Mobil

Tjekkede du betingelserne hos Tjeep.dk? Du har sagt ja til reklamer

Du giver Danmarks billigste teleselskab frit slag til at sende dig reklamer alene ved at tegne et abonnement - også selv om betingelserne nu er ændret efter kritik af selskabets politik

'Ved indgåelse af denne aftale accepterer du, at tjeep fremadrettet – såvel pr. brev, e-mail eller telefon - må kontakte dig i markedsføringsøjemed.'

Sætningen stammer fra de betingelser, kunder hos Danmarks p.t. billigste teleselskab automatisk siger ja til, når de tegner et abonnement.

Vakse kunder har efterfølgende opdaget betingelser, der kan være svært at tolke som andet, end at du som kunde risikerer at drukne i reklamer Sagen har ligeledes været fyldigt omtalt hos techmediet Mobil.nu.

Se også: Nyt slag på mobilmarkedet - Telmore skærer pakker til

Jurist: De forsøger at omgå loven

Også hos Forbrugerrådet Tænk vækket betingelserne hos Tjeep.dk løftede øjenbryn:

- Det er rigtigt svært at gennemskue, hvad man har sagt ja til. Hvad det er, at teleselskabet forestiller sig, at de kan bruge oplysningerne til, siger jurist Tina Dhanda til Ekstra Bladet.

- Hvad er problemet?

- Sagens kerne er, at vi har jo nogle lovregler, der skal beskytte forbrugerne mod uanmodet markedsføring.

- I markedsføringsloven findes der et forbud mod spam, der skal forhindre, at firmaer elektronisk sender dig uønskede reklamer.

- I forbrugeraftaleloven findes der samtidig et forbud, der skal sikre dig mod, at firmaerne markedsfører mod dig via telefon. Her er nogle enkelte brancher undtaget - bare ikke telefirmaerne.

- Hvordan læser du betingelserne?

- Jeg læser betingelserne, som at de forsøger at omgå loven. Hvis de skulle følge den, kan de ikke bare kontakte en forbruger, medmindre de har fået et konkret samtykke til at modtage markedsføring. Og det samtykke laver man altså ved siden af sådan nogle abonnementsbetingelser, så det til enhver tid kan trækkes tilbage igen af forbrugeren.

- Hvad betyder det for mig som kunde?

- Så hvis en kunde i Tjeep ender med at alligevel at blive kontaktet og skriver under på en aftale under de her vilkår, kan de kræve aftalen ophævet igen, da vilkårene er i strid med lovgivningen.

- Vilkårene, som de er skrevet her, lever ikke op til kravet om, at forbrugerne altid skal give et informeret samtykke til at modtage markedsføring, mener Tina Dhanda fra Forbrugerrådet Tænk.

Tjeep.dk: Du skal sige ja senere
Men selv om kunderne altså - på papiret - har åbnet op for en strøm af reklamer fra både Tjeep.dk og dets 'samarbejdspartnere', afviser firmaet nu, at det kommer til at ske:

- Det korte svar er, at markedsføring og reklame først bliver aktuelt, når Tjeep begynder at tilbyde reklamefinansieret telefoni.

- Ingen kunder får uønsket reklame eller markedsføring i dag, siger presseansvarlig Mette Schønnemann til Ekstra Bladet.

Se også: Efter kundepres - Billigt teleselskab gør modtagelse af sms gratis

- Hvordan skal man som kunde hos Tjeep.dk så forstå disse betingelser - hvad har man sagt ja til?

- Har man valgt et almindeligt abonnement, som det vi har lanceret sidste uge, har man ikke sagt ja til noget andet, end at det er os, der må kontakte dem.

- Hvordan vil man som kunde opleve det her - hvilken form for markedsføring skal man forvente, at der følger med abonnementet?

- Det er udelukkende tænkt til, hvis man senere aktivt siger JA til reklamer, når dette tilvalg kommer for reklame finansiering.

- Det er således ikke noget, kunder vil mærke til, medmindre de 100 procent aktivt selv svarer ja.

Se også: Danmarks billigste teleselskab - men du skal betale for at modtage sms

Hvad tænker du om Tjeeps betingelser?

Se resultat

Hvad tænker du om Tjeeps betingelser?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Lyt til reklamer - og få gratis telefoni
Mette Schønnemann oplyser, at der vil komme et tilvalg senere på året hos Tjeep.dk, hvor kunder selv har mulighed for at sige ja eller nej til 3. parts kontakt:

- Men er altså ikke noget en almindelig kunde vil mærke til uden samtykke. Reglen i betingelserne er tænkt i forbindelse med fremtidige reklamefinansieringer af mobilsamtaler, men som vi altså ikke benytter os af endnu.

- Vi vil jo stræbe efter gratis telefoni, men det er altså ikke en mulighed endnu.

Nu ændrer Tjeep betingelserne

Mens Ekstra Bladet researchede denne artikel, valgte Tjeep at justere sine betingelserne med nedenstående begrundelse:

- Tjeep har valgt at justere abonnementsbetingelserne, så der ikke opstår tvivl om, at Tjeep kun ønsker at imødekomme sine kunders ønsker og behov. Det har altid været hensigten at tilbyde de bedste services og tilbud, og derfor aldrig været intentionen at spamme kunder med reklame, siger presseansvarlig Mette Schønnemann

- Ideen med markedsføringen var oprindeligt at kunne tilbyde kunden en billig iPhone eller et endnu billigere abonnement i form af email-kampagner – ikke i form af telefonopkald. En kunde ville i det tilfælde være tilmeldt en nyhedsbrevsliste, så han eller hun kunne modtage seneste tilbud.

- For at der ikke skal herske misforståelser omformulerer Tjeep således sætningen i afsnit 24 af betingelserne (se nedenfor). Det samme udgangspunkt er som tidligere beskrevet, men vi tydeliggør formuleringen.

- Tjeep må derfor stadig tage kontakt til kunde vedr. tilfredshedsundersøgelse eller noget konkret, der måtte vedr. kunden, hvis man har mistanke om misbrug eller lign. forhold.

- Vi takker Ekstra Bladet for opmærksomheden.

Den nye formulering ser således ud:

24. Henvendelser fra os til dig

24.1 Ved indgåelse af denne aftale accepterer du, at vi fremadrettet – såvel pr. brev, e-mail eller anden elektronisk post - må kontakte dig med information om nye produkter og lignende. Du kan altid frabede dig sådanne henvendelser ved at sende os en e-mail på kundeservice@tjeep.dk. Telefonisk henvendelse fra os vil alene ske med som led i kundetilfredshedsundersøgelse, ved driftsforstyrrelser m.v.

Jurist fastholder kritik
Ekstra Bladet har efterfølgende delt de opdaterede betingelser med jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet Tænk.

Trods ændringen fastholder hun kritikken, der kan læses højere oppe i denne artikel, af betingelserne.

Forbrugerne skal nemlig altid aktivt tilvælge og ikke fravælge henvendelser af den type, som Tjeep altså nu beder kunderne framelde selv.

Se også: Nyt mobilselskab er klar - Prisen er i frit fald

Læs også

Mest læste i Forbrug
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug