Persondata politik

Guild Wars 2 - det perfekte MMO?

Det første, bedste, mest moderne MMO siden World of Warcraft

  • Guild Wars 2. (Screenshot fra spillet)
Guild Wars 2. (Screenshot fra spillet)
1 af 1

Seneste i Forbrug

Hent flere
 

Hvad er det egentlig, der gør Guild Wars 2 til det helt store samtaleemne, når det kommer til MMO'er med et salgstal, der har passeret to millioner?

Der skal ikke være tvivl om, at vi har at gøre med et online rollespil i fantasygenren. Og med dét hører der en del standarder og normer, som er blevet finpudset siden Ultima Online og EverQuest, men selvfølgelig især cementeret kongen over dem alle: World of Warcraft. Det er derfor, at når folk lige hurtigt ser screenshots af Guild Wars 2, så siger de: Det ligner WoW. Og det gør det også - altså UI'et ligner. Et chatfelt, et minimap, en indikation af din health, en toolbar i bunden af skærmen og trediepersonskamera.

Læs også: Se screenshots fra spillet her

Der hvor ArenaNet har ramt hovedet så rent på sømmet, er der hvor de har opdateret den eksisterende formel, og især i de konventioner, som de har kastet ud af vinduet. Man fornemmer nemlig, at det kommer fra en kærlighed til genren og et ønske om, at det skal være sjovt at spille Guild Wars 2 og ikke så meget andet.

Fordi Guild Wars 2 ikke har nogen abonnementsmodel, kan ArenaNet tillade sig at servere alle de sjove ting langt tidligere. De behøver ikke at trække tiden kunstigt ud, så spillerne lige er tvunget til at betale for en måned mere, for at få det hele med. Det betyder blandt andet, at bossfights og muligheden for at nedkæmpe et kæmpe monster i selskab med dine venner, ikke er noget du skal slave dig hele vejen igennem spillet for at opleve.

Læs også: Nyhed: Legenderne fra Mass Effect gider ikke mere

Normalt er det med at rejse i et MMO, noget med at du langsomt gør dig fortjent til at kunne rejse hurtigere og hurtigere. Som oftest med mounts, som der så er store prestige i at have. I Guild Wars 2, kan du til enhver tid teleportere hen til områder du har været i tidligere via waypoints. Det koster selvfølgelig lidt penge hver gang, og er på den måde stadig en money sink, lige som mounts og andet transport er det, men det siger noget om mentaliteten bag spillet.

ArenaNet er nemlig ikke spor bange for at bryde din immersion, hvis det gør spillet mere tilgængeligt. Typisk er rollespil "realistiske" i forhold til den verden de beskriver - til en hvis grænse - hvilket nok skal sikre et hvis niveau af indlevelse fra spillerens side. Ærlig talt er det ikke særlig realistisk, eller i tråd med et fantasyunivers, at man bare kan teleportere rundt som man har lyst til. Hvordan er man egentlig i stand til at bære og effektivt bruge redskaberne til at fælde træer, samle grøntsager og hakke malm ud af klippen med? For ikke at tale om, at de ting man samler, med et enkelt tryk på en menu, bliver sendt hjem til din bankbeholdning. Det er super urealistisk, men det gør det lettere for dig som spiller, og du undgår fjollet spildtid.

Se også: Video: Ren racer prön

Noget andet, der er spild af tid, er at vente på at en anden spiller bliver færdig med at slå et monster ihjel, fordi I tilfældigvis begge er i gang med at samle ulvehaler eller lignende. I Guild Wars 2 er de andre spillere næsten aldrig dine modstandere (medmindre du spiller PvP selvfølgelig). Er I begge to ved at skære ned på antallet af edderkopper i bondemandens plantage? Så kan I da lige så godt hjælpes ad. Og det kan I gøre helt flydende, uden nødvendigvis at skulle være i en gruppe sammen. Der er ikke noget, der hedder at stjæle kills, og I får hver jeres bunke loot.

Oven i det kommer selvfølgelig de dynamiske begivenheder, som inden man får set sig om, fører én på vildspor langt ind i ukendt territorie; et meget mere aktivt og actionpræget kampsystem, end man ellers kender det fra genren og så selvfølgelig en enorm, smuk og charmerende verden fuld af liv og spændende oplevelser.

Hvis man kigger på de helt store spilklassikere som f.eks Super Mario Bros, så er de selvfølgelig sat sammen af adskillige vellykkede dele: musik, grafik, historie osv, men det der får os til at vende tilbage til dem igen og igen, er gameplayet. Den grundlæggende formular på dét du som spiller skal foretage dig - og det skal være sjovt. Også i længden. Og der kan man måske sige, at ArenaNet har ramt den helt perfekte formel til at lave gameplayet i Guild Wars 2 fantastisk. En ting som måske ikke helt er lykkedes tidligere MMO spil.

Værsgo at tage på eventyr, Tyria venter på dig!

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik