oplysninger har de kriminelle om mig? 
Navn, adresse, cpr-nummer, e-mail, telefonnummer, sim-kortnummer, abonnement og betalingsmetode. Der er efter vores vurdering ikke tale om bankoplysninger.

Hvad betyder betalingsmetode?
Det betyder, at der står registreret, hvilken betalingsmetode, du har valgt, når du betaler dit abonnement.

Har de fået adgang til mine kreditkortoplysninger?
Nej. Der er efter vores vurdering ikke tale om kreditkortoplysninger, da de ligger hos Nets.

Er der fare for, at mit cpr-nummer bliver misbrugt?
Ja, desværre er cpr-nummeret også blevet lækket og kan derfor potentielt blive misbrugt.

Hvad kan jeg gøre for at beskytte mit cpr-nummer?
Du kan få sat en markering om kreditvarsel på dit cpr-nummer, som virksomheder kan køre tjek op imod i forbindelse med kreditgivning og andet, for at få kendskab til, at der kan være noget galt i forhold til den pågældende kunde. Med den markering giver du en eventuel virksomhed, som har mistanke om, at den, der ønsker lån eller kredit, ikke er den, som vedkommende udgiver sig for at være. På den måde kan konkrete tilfælde af identitetsmisbrug forhindres. Du kan også nemt fjerne markeringen igen. Ønsker du at indsætte markering om kreditvarsel, kan du gøre det her.

Jeg har hemmeligt nummer/hemmelig adresse. Er de kriminelle kommet i besiddelse af disse oplysninger?
Oplysninger om hemmeligt telefonnummer og hemmelig adresse kan være blandt de oplysninger, de kriminelle er i besiddelse af. Hvis oplysningerne offentliggøres, vil disse således ikke længere være hemmelige i samme omfang som hidtil. For så vidt angår hemmeligt telefonnummer kan vi være behjælpelig med at udskifte dette.

Kan jeg få et nyt nummer gratis?
Ja, hvis du er blandt de berørte kunder, kan du både få gratis nummerskift og simkortskift.

Har de fået adgang til mine opkaldsfiler og sms’er?
Nej, det har de ikke.

Jeg føler ikke, at mine oplysninger er sikret hos jer. Kan jeg komme ud af min aftale?
Nej, så længe du er i binding, kan du ikke løses fra aftalen. Vi kan til gengæld tilbyde dig at skifte nummer og/eller simkort gratis, hvis du er blandt de berørte kunder.

Bliver jeg kompenseret for, at mine oplysninger er faldet i de forkerte hænder?
Nej,det gør du ikke. 

Hvorfor ikke?
Vi har ikke planer om at kompensere, men vi er klar med et team af dedikerede medarbejdere og ekstra ressourcer i vores Kundeservice, som kan hjælpe dig med at skifte telefonnummer og simkortnummer m.v.

Hvornår forventer I at have en afklaring på, hvordan de kriminelle er kommet i besiddelse af data?
Vi har anmeldt sagen til politiet, som efterforsker den i øjeblikket. Vi må afvente resultatet af deres efterforskning.

Har 3 været udsat for afpresning?
Ja, 3 har modtaget en mail, hvori man truer med at offentliggøre kundedata på en lille gruppe af 3’s kunder (omkring 3.600), hvis vi ikke betaler et større millionbeløb. Vi har anmeldt  sagen til politiet.

Har I tænkt jer at betale?
Nej, 3 vil ikke bidrage den til den form for kriminalitet. Vi har derfor anmeldt sagen til politiet.

Har 3 været udsat for et hacker-angreb?
Politiet vurderer, at vi er blevet kontaktet af nogen, der er kommet ulovligt i besiddelse af kundeoplysninger fra vores kundebase. Hvordan de er kommet i besiddelse af de oplysninger, vil vi overlade til politiets efterforskning.

Hvorfor har I ikke styr på sikkerheden?
Vi håndterer oplysninger om ca. 1,2 mio. kunder, så sikkerhed er højeste prioritet for os. Vi ved på nuværende tidspunkt ikke, hvordan den eller de kriminelle er kommet i besiddelse af oplysningerne. Nu ligger sagen hos politiet, og vi er sikre på, at de nok skal komme til bunds i sagen.

Har sagen nogen forbindelser til YouSee-sagen?
Vi kan ikke sige noget om, hvad der er sket hos YouSee.

Har I informeret de ca. 3.600 berørte kunder direkte?
Ja, vi har i dag (13.02) sendt en mail eller brev til alle berørte kunder.

Hvad gør 3, hvis oplysningerne bliver offentliggjort?
Vi kan ikke forhindre den eller de kriminelle i at offentliggøre oplysningerne. Vi håber, at politiet kommer til bunds i sagen og finder frem til gerningsmændene hurtigt.

Hvorfor betaler I ikke bare? Så er jeres kunder fri for at få deres private oplysninger lagt ud på nettet?
Vi vil på ingen måde medvirke til, at kriminalitet betaler sig. Det giver heller ikke 3 eller kunderne en garanti for, at gerningsmændene ikke lægger oplysningerne ud alligevel.

Der har været en sag om hacking hos 3 i England? Hænger det sammen?
Nej, det har vi ikke umiddelbart anledning til at tro.

Læs også

Mest læste i Forbrug
Hent flere
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug