Teknologi

Microsoft brugte tsunami til markedsføring

Microsoft ville donere penge til katastroferamte Japan, for hver gang en Twitter-bruger spredte budskabet om virksomheden. Men det faldt ikke i god jord blandt brugere

  • Microsofts opfordring på Twitter til andre brugere om at nævne virksomheden til fordel for ofrene efter naturkatastrofen i Japan. (Foto fra Twitter)
Microsofts opfordring på Twitter til andre brugere om at nævne virksomheden til fordel for ofrene efter naturkatastrofen i Japan. (Foto fra Twitter)

Man skal tænke sig om en ekstra gang, før man udnytter en naturkatastrofe i sin markedsføring. Det må amerikanske Microsoft sande, efter de prøvede at lokke Twitter-brugere til at nævne firmaets hjælpeside for ofrene i Japan på Twitter. Lokkemaden var 1 dollar til Japan for hver tweet.

Det skete via virksomhedens Twitter-profil, som er helliget søgemaskinen Bing, hvor beskeden lød:

How you can #SupportJapan - http://binged.it/fEh7iT. For every retweet, @bing will give $1 to Japan quake victims, up to $100K.

Donér nu bare pengene!
Men det faldt ikke i god jord på Twitter, hvor brugerne i stedet vendte sig imod Microsoft:

'companies wanna help Japan victims, then just give money. Telling people to retweet is using a tragedy for marketing. @bing'

'Oh yes, of course. @Bing turn the largest earthquake on record to hit #Japan into a marketing opportunity. Nice work, Microsoft.'

Men helt galt gik det, da komikeren Michael Ian Black skrev ud til sine 1,6 millioner Twitter-venner:

'How about they just give the money and shut up? RT @Alyssa_Milano For every RT, @bing will give $1 to quake victims, up to $100K'

Undskyld, undskyld
Og så vågnede Microsoft ellers op og fik sendt en undskyldning af sted:

'We apologize the tweet was negatively perceived. Intent was to provide an easy way for people to help Japan. We have donated $100K.'

Det vides ikke, hvor mange klik og tweets Microsoft fik ud af det.

Kilde: Buzzblog

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

Seneste i Forbrug

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen

Velkommen. Vi er rigtig glade for dit besøg!

Men vi er knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer.

Vores annoncer gør det muligt for os at tilbyde en stor del af vores indhold – helt gratis.
Hvis du tillader annoncer på ekstrabladet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

Er du EKSTRA-abonnent?

Oplever du problemer? Kontakt webmaster@eb.dk

Når du besøger ekstrabladet.dk tjekker vi, om du blokerer annoncer. Sådan gør vi.