Stadig sort skærm hos 220.000: Så langt er Canal Digital og Discovery fra aftale

220.000 husstande har siden mandag ikke kunnet se Discovery-kanaler som Kanal 4 og 6'eren - og der er ikke umiddelbart udsigt til, at der kommer en aftale

Der er stadig sort skærm på Discovery-kanaler hos mindst 220.000 husstande i Danmark, efter at det i går blev meldt ud, at forhandlinger mellem Canal Digital og Discovery var gået i hårdknude.

- Der er ikke noget nyt desværre. Det ser ud til at trække lidt ud, siger kommunikationschef hos Discovery Rasmus Mariegaard til Ekstra Bladet.

Han kan ikke komme med et bud på, hvor lang tid der går, før parterne bliver enige, og Canal Digital og Viasats kunder igen kan se Discovery-kanaler som Kanal 4 og 6'eren:

- Der var en tilsvarende konflikt sidste år, hvor Telia var involveret, og der tog det en god uges tid. Og Telenor har været i konflikt med TV 2 i Norge, hvor det tog over et halvt år. Men vi håber selvfølgelig rigtig meget, at det vil blive løst meget hurtigt.

Rasmus Mariegaard fortæller, at Canal Digital og Discovery er i kontakt med hinanden om en løsning:

- Men jeg tror desværre, at der ikke sker så meget lige nu.

sort skærm.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Dybt uenige om prisen
Det er først og fremmest prisen, som Canal Digital og Discovery er uenige om. Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er det flere hundrede millioner kroner, der skiller parterne ad.

I en pressemeddelelse mandag udtalte Jarl Söderman, adm. direktør hos Canal Digital Danmark:

- Vi har strakt os meget langt i vores tilbud, specielt for de lokalt producerede tv-kanaler, som betyder mest for vores kunder. Discovery har imidlertid fremsat helt urimelige krav om prisstigninger på flere hundrede millioner kroner for det nordiske marked for blandt andet at dække deres dyre køb af forskellige sportsrettigheder det sidste år, langt ud over det vi mener, kanalerne samlet set er værd for vores kunder.

Det svarede Discovery tilbage på over for Ekstra Bladet:

- Det undrer os, at Canal Digital peger fingre ad os og siger, at vi beder om urimelige prisstigninger. For det er faktisk sådan, at Canal Digital siden 2012 har hævet priserne med 70 kroner for deres kunder - og vi har ikke fået en eneste krone fra dem i hele den her periode, sagde kommunikationschef Rasmus Mariegaard og fortsatte:

- Det synes vi jo ikke er fair. Og man kan sige, at deres prisstigning på 70 kroner er sket i en periode, hvor vi har investeret massivt i dansk indhold.

sort skærm.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Forbrugerrådet Tænk om tv-strid: - Det er ikke kønt

Canal Digital: Discovery er urealistiske
Nu svarer Canal Digital tilbage på Discoverys modsvar i en mail til Ekstra Bladet:

- Vores tv-pakker indeholder ikke kun kanaler fra Discovery, men også mange andre gode kanaler, som også har investeret i dansk indhold og har fået flere seere. Dem har vi også haft forhandlinger med, og vi er heldigvis kommet frem til fornuftige løsninger. Tilbage står, at de priser, som Discovery samlet set forlanger, er for høje og urealistiske i et marked som tv-markedet, der er under hastig forandring, skriver kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersen og fortsætter:

- I en konflikt har man selvfølgelig forskellige synspunkter, og det fører ikke videre at forhandle gennem pressen. Vi håber meget på at parterne kan blive enige på vegne af alle vores kunder i Norden, så vores kunder i Danmark kan få kanalerne fra Discovery tilbage.

jens svensson.jpg Elektronik - 1. feb. 2016 Kunderne raser over sort skærm

Hos Discovery fortæller kommunikationschef Rasmus Mariegaard, at Canal Digitals udmelding om, at Discovery forlanger for meget, 'må stå for Canal Digitals egen regning'.

- Canal Digital siger, at de godt har kunnet nå frem til en fornuftig aftale med andre. Er det jer, der kræver for meget?

- Nej, det er det ikke. I fredags blev det meldt ud, at vi har indgået en aftale med Boxer om de kommende år, og vi har aldrig stået i sådan en konflikt som den her i Danmark før.

- Så det må stå for Canal Digitals egen regning. Jeg kan bare sige, at vi er rigtig glade for den aftale, vi har fået med Boxer i sidste uge, og ud fra hvad jeg hører, har Boxer godt gang i telefonerne nu.

Læs også

Mest læste i Forbrug
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen