Persondata politik

Verdens smukkeste racerspil

Her kan alle verdens GT5'ere og Forza'er godt pakke sammen. Project Cars banker dem på alle parametre

 

Når racerkøreren Nic Hamilton og manden, der var The Stig, Ben Collins, slår sig sammen med Slightly Mad Studios og 14.513 gamere om at lave verdens bedste racerspil, er det værd at tjekke ud.

Project Cars startede i oktober 2011 som et udviklingsprojekt, hvor interesserede spillere kunne købe sig ind i projektet sammen med Slightly Mad Studios.

Konceptet er anderledes end Kickstarter; der forventes nemlig, at spillerne deltager med feedback og test under hele processen, mens deltagerne i Project Cars har rollen som som team-members og ikke blot penge-mænd.

- Hele idéen med WMD var at lave et spil, hvor du lytter mere til dine fans end til en udgiver, siger den kreative direktør i Slightly Mad Studios, Andy Tudor.

- Jeg siger ikke, at spiludgivere er onde. Men vi vil hellere spørge vores community om, hvilke biler de helst vil have med i spillet, og hvilke baner de gerne så, for så ved vi, at spillet vi laver er et, folk rent faktisk vil gå ud og købe.

Klik her for at se film og screenshots af Project Cars

Bemærkelsesværdig realisme
Siden det første alfa-build blev vist frem i 2011, har spillet gennemgået en rasende udvikling. De grafiske forbedringer er der for mange til at remse op, og den funktion, som folk sukkede mest efter, er endelig kommet på plads: Multiplayer.

Men intet racerspil er bedre end de få kvadratcentimeter, hvor gummi møder asfalt. Det kan lyde bizart, men følelsen af at køre en 'ægte' bil kommer, når den matematiske model, der bliver brugt til at simulere forskellige typer af bildæks reaktion på forskellige typer asfalt, giver realistiske resultater i spillet.

I Project Cars kalder de den SETA-modellen. Vi er ikke kvalificerede til at fortælle, hvad den gør, eller hvordan den gør det, men vi kan bevidne, at resultatet er bemærkelsesværdig realisme i en klasse langt over andre bilsimulatorer.


Også helt almindelige biler

Bilmodeller og baner bliver også udgivet i en lind strøm. Garagen tæller Lotus, Pagani, Ford, Caterham, BMW og mange flere, men personligt var ankomsten af to almindelige gadebiler her i februar mere end glædelig.

Se også: Video: den nye racer til PS4

De to første var forhjulstrækkere, nemlig en 2009 Ford Focus RS og en 2011 Pirault Mega SR Cup 265 (den hedder Pirault, indtil licensen er forhandlet hjem med det franske bilfirma), og de er fede. Særlig Focus'en, som man sent glemmer Jeremy Clarkson anmelde i Top Gear, er en fornøjelse at køre, når man powerslider rundt i hjørnerne.

Se også: Bødlen ligger klar på din smartphone

Får dig til at overgive dig
En styrke i Project Cars er, at man ikke viger tilbage for noget. For eksempel blev implementeret regnvejr i slutningen af sidste år; og selvfølgelig er vandpytterne på banen dynamiske, og hvis man kører nok rundt, og regnen ikke er for tung, opstår et tørt spor, som man kan slås om med de andre biler.

Der er også ting som dæktyper, en fanatisk korrekt lyd, opsætning af bilerne, modvind, 24-timers coop løb, nat og dag, månecyklus og stjernebilleder på himlen der får en til at overgive sig til Project Cars.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik