Letpåklædte damer giver dig lammetæv

Dead or Alive 5 kommer - måske - igennem nåleøjet hos vores kampsportsekspert

  • Der bliver ikke sparet lige så meget på tævene som på tøjet i Dead or alive 5.
Der bliver ikke sparet lige så meget på tævene som på tøjet i Dead or alive 5.
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 
Dead or Alive 5 Platform: PS3, Xbox 360 Antal spiller: 1-2 Alder: 12+
Ekstra Bladet:

På engelsk har man et begreb, der hedder 'guilty pleasures'. Der findes ikke nogen dansk oversættelse, der dækker det engelske begreb fuldt ud, men vi snakker noget, man skammer sig en smule over at nyde.

Dead or Alive-serien fra Tecmo har altid været en af mine allerstørste guilty pleasures. På godt og ondt. Spillets udviklere har helt fra starten valgt at fokusere kraftigt på bryster, ikke bare som blikfang, men som decideret tema. Jeg kunne svøbe det bedre ind og forsøge at bortforklare det ud fra alle mulige filosofiske synsvinkler, men det er jo sandt.

Det er utrolig svært at forklare folk, at der rent faktisk er tale om et meget gennemtænkt og dybt fightingspil, når skærmen er fyldt med svulmende barme og yderst sparsom beklædning. Det er dog faktisk tilfældet, og det femte kapitel i serien er mere komplekst end nogensinde. Barmene er til gengæld også vokset et par størrelser, så forklaringsproblemet er endnu mere akut. Dead or Alive 5 er landet, og det kører sin umiskendelige stil hele vejen. Men man skal ikke skue hunden på hårene.

Fightingspil er populære for tiden, og udvalget er enormt. Derfor har det femte kapitel i Tecmos fightingserie mildest talt en udfordring foran sig i form af Tekken Tag Tournament 2, Persona: Arena, Mortal Kombat, Street Fighter IV, Marvel vs Capcom 3 og mange flere. Det var ikke tilfældet, da Dead or Alive 4 udkom i januar 2006, hvor det stort set var det eneste reelle fightingspil, man kunne få til Xbox 360. Derfor overså folk de mange ting, som spillet gjorde rigtigt, da der simpelthen ikke var noget at sammenligne med.

Faktum er dog, at spillets onlinedel havde funktioner, der var langt forud for deres tid. Der var velfungerende lobbyer, mulighed for at stå på standby, der var forskellige turneringssystemer og endda tag battles med online co-op. Flere af funktionerne har konkurrenterne slet ikke kunnet implementere. Her for nylig udtrykte Namco f.eks., at det ikke ville være muligt at spille tag battles med to personer på samme team online på grund af lag, men det lykkedes altså fint for Dead or Alive for seks år siden, uden at nogen løftede et øjenbryn. Dead or Alive 5 bringer alle disse funktioner tilbage, plus en masse nye, som vi kommer til senere. Det skal Tecmo i dén grad have ros for.

Se screenshot galleri fra Dead or Alive her

En anden ting, som Dead or Alive kan, bedre end samtlige andre fightingspil, er at være lettilgængeligt og uhøjtideligt, men samtidig have enorm dybde for dem, som virkelig lærer det at kende. Nybegyndere vil med det samme kunne fyre imponerende tricks af og sparke modstandere ud over gelændere eller hamre dem igennem gulvet, og det kan man bare ikke på samme måde i hverken Street Fighter, Tekken eller Virtua Fighter. Møder man derimod en rigtig hardcore spiller, føles det, som om ens parader er lavet af vådt toiletpapir. Dette enorme spænd har jeg aldrig set mage til i andre fightingspil, og det er i dén grad til stede i Dead or Alive 5. Samtidig har Tecmo strammet op på grafik og lyd, så spillet denne gang virker en hel del mere hårdtslående, hurtigere og mere kontant end sine forgængere.

Figurdesignet har også fået et løft, og ikke bare i Wonderbra-betydningen. Væk er det glatte anime-look, og alt ser lidt mere råt ud, selv om det stadig er meget stiliseret. Spillet er overordnet set en visuel succes, og når det går hedt for sig, og alting eksploderer (jeg kan vist ikke komme gennem denne anmeldelse uden at blive misforstået), så er der ikke et mere imponerende 3D-fightingspil på markedet.

Denne gang er det også muligt at spille både en mod en eller to mod to i tag battles, og sidstnævnte forlænger spillets levetid betragteligt for dem, der ikke kan få nok komplicerede comboer. Helt så kompliceret som Tekken Tag Tournament 2 bliver det dog aldrig, men det har jeg personligt ikke noget problem med, da Namcos nyeste spil næsten er for meget af det gode.

Læs alt om de nye figurer fra Dead or Alive her

Gameplayet er og bliver solidt. Grundlæggende set er det hele baseret på det såkaldte Trangle System, som i al sin enkelthed er sten, saks, papir. Angreb slår kast, holds slår angreb og kast slår holds. For de uindviede er holds det, som af mange fejlagtigt bliver kaldt 'counters', nemlig modangreb, som kan gribe et slag eller et spark og dermed vende kampens flow. Holds er den definerende faktor i spillets gameplay, da de kan neutralisere stort set alle angreb i forsvarerens favør, og dermed tvinger alle spillere til at tænke over deres angreb, og ikke bare fyre forudsigelige strenge af i ét væk.

Samtidig er de også det, der får mange til at synes, at DOA er 'billigt', fordi alle jo bare kan sidde og spamme holds og dermed vinde ufortjent. Virkeligheden er dog en anden. Hvis du spammer holds mod en dygtig spiller, så er du færdig på absolut ingen tid, hvorimod din modstander nemt vil kunne bruge holds mod alle dine nybegynderangreb. Jeg har testet teorien mange gange, da jeg spillede Dead or Alive 4 meget. Jeg husker en episode, hvor en fyr sagde, at man jo ikke kunne blive god til DOA pga. 'alle de billige counters', hvorefter jeg sagde, at han fik en kasse øl, hvis han kunne vinde én kamp mod mig. Ved 50-0 til mig gav han op. Og jeg var ikke engang i den absolutte elite, på trods af mine tusindvis af kampe online.

Et reelt kritikpunkt har dog været, at hold-systemet gjorde, at ingenting i spillet var garanteret. Det har Tecmo valgt at ændre på nu. I DOA kan mange angreb sætte modstanderen i 'stun', hvor vedkommende ikke længere kan blokere, men stadig bruge holds. Efterfølgende stuns vil til sidst sætte modstanderen i 'critical stun', hvor man i DOA 4 typisk ville vælge at bruge en launcher, som er et move, der sender modstanderen op i luften. Derefter kunne man lave en sammenhængende combo, også kaldet en juggle. Det er stadig en mulighed, men launchere kan også blive slået af holds, så det indebærer en risiko. Nu kan man dog også bruge Critical Burst, som er et move, der gør en modstander i critical stun ude af stand til at forsvare sig, hvorefter en launcher eller et andet move er 100 procent garanteret. Dette gælder også de nye, spektakulære Power Blows, som er supermoves, der kun kan udføres, hvis man har under halvdelen af sit liv tilbage. Det er heldigvis meget sværere, end jeg frygtede at bruge disse teknikker sammen, men det er virkelig tilfredsstillende at ramme den rigtige timing og rundsmadre sin midlertidigt forsvarsløse modstander. Vedkommende har haft rig mulighed for at stoppe dig, før det skete, så det føles ikke ufortjent overhovedet. Og det ser kanonfedt ud.

Se film med udviklerne af Dead or Alive her

Dead or Alive 4 var i virkeligheden et pseudo-3D-fightingspil. Du kunne ganske vist bevæge din figur frit i alle retninger, men det var faktisk ikke muligt at undgå særlig mange angreb på denne måde. Pointen var mest at placere sig et sted, hvor der ikke var risiko for at falde ud over kanten på en klippe eller blive hamret ind i en væg eller noget eksplosivt. Siden Dead or Alive 3 har serien nemlig været eminent til at levere omgivelser, der føles ganske interaktive, og mange af banerne er inddelt i mange niveauer, som er en fryd at kæmpe sig rundt på.

Det nye spil tager både bevægelsesfriheden og banerne til nye ekstremer. Du kan stadig gå i alle retninger, men nu er det også muligt at lave deciderede sidesteps, der kan undgå angreb, som ikke tracker, fuldstændig som i Tekken eller VF. Du kan altså bevæge dig bedre, og banerne giver dig større muligheder for at udnytte det til din fordel. Hvis du slår modstanderen det rette sted hen, kan han ende med at få en stor stålbjælke ned over sig, blive beskudt af en tank eller endda angrebet af en vild tiger. Og som om det ikke var nok, er der også cliffhangers, hvor du slår modstanderen hen i en position, hvor vedkommende hænger ud over en kant, hvorefter du kan vælge at bruge et angreb eller et kast, og de så skal forsøge at forsvare sig korrekt eller døje med konsekvensen, som er et spektakulært og meget smertefuldt fald. Når det hele spiller, føles Dead or Alive 5 som en vanvittig kampsports-actionfilm, og det er den primære grund til at investere i løjerne denne gang.

Læs resten af anmeldelsen her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik