Teknologi

Microsoft brugte tsunami til markedsføring

Microsoft ville donere penge til katastroferamte Japan, for hver gang en Twitter-bruger spredte budskabet om virksomheden. Men det faldt ikke i god jord blandt brugere

  • Microsofts opfordring på Twitter til andre brugere om at nævne virksomheden til fordel for ofrene efter naturkatastrofen i Japan. (Foto fra Twitter)
Microsofts opfordring på Twitter til andre brugere om at nævne virksomheden til fordel for ofrene efter naturkatastrofen i Japan. (Foto fra Twitter)

Man skal tænke sig om en ekstra gang, før man udnytter en naturkatastrofe i sin markedsføring. Det må amerikanske Microsoft sande, efter de prøvede at lokke Twitter-brugere til at nævne firmaets hjælpeside for ofrene i Japan på Twitter. Lokkemaden var 1 dollar til Japan for hver tweet.

Det skete via virksomhedens Twitter-profil, som er helliget søgemaskinen Bing, hvor beskeden lød:

How you can #SupportJapan - http://binged.it/fEh7iT. For every retweet, @bing will give $1 to Japan quake victims, up to $100K.

Donér nu bare pengene!
Men det faldt ikke i god jord på Twitter, hvor brugerne i stedet vendte sig imod Microsoft:

'companies wanna help Japan victims, then just give money. Telling people to retweet is using a tragedy for marketing. @bing'

'Oh yes, of course. @Bing turn the largest earthquake on record to hit #Japan into a marketing opportunity. Nice work, Microsoft.'

Men helt galt gik det, da komikeren Michael Ian Black skrev ud til sine 1,6 millioner Twitter-venner:

'How about they just give the money and shut up? RT @Alyssa_Milano For every RT, @bing will give $1 to quake victims, up to $100K'

Undskyld, undskyld
Og så vågnede Microsoft ellers op og fik sendt en undskyldning af sted:

'We apologize the tweet was negatively perceived. Intent was to provide an easy way for people to help Japan. We have donated $100K.'

Det vides ikke, hvor mange klik og tweets Microsoft fik ud af det.

Kilde: Buzzblog

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk