Persondata politik

Fra én kold krig til den næste

Vi anmelder Call of Duty: Black Ops 2

  • Screendump fra Call of Duty: Black Ops 2.
Screendump fra Call of Duty: Black Ops 2.
1 af 1

Seneste i Forbrug

Hent flere
 
Call of Duty: Black Ops 2 Platform: PC, PS3, X360, Wii U Antal spillere: mange Alder: 18+
2 læsere:
Klik på stjernerne for at bedømme

Vi, der er vokset op i 90'erne med Balkan-krigene og borgerkrigen i Somalien, har altid oplevet en verden med et simpelt og gennemskueligt magtforhold. Der var ingen Kold Krig mod Sovjetunionen og ingen Aksemagter som de forrige generationer, men én supermagt, der nok agerede verdenens politibetjent og forekom enerådig i hvilke menneskelige katastrofer, der skulle afhjælpes, men som samtidig gav en tryghed og forsikring for et tidligere så krigshærget europæisk kontinent.

Det simple er dog ved at blive komplekst. For ikke nok med, at Rusland igen spiller med de energipolitiske kort, er Kina som bekendt vokset frem som en ny potentiel supermagt i de kommende årtier. Vi er i et vadested, hvor positionerne forud for verdenens nye magtbalance er ved at blive indtaget.

Se flere billeder af det nye COD her

Call of Duty: Black Ops 2 veksler mellem den gamle og den nye tidsalder. Vi har været vant til, at hvad enten serien har handlet om Anden Verdenskrig eller det moderne Mellemøsten, så har det tit været groft karikerede bud på historiske begivenheder, hvor man oversminkede krigenes store tragedier med veldrejede scripts og fastlåste scenarier. Black Ops 2 kan ikke helt undslippe seriens hang til James Bond-skurke og Michael Bay-agtig macho-gorilla-hørm, men dens evne til at bygge Hollywood-oplevelsen over usikkerheden om verdenens situation anno 2025 er første gang, at Black Ops 2 virker vedkommende, giver gåsehud og tilmed vækker en grad af bekymring for, at vi forlader den for os trygge verdensorden.

Skurken i Black Ops 2 hedder Raul Menendez, der bruger en personlig tragedie som brændstof til at opbygge en privat cyberhær, der truer med at sætte Kina og USA ud af spillet. Black Ops 2 foregår hovedsageligt i år 2025, hvor en ny kold krig pågår mellem Kina og USA. Og når nu Kina ikke tør gå i land i Californien, og når nu USA ikke tør sende droner ind over Beijing, foregår striden med stille proxykrige i eksempelvis Burma. Som et spejl herpå foregår den øvrige del af spillet i adskillige virkelige proxykrige i 70'erne og 80'erne, hvor det var en anden kold krig, den mellem USA og Sovjetunionen, der blev ført i lande som Angola, Nicaragua, Panama og Afghanistan. Hvor det virkede fjollet at se USA gå i land med alt isenkram i en bananrepublik som Panama, så oplever man her det komplekse spil i efterretning og militær, som netop skabte det 'kølige' i Den Kolde Krig. Historiens vingesus er med, og netop den store mystik om hvad der i virkeligheden foregik under Den Kolde Krig, gør det tilladt for Treyarch at male med bredde strøg. Ganske som forventet er fokus i Black Ops 2 på action, testosteron og superhelte, men der ligger en kerne af historisk interesse og realitisk tilgang til fremtiden, som faktisk gør spillet til et af de mere vedkommende i CoD-serien.

Se video af Call of Duty zombie gameplay

At spillet foregår i år 2025 har også givet mulighed for at bygge ny teknologi ind. Meget er forlængelser af eksisterende teknologi, fx vægpenetrerende projektiler og avanceret sonarteknologi til at spotte fjender bag vægge, men også realistiske nye opfindelser såsom turret-dronefly og jetteknologi er med ombord. Det giver en fin blanding af tendenser, du allerede nu hører om i medierne, fx droneoverflyvningerne i Pakistan og Israel, og spekulative, men sandsynlige nye våben i USA's og Kinas arsenal. For det rene og skære gameplay betyder det skæggere og mere effektive kampsituationer. Visse våben er meget lettere at spotte fjender med, og frem for air-strikes kan du kalde et dronefly ned, så forskellen udelukkende består i mere præcist og elegante angreb - præcis som hensigten må formodes at være i virkelighedens verden. Noget teknologi bruger du desværre kun enkelte gange i spillet, selvom evnen til at klatre på vægge med selvklæbende handsker er en fed funktion.

Singleplayerdelen er kortfattet, men vi ville ikke bytte fire timers ekstra spil for den hæsblæsende oplevelse, der venter. Drejebogen er meget stram og man har klart et indtryk af, at udviklerne har skåret alt overflødigt fjol og håbløse kanonfødesekvenser fra. Selv når tempoet rykker ned i en dal rent spændingsmæssigt, er der tale om ture ned gennem lukkede korridorer med fjender på flere niveauer og mere krav om flankering og undertrykkelse. I de mest hæsblæsende sekvenser suser du igennem en amerikansk fremtidsby med fremtidens F-jetfly eller tromler hen over den afrikanske savanne midt i en blodig borgerkrig med en machete i hånden. Du får lyst til at spille både enkelte missioner og hele historien igen og igen, også ud over de muligheder for alternative slutninger, der er indbygget i Black Ops 2. Selve CoD-formularen er ret uforandret i forhold til både Modern Warfare 3 og det seneste Black Ops, og det må snart være på tide for serien at få et FIFA-agtigt eftersyn og inddrage nogle af de spændende nye FPS-elementer, man eksempelvis kunne fiske frem for andre genrer - se blot Dishonoreds genreblanding. Man må forvente, at Activision har det i kikkerten frem mod den næste konsolgeneration, der forventes at begynde til næste år.

Hov, noget helt andet - Minecraft 1.5 kommer til januar

Multiplayer er som bekendt grunden til, at folk køber Call of Duty-spillene år efter år, og der er bestemt stadig værdi nok til endnu et års underholdning. Blandt de nye tiltag er Pick 10-systemet, som dropper det gængse klassesystem i bytte for, at du kan vælge våben, tilbehør og fordele, så længe summen af deres individuelle værdi ikke er over 10 af spillets 'points'. Med andre ord, så kan du selv vælge, om du vil have et bredt arsenal af våben med i kampene, eller om du vil satse på enkelte våben med en håndfuld perks til at specialisere dig yderligere. Det naturlige er, at det vil føre til mange forskellige taktikker og sammensætninger, men også at udviklerne tit må op- og nedgradere evnerne for at sikre en balanceret spil. Vi må vente at se. Derudover er ligaspil blevet en stor del af Black Ops 2, så Black Ops 2 kan indtage en større eSports-rolle på lige fod med Battlefield. Det må vi også vente nogle uger på at se en klarere retning for.

Det er kutyme, at Call of Duty-spillene bliver købt for deres multiplayerfunktioner, mens singleplayerdelen nærmere er for stærkt interesserede eller som en udvidet begynderlektion til udefrakommende. Men i Black Ops 2 er magtforholdet ændret. Singleplayerdelen har stadig et tykt lag af James Bond og Michael Bay over sig, men den bygger samtidig på en vedkommende fortælling om Den Kolde Krig, vi har forladt, og den næste, der venter om en 1-15 mellem USA og Kina og som vil kaste verden ud i en uvis tid fjernt fra den simple verdensorden i 90'erne og 00'erne. Du kommer til at spille de store proxykrige fra 80'erne og stifter bekendtskab med nogle af de militærgadgets, der venter i fremtiden - uden at det fjolles ned til eksploderende kuglepenne og den slags. Igennem seks timers hæsblæsende action bliver du underholdt, og det alene bør faktisk gøre Black Ops 2 til en overvejelse, selvom du kun går efter multiplayer.

Wii Mini offentliggjort

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik