Her er det nye XCOM: Jorden invaderes af aliens

Atten år burde være lang tid i gaming. En klassiker vender tilbage

« Forrige
1 af 2
Næste »

Seneste i Forbrug

Hent flere
 
XCOM: Enemy Unknown Platform: PC, PS3, Xbox360 Alder: 12+
Ekstra Bladet:
0 læsere:
Klik på stjernerne for at bedømme

Det er aldrig let at lave et remake af et spil, der er så elsket som XCOM var og er. Og det bliver ikke lettere, når folk siden har skrevet et par romaner om det.

Det nye XCOM: Enemy Unknown, bygger på den samme historie som originalen: XCOM er en international elitestyrke, der er blevet samlet for at beskytte Jorden mod angreb fra mystiske og helt igennem ondsindede ET'er.

XCOM: Enemy Unknown holder fast i følelsen fra det oprindelige spil. Spillet er en lækker sandwich bestående af et sprødt strategi-managementspil på ydersiden og et saftigt tur-baseret kampspil indeni. Kernen i spillet er konstant action i form af kampe mellem dine soldater og ET'erne der slår til overalt på kloden. Kampene indrammes af en global kampagne mod invasionen, hvor der hele tiden skal træffes svære beslutninger om ressourceallokering og produktion af nyt udstyr.

Taktisk analyse af en scenario i XCOM

Man kommer hurtig tæt på soldaterne. Hver soldat er sin egen historie i kampen mod invasionen. Man kan navngive dem alle og bestemme præcis, hvilket udstyr de skal have med i kamp. Jo mere erfaring de får, jo bedre bliver de. En essentiel del af spillet er, at når en soldat dør, så er han ude af spillet. Man kan køre den go'e gamle save/reload rutine, men hvis man er en rigtig mand, lader man dem dø. Og selv hvis man alligevel saver/reloader, kommer der øjeblikke, hvor man må acceptere tab for at komme videre. Konsekvenserne ved at kaste soldaterne ud i kampe er derfor ubønhørlige. Dramaet omkring de mange uundgåelige tab skaber spænding og drysser krydderi over strategidelen af spillet.

Missionerne spænder fra udrensning af by- og landområder til mere specialiserede redningsoperationer, baseangreb og angreb på nødlandede UFO'er. Kampene foregår på relativt små områder og spilles fuldstændig som et turbaseret brætspil med 3D grafik (bygget på Unreal grafikmotoren). Grafikken er tilstrækkelig til at skabe den stemning af uhygge og kaos, som spillet trives i, men den er absolut ikke grænseoverskridende. Der er destruktiv tilfredsstillelse, og nogen gange taktisk mening, i at se terræn og bygninger eksplodere, når plasmageværer og raketter eksploderer på det. Men man skal ikke særlig langt ind i spillet, før man begynder at støde på gentagelser af samme grundlæggende banedesign. På en måde er det synd, at udviklerne ikke lavede tilfældige baner ligesom i det gamle XCOM, men til gengæld er hver bane en realistisk gengivelse af generiske byer, motorveje og industrikvarterer, som man ser dem overalt i verden. De åbne landskaber er mindre klaustrofobiske og er overordnet ikke helt så vellykkede som byerne.

Vores screenshots fra XCOM

Den komplekse taktik foregår i isometrisk 3D, som man dog kan snurre rundt og se fra fire vinkler. Mange baner har bygninger i op til tre etager, der i princippet kan skabe interessante taktiske scenarier for ens XCOM-soldater. I princippet, står der, fordi det er sjældent at se AI'en gennemføre rigtig koordinerede angreb på ens stillinger. De fleste kampe foregår ved, at man rykker gennem en bane, og når man får øje på en gruppe aliens bliver de 'aktiveret' og går til angreb. Andre aliens reagerer ofte på støj og kommer løbende hen mod dine tropper, når kampene står, hvilket skaber taktisk kompleksitet alligevel.

Historien er for så vidt fuldstændig lineær, og der er ikke mange overraskelser tilbage i den efter første gennemspilning. De forskellige kapitler bliver udløst af opdagelser, som man gør sig under kampene, nye typer aliens, nye våben, og når de er blevet hentet tilbage til basen, og videnskabsfolkene har haft tid til at studere dem, får man fortalt et nyt afsnit af historien om, hvorfor de fremmede væsener er kommet til Jorden, og hvad de vil. Historien er godt afbalanceret i forhold til spillets egentlige raison d'etre: Optræning af et hold soldater, der til sidst har udstyr og erfaring til at nedkæmpe stadig sværere aliens. Historien er en simpel fortælling om, hvorfor aliens har invaderet Jorden. Det er military science-fiction, og det er sandt at sige en lettelse ikke at skulle forholde sig de kluntede persongallerier og papmachéfølelser, man ser i mange ellers højt besungne science-fiction spil. De eneste mennesker, der er med, er dine soldater, de snakker ikke, og de to videnskabsfolk, der fra tid til anden lader en bemærkning falde om deres arbejde. Perfekte kolleger.

Se XCOM-mand sælge sit eget spil

Når man starter XCOM op første gang, er det unægtelig med et stik af nostalgi. Spillet er i form og udtryk meget tæt på det originale spil. Enten fungerer det, fordi recepten på det originale spil bare var exceptionelt god eller også, og det ville være sørgeligt, er der ikke er sket noget indenfor spiludvikling de sidste tyve år, der for alvor konkurrerer med konceptet. Uanset hvad så skal Firaxis have tak for, at de lavede XCOM igen.

Spillet har en god rytme. Selvom det er komplekst, kan man nyde det i små bidder. Tyve minutter er nok til at tage et par strategiske beslutninger og fyre et kampscenario af, hvilket helt sikkert er noget, der vil appellere til tids-udfordrede familiemennesker med hang til UFO-bekæmpelse.

Læs også: Ugens App: Temple Run

XCOM fortjener højeste karakter. Ikke fordi udvikleren har gjort noget specielt godt, de har stort set undladt at ændre noget særlig i det oprindelige koncept, men fordi spillet er, og altid har været, en lækkerbisken: Det besidder nøjagtig samme 'bare et slag til'-mekanisme, som de gamle XCOM havde. Og der går ikke lang tid, før man er fanget i en sødmefyldt skruetvinge mellem ambitionen om at kæmpe så mange kampe som muligt, holde sine soldater i live og ressourcemangel.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik