Persondata politik

Microsoft brugte tsunami til markedsføring

Microsoft ville donere penge til katastroferamte Japan, for hver gang en Twitter-bruger spredte budskabet om virksomheden. Men det faldt ikke i god jord blandt brugere

Seneste i Forbrug

Hent flere

Mest læste i Forbrug

EKSTRA Forbrug

 

Man skal tænke sig om en ekstra gang, før man udnytter en naturkatastrofe i sin markedsføring. Det må amerikanske Microsoft sande, efter de prøvede at lokke Twitter-brugere til at nævne firmaets hjælpeside for ofrene i Japan på Twitter. Lokkemaden var 1 dollar til Japan for hver tweet.

Det skete via virksomhedens Twitter-profil, som er helliget søgemaskinen Bing, hvor beskeden lød:

How you can #SupportJapan - http://binged.it/fEh7iT. For every retweet, @bing will give $1 to Japan quake victims, up to $100K.

Donér nu bare pengene!
Men det faldt ikke i god jord på Twitter, hvor brugerne i stedet vendte sig imod Microsoft:

'companies wanna help Japan victims, then just give money. Telling people to retweet is using a tragedy for marketing. @bing'

'Oh yes, of course. @Bing turn the largest earthquake on record to hit #Japan into a marketing opportunity. Nice work, Microsoft.'

Men helt galt gik det, da komikeren Michael Ian Black skrev ud til sine 1,6 millioner Twitter-venner:

'How about they just give the money and shut up? RT @Alyssa_Milano For every RT, @bing will give $1 to quake victims, up to $100K'

Undskyld, undskyld
Og så vågnede Microsoft ellers op og fik sendt en undskyldning af sted:

'We apologize the tweet was negatively perceived. Intent was to provide an easy way for people to help Japan. We have donated $100K.'

Det vides ikke, hvor mange klik og tweets Microsoft fik ud af det.

Kilde: Buzzblog

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik