Persondata politik

Tusinder snydes af fup på Facebook

En kopieret statusopdatering skal sikre, at du selv har rettighederne over det, du poster på Facebook - men det er fup og svindel og gør ingen forskel, siger Facebook

Seneste i Forbrug

Hent flere

Mest læste i Forbrug

EKSTRA Forbrug

 

Den breder sig på Facebook som en steppebrand, og mange sætter det sikkert på deres profil under devisen 'hellere være på den sikre side'. Det er de seneste dages deling af opdateringer om, at den pågældende facebookbruger selv har rettighederne over de billeder, opslag og tekster, de slår op på Facebook, også efter den såkaldte 'Berner-konvention' er trådt i kraft. Statusteksten, der skal sikre brugerens rettigheder har flere former, men den mest benyttede ordlyd i dansk version lyder således:

Se også: Læs også: Betal for din Facebook-popularitet

'Som reaktion på de nye Facebook-retningslinjer, erklærer jeg hermed, at min ophavsret er knyttet til alle mine personlige oplysninger, illustrationer, tegneserier, malerier, professionelle fotos og videoer, osv. (som et resultat af Berner-konventionen). Til kommerciel brug af ovenstående er min skriftlige samtykke nødvendig på alle tidspunkter! (Alle, der læser dette kan kopiere denne tekst og indsætte den på deres Facebook-væg. Dette vil placere dem under beskyttelse af ophavsretten.) Med den foreliggende kommuniké, meddeler jeg hermed Facebook, at det er strengt forbudt at offentliggøre, kopiere, distribuere, formidle eller træffe enhver anden sag mod mig på grundlag af denne profil og / eller dens indhold. De ovennævnte forbudte handlinger gælder også for medarbejdere, studerende, agenter og / eller enhver personale under Facebooks ledelse eller kontrol. Indholdet af denne profil er privat og fortrolige oplysninger. Krænkelsen af mit privatliv straffes ved lov (UCC en 1-308-308 1-103 og Rom-statutten). Facebook er nu en åben kapital enhed. Alle medlemmer opfordres til at offentliggøre en meddelelse som dette. Eller hvis du foretrækker det, kan du kopiere og indsætte denne version. Hvis du ikke udgiver en erklæring mindst én gang, vil du stiltiende tillade brugen af elementer såsom dine fotos samt oplysningerne i din profilstatusopdateringer etc....!'

Men spørger man folkene bag Facebook, er det spild af tid og kræfter at dele den opdatering. Det er ren og skær rygter, der florerer, og der er ingen ændringer i måden, Facebook bruger oplysninger på brugernes profiler.

Se også: Læs også: Facebook afliver de største myter

- Der er rygter, der cirkulerer, som påstår, at Facebook ændrer sin brug af brugernes informationer og det indhold, de lægger op på deres side. Dette er ikke sandt. Alle, der bruger facebook ejer og kontrollerer selv det indhold og den information, de lægger på, som det står i vores rettighedsinformation. Brugerne bestemmer selv, hvordan dette indhold og information spredes og deles. Det er vores politik, og det har det altid været, skriver Facebook-teamet i en officiel reaktion på den nye dille.

Læs mere om, hvad Facebook må og ikke må med dine billeder, tekster og opslag her

Det er langt fra første gang, at Facebook beskyldes for at bruge og misbruge brugernes oplysninger. ekstrabladet.dk har spurgt Facebooks danske policy-chef i Norden, Thomas Myrup Kristensen, om, hvad der er rigtigt og forkert.

- Det er ikke korrekt, at ejerskabet over billeder overgår til Facebook, når de bliver uploadet. I stedet beder vi om en licens, så vi kan dele billedet for dine venner. Havde vi ikke den licens, måtte vi ikke dele billedet. Vi beder også om en licens, som bliver videregivet til en tredjepart under kontrol. Skal dit billede eksempelvis 'tagges', skal det firma, der har udviklet 'tagge'-muligheden for os, bruge en licens, før du må tagge billedet, siger han.

Også snak om, hvorvidt private oplysninger videresælges til annocører svarer policy-chefen gerne på:

- Vi videresælger ikke oplysninger til annoncører. Det, der sker, er, at en annoncør henvender sig til os med et ønske om at komme ud til eksempelvis mænd mellem 20 og 30 år i Hovedstadsområdet. Så siger vi, at 'dem har vi 200.000 af', og så målretter vi annoncerne til den gruppe. Men annoncørerne kender ikke identiteten på personerne.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik