Kan man spille spil på en iPad?

Diskussionen har været i gang længe...er teknikken på din iPad god nok til de 'rigtige' spil?

  • Sol? Check! Art Deco? Check! 80'er soundtrack? Check!
Sol? Check! Art Deco? Check! 80'er soundtrack? Check!
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

På det seneste har der været en del snak om, at smartphones og tablets vil gøre konsoller overflødige. Argumentet lyder, at teknikken i de bærbare enheder nærmer sig de stationære konsoller. Hvad skal man så med sidstnævnte?

Det er let at finde især tekniske årsager til, at argumentet ikke holder, men hvad vigtigere er, så synes kvaliteten og dybden af spilbiblioteket til iPhone og iPad ikke helt at understøtte ideen. Groft sagt har vi endnu ikke oplevet et iPad spil, der løftede sig ret meget over Angry Birds og Fruit Ninja. I sig selv fine spil, men trods alt ikke noget, der slår Assassin's Creed og FIFA af pinden.

Se vores guide til billige grafikkort med spark i

Men så var der en mand, der forsøgte at sælge ideen om, at iPad er en reel platform til spil. Også dybe engagerende spil, der ikke kun handler om at køre sin finger over skærmen i den rigtige retning. Det skal komme an på en prøve. Så her er anden del af en artikelserie, hvor vi tester iPad som spilplatform, ét spil ad gangen. Andet spil er:

Grand Theft Auto: Vice City 10th Anniversary Edition

En vaskeægte konsolklassiker, genudgivet til iOS og Android for at fejre spillets ti års jubilæum.

Fantastisk nostalgi fra det øjeblik den falske Commodore 64 intro kører, og de første 80'er toner lyder. Det siger ikke så lidt om hvordan teknologien har udviklet sig, at al musikken fra spillet er med, og at der i det hele taget ikke mangler noget. Tværtimod virker det som om, at den meget typiske fejl i det originale spil, hvor huse og lignende ville "poppe op" i baggrunden, er helt udryddet i denne version.

Læs første artikel i vores serie om iPad som gaming-platform her

Umiddelbart virker det som om, at denne genudgivelse er identisk med originalen, der er bare tilføjet en måde at styre via touch skærm - og så mulighed for at gemme decentralt, in the cloud. Smart hvis man f.eks installerer spillet på både iPad og iPhone. Den omtalte styreform er meget lig det man ser andre spil i første og tredie persons perspektiv på iPad. I venstre side en gengivelse af en analog stick, og i højre side passende andre funktioner. Hop når man er på gåben, og speeder, bremse osv. når man er i bil - hvilket ligesom er størstedelen af spillet trods alt.

50 millioner har spillet dette spil på telefonen

En lækker detalje er, at den analoge kontrol ikke sidder et bestemt sted på skærmen, men dukker op, dér hvor du sætter din tommelfinger. Det giver en rigtig god frihed, til at holde iPad'en som man har lyst til. Et andet plus er, at i bil kan man styre kameraet frit, ved ved at trykke med højre hånd uden for de tegnede knapper. Desværre, i denne sammenhæng, er spillet også lavet med en controller eller keyboard + mus i tankerne, så der er ret mange forskellige typer nødvendige input. Det betyder at skærmen let bliver fuld af "knapper", og f.eks når man får de små automatvåben, som kan bruges fra køretøjer, så kommer der to ekstra knapper i venstre side af skærmen. Det ødelægger lidt pointen med den "flydende" kontrol. I øvrigt er den analoge kontrol som udgangspunkt kun til at styre Tommy, når han er til fods. Biler osv. har et mere "digitalt" input som udgangspunkt, en knap for højre og venstre, ligesom på et keyboard. Man kan så i indstillingerne ændre det til den analoge kontrol, hvilket så absolut var nødvendigt for mig.

Læs resten af artiklen her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik