Persondata politik

Laver spil for sjov - og forærer dem væk

Mød Steve Walmsley og hans spil, Aurora - alt du behøver, hvis du en dag strander på en øde ø sammen med din PC

  • Screenshot fra Aurora.
« Forrige
Screenshot fra Aurora.
1 af 2
Næste »

Seneste i Forbrug

Hent flere
 

Steve Walmsley er internettets Leonardo da Vinci. Et renæssancemenneske med smag for at skrive romaner, for visual basic-programmering, for C++ og for computerspil. Han har en fortid som klaverspiller, sælger, it-ekspert og offentlig ansat. Hans litterære produktion omfatter utallige sci-fi-noveller baseret på hans eget spil-univers og en mastodont-roman på 1.900 sider.

For fem år siden forlod han de trygge rammer som it-chef for 130.000 ansatte i en stor offentlig virksomhed i Storbritannien og blev selvstændig. I dag ernærer han sig som professionel pokerspiller og spiller både online og rundt omkring på kasinoer i England og nogle gange i Las Vegas.

Steve er englænder med Manchester-accent og let til latter. Han er 45 år, og han har været på internettet, siden det startede. Steve, der online bare går under sit eget navn, har lavet et strategi-computerspil, der - i hvert fald for fans af 4X-genren - populært sagt er det sidste spil, man behøver at spille. Spillet er en drøm af detaljer og hæmningsløs ambition. Indlæringskurven er en lodret klippevæg, men hvis du kommer op over den, venter der et skatkammer.

Se screenshots fra Aurora her

Aurora er et helt usædvanligt spil. Det er et af de mest komplekse spil, man kan spille, og manden, der har udviklet det, nægter at sælge det. Han forærer det væk. Alle kan downloade det gratis fra hans website, hvor der også findes et forum med 3500 dedikerede fans (og et ukendt antal lurkers).

- Jeg er sådan indrettet, at hvis noget bliver til et job, eller det føles som arbejde, så gider jeg det ikke. Hvis jeg begyndte at sælge Aurora, ville folk med rette kunne forvente løbende support, updates og så videre, og det vil jeg kun lave, når jeg selv har lyst til det. Jeg har lavet det til mig selv, siger han, når man spørger

Udviklingen af spillet fortsætter på syvende år. Det er ikke den type spil, der bliver designet efter nogen plan. Steve smider nye features ind efterhånden, som han selv eller skaren af forumdeltagere kommer i tanke om, at der mangler noget. Oftest er det fordi, Steve er i gang med at skrive en sci-fi novelle, og han har brug for at kunne genskabe en bestemt situation inde i spillet, så det passer med novellen.

Læs også: Amok (næsten) i det nye Medal of Honor

Det startede med et brætspil
Som så mange ting på internettet er Aurora resultatet af folkene i et community, der blev venner, uvenner, splittede op og blev til et nyt community. Steves første erfaringer med at lave computerspil kom af, at han lavede et lille program som supplement til et brætspil kaldet Starfire. Sci-fi-fans vil kende brætspillet, fordi David Weber, der mest er kendt for Honor Harrington-bøgerne, startede sin forfatterkarriere med at skrive fiktion til Starfire-universet. Brætspillet er en taktisk rumskibssimulator, og det begyndte i første udgave (fra 1979) som et relativt simpelt spil, der med årene blev mere og mere komplekst.

Starfire kom i forskellige udgaver. Med 3rd Edition-reglerne var spillet blevet relativt besværligt og komplekst. For at sætte farten op på de spil, han spillede med sin bror og deres venner, skabte Steve et computerprogram, Starfire Assistant, der automatiserede alle reglerne og lod spillerne koncentrere sig om at flytte rumskibe rundt på brættet i stedet for at bruge tiden på at slå hinanden i hovedet med manualen.

Læs også: Vi spiller det nye Football Manager 2013

I mellemtiden var der blevet lavet en emailliste for fans af spillet. Steve sendte sit lille program ud til listen, og det blev hurtigt en essentiel del af Starfire-standardudstyret. Blandt andet kunne man med programmet lave Play By Email-spil, hvilket jo selvfølgelig gjorde spillet endnu mere attraktivt. Pudsigt nok er der stadig 20 år gamle kodestumper i Aurora, der stammer fra Starfire Assistant-programmet.

Starfire skifter ejer
Steve er intelligent, lærer hurtigt nye ting og bliver som sagt hurtigt træt af repetitivt arbejde. Selv siger han med et smil, at han næsten er OCD-agtigt fokuseret; når noget interesserer ham, går han helt ind i det. World of Warcraft, Dark Age of Camelot, Eve Online - han har spillet dem alle, men det eneste, der har formået at fastholde hans interesse i år efter år, er Aurora. Hans egen kreation, hans vildtvoksende have, mutant-spillet, der er blevet så omfattende, at han ikke længere selv kan huske alle funktioner i det.

Når Steve skal forklare, hvorfor Aurora blev til, dukker navnet Marvin op flere gange. Når man spørger, hvem Marvin er, får man det normale 'internetsvar':

- Jeg har faktisk aldrig mødt ham. Jeg tror, han er flyveleder eller noget lignende fra Chicago.

Steve fortæller lidt om Marvin, og man fornemmer hurtigt, hvordan han er, og hvordan han tænker. Marvin er teknokrat. Han spiller spil for at vinde, ikke for at spille, og han har svært ved at håndtere sociale relationer online.

Men ligesom de andre elsker han Starfire, og han beslutter sig derfor for at købe det. Han begynder derefter at opgradere sit nye legetøj. Der skal laves en ny version af reglerne, 4th Edition.

Læs også: Så stort er League of Legends

Det starter lovende, men snart begynder Steve og de andre at få bange anelser. Marvins nye regler er meget tekniske, og hans ambition er at balancere brætspillet, gøre det ensartet. Det betyder, at det rent teknisk bliver mere retfærdigt, men det bliver også kedeligt. Historien, spillets evne til at engagere spillernes fantasi, siver ud af det. Marvin’s ændringer vil trække sjælen ud af Starfire.

Det ender i en konflikt mellem Walmsley og Marvin. Med tiden spidser den til, og takket være internettets indbyggede begrænsninger får den til sidst lov til at løbe helt løbsk. I løbet af 1990'erne har Steve brugt meget tid på Starfire, og han er blevet en nøgleperson i det lille community. Næsten alle spillere af brætspillet ender med at bruge Steves program. Og da Steve tilkendegiver sin utilfredshed med de nye 4th Edition-regler, går det op for Marvin, at selvom han ejer spillet, kan han ikke komme videre uden Steve. Den efterfølgende konflikt blandt Starfire-folket kommer til at vare lang tid, og den ender med, at Steve må forlade internettet i et års tid for at komme sig. Han går ’følelsesmæssigt ned på det’, siger han.

Gør comeback med sit eget computerspil
Marvin forbliver uforstående og hård, og hans attitude slår skår i det lille community. Uden Steves computerprogram til at understøtte de nye regler bliver forandringerne en fiasko, og den økonomiske investering, han har gjort i spillet, til en begmand.

Mass Effect 3 udvides snart med megapakken Omega

Konflikten mellem Marvin og Steve er spil-filosofisk. Marvin spiller spillet for at vinde det, Steve spiller for at spille. Et spil Starfire kan tage måneder, og som Steve selv siger:

- Jeg gider ikke at bruge måneder på at spille et spil bare for at vinde det!

Det handler om noget andet. Om historier som man kan fortabe sig i, om eskapisme.

Da Steve endelige vender tilbage til de gamle venner fra Starfiretiden, er det med ambitionen om at lave sit eget spil.

Han kalder det Aurora, daggry, og vi kalder det spillet, du aldrig behøver at blive færdig med.

Læs om Aurora her

Download Aurora gratis her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik