Det handler om at ødelægge

Kunsten at smadre ting bliver bedre end nogensinde, lover EA. Hands-on med Medal of Honor: Warfighter.

1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Den 23. oktober udkommer det nyeste skud på EA's Medal of Honor-serie. Men hvad har de gjort for, at den kan skille sig ud fra alle de andre FPSere, der findes på markedet i dag? Vi var en tur i Sverige for at finde ud af det - og vi er bestemt ikke skuffede.

Ved første øjekast ligner spillet i høj grad BF3, og med god grund; det kører på samme engine, nemlig DICE's Frostbite 2. Det minder dog på mange måder om CoD i sin udformning. Man tager rollen som forskellige elitesoldater fra forskellige lande, som er sendt ud på diverse operationer.

Læs også: Se screenshots af Medal of Honor: Warfighter

For at give missionerne et så realistisk feel som muligt har EA haft over to dusin konsulenter med militær baggrund. De har været inde over spildesignet i alle aspekter, lige fra level-design til gameplay-elementer. Man kan altså til en ret høj grad forvente, at de operationer, man spiller i singleplayer, ligner virkelige operationer, der er udført.

Man kunne dog godt savne lidt større frihed. Ligesom i CoD kører missionerne fuldstændigt på skinner. Gå derhen, skyd ham, bryd den dør ned, styr den her minirobot (ok, det var faktisk ret fedt), tag en sniper og skyd de her folk. Det er lidt det samme, som man har prøvet før, hvis man har spillet CoD.

Der hvor det skiller sig ud er de flottere omgivelser, de realistiske missioner, og de små detaljer. Man kan fx skifte mellem 2 typer sigtekorn on-the-fly. Man behøver altså ikke længere vælge mellem at have 4x zoom eller intet zoom, man trykker bare på musehjulet, og voilá, man kan nu få ram på de irriterende snigskytter, der står og gemmer sig en halv kilometer væk.

Spillet har bevæget sig væk fra den 'macrodestruktion', som findes i de nyere Battlefield. Du kan ikke længere bare jævne en bygning med jorden ved hjælpe af lidt C4. I stedet har de fokuseret på 'microdestruktion', altså at man kan skyde de små ting i stykker, fx små betonvægge, som folk gemmer sig bag, eller små træplader, der sidder for vinduerne.

Læs også: MOH video - voice over mand med dyb stemme

Der er i høj grad fokus på den enkelte soldats oplevelse af krig, derfor er det heller ikke tit, man lige går hen og finder en tank, man kan køre rundt i. Det foregår til fods med én enkelt bane (i hvert fald indtil videre), som er kørsel i jeep. Historien er bundet sammen med cutscenes inde imellem operationerne, igen ligesom CoD.

Alt i alt, hvis man kun skulle gå efter singleplayer, er der ikke mange ting, der gør spillet at foretrække frem for CoD.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik