Persondata politik

S vil forbyde lyd på bannerreklamer

Det skal være slut med bannerreklamer, som afspiller lyd hvis man kører musen over dem

  • Bannerreklamer skal have et klik, inden de skruer op for lyden, mener S. (Foto: Screendump eb.dk)
« Forrige
Bannerreklamer skal have et klik, inden de skruer op for lyden, mener S. (Foto: Screendump eb.dk)
1 af 2
Næste »

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Det skal være slut med bannerannoncer, hvor lyden pludselig bralrer ud af dine højttalere, fordi du har strejfet et hjørne af annoncen med din mus.

IT- og Teleordfører for Socialdemokraterne, Trine Bramsen, vil have et forbud imod bannerreklamer med såkaldt mouse over-effect, hvor lyden går i gang uden at man aktivt har trykket på annoncen med musen.

- Det er et enormt forstyrrende element når en reklame går i gang med lyd og billeder og det hele, uden at man selv har bedt om det. Særligt lyden kan være meget generende, siger Trine Bramsen til ekstrabladet.dk.

Se også: Sådan vil Facebook score kassen på dig

Hun vil have en ændring skrevet ind i markedsføringsloven, som gør det ulovligt at en bannerreklame afspiller lyd, uden at man decideret har klikket på den med musen.

- Vi er lige nu i gang med en revision af loven, hvor vi i forvejen har fokus på de elektroniske reklamer og på det forbrugerpolitiske, så det ville være oplagt at få det med her, siger Trine Bramsen.

Se også: Kritik stopper nødhjælpsannoncer

IT- og Teleordføreren mener ikke, at en regulering af reglerne for bannerreklamer på nettet er anderledes end de regler, der for eksempel sætter grænser for placering og udformning af reklameskilte i det offentlige rum.

- For mange af os er det at surfe på nyhedssider en del af vores arbejde, og at der så pludselig kommer en reklame op med lyd og det hele, det er til gene for både os selv og vores kolleger, siger hun.

- Men netop nyhedssiderne overlever jo på indtægter fra bannerannoncer, blandt andet dem med lyd. Er det ikke unfair at man på den ene side vil tjekke gratis nyheder og på den anden side vil fjerne noget af indtægtsgrundlaget?

- Man kan annoncere på mange andre måder, og man kan sagtens udstyre annoncer med en play-knap, så forbrugeren selv kan trykke på reklamen og høre mere om produktet hvis det er det, man har lyst til. Det handler om, at forbrugeren selv skal styre, hvornår reklamen går i gang og overtager ens skærmbillede, siger Trine Bramsen.

Hvad synes du? Skal lyd på bannerannoncer være forbudt? Deltag i afstemningen til højre for artiklen og skriv din mening i kommentarfeltet.

Afstemning

Bliver du generet af lyd fra bannerreklamer, som går i gang uden at du trykker på dem?

Synes du, det skal være forbudt ved lov at lave lyd på bannerreklamer?

Gør du aktivt noget for at blive fri for nettets bannerreklamer - for eksempel vhja reklameblokerende software i din browser?

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik