Advokatfirma jagter netkunder: Derfor skal du afvise kravet

Estisk advokatfirma ignorerer dansk dom og forsøger igen at kradse ulovlige regninger ind hos danske netbrugere

  • Sådan ser brevene ud, som danske forbrugere modtager fra Estland. Privatfoto
Sådan ser brevene ud, som danske forbrugere modtager fra Estland. Privatfoto

ER DU RAMT: Har du fået en regning fra de omtalte sites? Fortæl din historie i en mail eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Forbrugerombudsmanden skruer nu bissen på over for det estiske advokatfirma Storm & Mets.

Firmaet arbejder på vegne af ejeren af hjemmesiden bilenspris.com. Men en dom fra Sø- og Handelsretten har tidligere underkendt de regninger, som advokatfirmaet forsøger at kradse ind.

Se også: Vil disse bilsider have penge af dig? Så nægt at betale

Skræmmer uskyldige
Det har dog ikke hindret Storm & Mets i at fortsætte sin jagt på danske netkunder, der er havnet i kløerne på hjemmesiden, som med ulovlige metoder sælger ubrugelige bilvurderinger.

Advokaterne sender trods dommen nye krav af sted til danske kunder. Denne gang er de skrevet på estisk og kommer via en estisk domstol. Den fremgangsmåde får nu Forbrugerombudsmanden til at reagere skrapt:

- Det er naturligvis ikke i orden, at selskabet bag de omstridte bilvurderingssider nu igen prøver at skræmme danske forbrugere til at betale penge, som de ikke skylder, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en udtalelse om sagen.

Artiklen fortsætter under billedet og faktaboksen...

Det er hjemmesiden her, der har givet danske forbrugere store problemer. Det er hjemmesiden her, der har givet danske forbrugere store problemer.  

Her er ombudsmandens råd

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg modtager en opkrævning?

Har du modtaget en uberettiget opkrævning fra Storm og Mets OÜ via retten i Estland, bør du straks kontakte Forbrugerombudsmanden.

Da der er en 30-dages frist for indsigelser over for den estiske domstol, er det meget vigtigt, at du kontakter Forbrugerombudsmanden så hurtigt som muligt.

Er der gået mere end 30 dage, opfordrer Forbrugerombudsmanden til, at man alligevel tager kontakt til Forbrugerombudsmanden for at få hjælp. Har du selv rettet henvendelse til den estiske domstol, må du også meget gerne orientere Forbrugerombudsmanden.

Hvad skal jeg gøre, hvis dokumentet er på estisk?

Hvis du får udleveret dokumenterne på estisk, bør du afvise at modtage dem - du har nemlig ret til at få udleveret en dansk oversættelse.

Hvorfor er opkrævningerne uberettigede?

Forbrugerombudsmanden fik i marts 2016 Sø- og Handelsrettens ord for, at det estiske selskab bag hjemmesiden www.bilenspris.com, Nordic Web Solutions OÜ, ikke har krav på betaling for bilvurderinger foretaget i perioden 12. marts 2014 til 12. juni 2014.

Det betød, at de forbrugere, der ikke havde betalt, ikke skulle betale, og at de forbrugere, der allerede havde betalt, kunne kræve deres penge tilbage. Derfor kan hverken Nordic Web Solutions OÜ eller Storm & Mets OÜ kræve betaling for de pågældende bilvurderinger.

Det er i øvrigt Forbrugerombudsmandens vurdering, at sagerne slet ikke kan anlægges i Estland. Da sagen vedrører danske forbrugere, skal sagerne anlægges i Danmark. Derfor er det ikke afgørende, om opkrævningen vedrører perioden nævnt i dommen (12. marts 2014 til 12. juni 2014). Forbrugerombudsmanden opfordrer alle forbrugere til at tage kontakt til Forbrugerombudsmanden, hvis de modtager en opkrævning for en bilvurdering på hjemmesiden www.bilenspris.com.

Vil støtte forbrugerne
Der er flere problemer med opkrævninger.

Sagerne kan slet ikke føres i Estland, mener ombudsmanden. Det skal ske i Danmark. Og man har som dansk forbruger altid krav på at modtage stævningen på dansk.

Derfor opfordrer hun nu de berørte forbrugere til omgående at reagere:

- Jeg vil meget gerne høre fra forbrugere, der har modtaget en opkrævning fra den estiske domstol.

Forbrugerombudsmanden vil herefter støtte danske forbrugere i de sager, hvor Storm & Mets klart overtræder dansk lov.

Ekstra Bladet har bedt advokatfirmaet Storm & Mets OÜ og Nordic Web Solutions OÜ, der står bag om en kommentar til deres rolle i sagen, men ingen reaktion fået. Hellere ikke Forbrugerombudsmanden har fået en reaktion på sine henvendelser.

Forbrugerombudsmanden er nu i tæt dialog med de estiske forbrugermyndigheder for at få stoppet opkrævningerne. Derudover er Forbrugerombudsmanden i dialog med de svenske og finske forbrugermyndigheder, der har konstateret tilsvarende sager.

Se også: Hold dig fra disse bilvurderinger

ER DU RAMT: Har du fået en regning fra de omtalte sites? Fortæl din historie i en mail eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Læs også

Mest læste i Forbrug
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug