Mobil

Nu bøjer Apple sig: Tjek om du har krav på ny iPhone

Apple er parat til at følge købeloven og udlevere fabriksnye produkter, efter giganten i sidste måned tabte principiel retssag mod dansk kunde

  • Sådan skriver Teleselskabet 3 tirsdag til en kunde, der i månedsvis har forsøgt at få en fabriksny iPhone efter en reklamation. Kunden har i stedet fået en telefon med genbrugte dele, hvilket hun ikke er interesseret i. Privatfoto
Sådan skriver Teleselskabet 3 tirsdag til en kunde, der i månedsvis har forsøgt at få en fabriksny iPhone efter en reklamation. Kunden har i stedet fået en telefon med genbrugte dele, hvilket hun ikke er interesseret i. Privatfoto
1/2
Næste »

SENESTE: Efter tre måneder har Apple fortsat ikke ændret praksis

Danske Apple-kunder kan snart få skiftet deres ombyttede iPhone med en helt fabriksny model.

Apple tabte i sidste måned en retssag, de havde anlagt mod den danske kunde David Lysgaard. Og Apple nægtede indtil da at leve op til købelovens krav om, at David skulle have udleveret en fabriksnyt iPhone 4, da hans reklamationssag endte med en udbytning.

Se også: David vandt i byretten - Apple opgiver at anke

Teleselskab: Fabriksnye telefoner fremover
I årevis har Apple håndhævet sine helt egne regler.

Så i stedet for at give forbrugere som David Lysgaard en ny telefon, har tusindvis af kunder fået udleveret telefoner med brugte dele.

Som bekendt tabte Apple sagen med et brag og valgte ikke at anke. Og det tager firmaet nu konsekvensen af:

- Dommen betyder, at vi kommer til at ændre procedure fremover.

- Alle ombytningsenheder bliver fremover fabriksnye, bekræfter pressechef i Teleselskabet 3, Rikke Juul Hansen, til Ekstra Bladet. Også i andre teleselskaber afventer man en ny praksis, hvor Apple bytter til nyt.

Se også: Sådan skal du reagere efter dommen over Apple

David Lysgaard opdagede ved et tilfælde, at Apple havde ombyttet hans ødelagte iPhone med en 'brugt'. Firmaet oplyste ham aldrig selv, at erstatningstelefonen var opbygget af brugte dele. Privatfoto David Lysgaard opdagede ved et tilfælde, at Apple havde ombyttet hans ødelagte iPhone med en 'brugt'. Firmaet oplyste ham aldrig selv, at erstatningstelefonen var opbygget af brugte dele. Privatfoto

Artiklen fortsætter under faktaboksen...

David: Jeg venter stadig på mine penge

Selv om det er flere uger siden, at David Lysgaard vandt over Apple i byretten, har han fortsat ikke modtaget sin erstatning:

- Apple har meddelt, at de gerne vil have telefonen med brugte dele tilbage.

- Det får de ikke, før jeg har fået mine penge, siger David Lysgaard i dag til Ekstra Bladet.

Han forventer dog, at Apple snart lever op til dommen og er tilfreds med, at firmaet ændrer sin politik over for andre kunder:

- Jeg er super glad for, at Apple lever op til det, dommen kræver af dem.

- Det er fantastisk, at dommen ikke alene har en konsekvens for mig, men også for alle andre der har fået en telefon med genbrugte dele eller er blevet misinformeret af Apple.

Han håber imidlertid, at Apple vælger at kontakte de mange ramte kunder direkte:

- Jeg tror, der er mange, som er i tvivl om, hvad de har fået.

- Mange tror måske, at de har fået en fabriksny, selv om det - som i mit tilfælde - er en model med brugte dele.

Apple snart klar
Indtil nu har teleselskaberne og andre forhandlere udleveret iPhones med brugte dele i reklamationsperioden. Men Apple har altså meddelt sine forhandlere, at den politik snart ændres.

Det gælder også for kunder, der tidligere har fået udleveret en telefon med brugte dele, en såkaldt remanufactured model:

- Kunder, som har fået en remanufactured ombytningsenhed inden for de seneste 24 måneder, vil kunne få den ombyttet til en fabriksny. Det gælder naturligvis ikke dem, der faktisk har fået en fabriksny, understreger Rikke Juul Hansen fra 3.

- Vi afventer stadig en procesbeskrivelse på dette fra Apple i forhold til, hvordan vi skal håndtere disse ombytninger. Apple har meddelt, at der vil gå op til et par måneder, inden de er klar med den nye proces.

iphone-4-der-gik-i-stykker-for-david-lysgaard Mobil - 9. dec. 2016 Apple tabte - Må ikke give dig en brugt telefon

Artiklen fortsætter under faktaboksen...

Forbrugerrådet Tænk: Vi holder øje med Apple

Det er ingen grund til at hylde Apple for, at selskabet nu begynder at følge den danske købelov:

- Det skulle da bare mangle. Det er den mindste ting, de kan gøre efter dommen, siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Ekstra Bladet.

- I virkeligheden er det mere interessant at få efterforsket, hvordan Apple gør det her i resten af verden. Mig bekendt er det en global praksis, der førte til sagen i Danmark, siger han og opfordrer den amerikanske techgigant til aktivt at kontakte samtlige forbrugere, der er blevet snydt for en ny iPhone:

- Apple bør naturligvis kontakte dem, som er berørt.

- Det kan ikke være kundens ansvar at bøvle med at få den telefon, det hele tiden har været deres ret at få.

Holder øje med Apple
Vagn Jelsøe rejser samtidig med en løftet pegefinger over for Apple, der under retssagen selv afslørede, at det ikke kun er iPhones, firmaet udleverer med brugte dele i:

- Der er jo intet i dommen, som knytter sig alene til en smartphone. Så det er klart, at vi vil holde øje med, hvordan Apple efterlever den her dom. Også når det gælder andre produkter end smartphones.

- Vi vil ligeledes holde øje med, at de faktisk lever op til det, de siger, at de nu vil gøre, siger Vagn Jelsøe til Ekstra Bladet.

Apple ignorerer spørgsmål
Indtil da anbefaler Teleselskabet 3, at kunder skriver sig op på en venteliste hos firmaet, hvis man ellers lever op til betingelserne.

Det er i øvrigt fortsat uvist, hvordan Apple i praksis vil gennemføre ombytningen. Og om kunderne selv skal klage, eller Apple aktivt skriver til alle kunder.

Ekstra Bladet har siden dommen faldt adskillige gange forsøgt at få en kommentar fra Apples nordiske pressechef, der har valgt at ignorere samtlige henvendelser.

Sådan er du dækket

Ifølge dommen fra Byretten i Glostrup har danske forbrugere krav på en fabriksny enhed, fx en iPhone, hvis der sker en ombytning i reklamationsperioden. Den ret har forbrugerne ifølge købeloven hele tiden haft, men Apple har brudt loven i årevis.

I Danmark er reklamationsperioden 24 måneder - og det er den periode, Apple nu er parat til at ombytte telefoner i.

Hvis du mistænker, at Apple har udleveret en telefon med brugte dele til dig de seneste to år, skal du kontakte sælgeren, fx dit teleselskab, og bede om en ny. Forvent dog, at svaret indtil videre er, at Apple ikke har en proces for ombytningen på plads.

Ekstra Bladet følger sagen og opdaterer denne artikel med informationer, når processen for ombytningen er endeligt kendt.

Ifølge David Lysgaard, der vandt sagen med Apple, kan du forsøgte at kontakte Apples support - telefon 80 24 96 25 - og bede dem oplyse, om din iPhone indeholder brugte dele. Du skal blot oplyse enhedens IMEI-nummer. Sådan fik han vished om sin telefon.

Du kan også bruge en af de nettjenester, der findes - fx denne.

Vær opmærksom på at dommen ligeledes dækker ombyttede iPads, computere og anden hardware, da Apple under retssagen oplyste, at praksis med brugte dele gælder en lang række af firmaets produkter.

Læs også

Mest læste i Forbrug
Hent flere
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug