Persondata politik

Facebook mere uimodståelig end sex

Trangen til at kaste sig over de sociale medier er stærkere og hyppigere end trangen til at kaste sig over hinanden

 

Resultaterne fra et forsøg om impulskontrol har spredt sig som en løbild på nettet: Det beviser nemlig tilsyneladende, at sociale medier som Facebook er mere fristende og forførende end sex, skriver blandt andet magasinet Wired.

205 forsøgspersoner deltog i forsøget, der er lavet af en forsker på University of Chicago.

Personerne blev udstyret med en Blackberry-telefon og fik besked på at give forskerne besked hver halve time, hvis de oplevede en trang til at spise, sove, dyrke sex, ryge, drikke eller surfe på nettet.

Det oftest meldte behov var at sove, søvn kom på andenpladsen og at drikke noget (ikke alkoholisk) var på tredjepladsen.

Sexperterne 4. okt 2012 Se også: Fem trin til en god date

På fjerdepladsen kom trangen til at bruge en eller anden form for medie; det udgjorde 8,1 procent af alle indberetninger i undersøgelsen. Oftest drejede ønsket sig om at se fjernsyn, tjekke sin email eller logge på Facebook, Twitter eller andre sociale tjenester.

Trangen til sex kom først ind på listens niendeplads, skriver Wired.

Se også: Falske anmeldelser florerede på Trustpilot

Facebook sværest at modstå
Ikke bare dukkede Facebook-trangen op oftere end trangen til sex: Når deltagerne skulle prøve at modstå den trang, de blev ramt af, så var de sociale medier også langt sværere at sige nej til.

Mens 42 procent af deltagerne var ude af stand til at modstå deres trang til at tjekke Facebook, så var det kun 11 procent af deltagerne som ikke var i stand til at sige nej til sex-lysten når de prøvede.

Facebook var også sværere at modstå end trangen til at spise, hvor 22 procent af deltagerne fejlede, og trangen til at tage en smøg, som 17 procent af deltagerne ikke kunne sige nej til.

Konstant tilgængelige medier
Inden man slår på dommedagstrommen og konstaterer, at Facebook har større magt over vores liv end sexlysten, så skal man tage højde for, at der er tale om to helt forskellige slags behov, mener forskerne:

Mens der ofte kan være ydre grunde til, at det ikke er passende at kaste sig over sin partner så snart lysten melder sig (for eksempel hvis man går rundt mellem hylderne i en fyldt Netto-forretning), så er der ikke samme barrierer for at man kan kaste sig over sin Twitter- eller Facebook-konto, siger de til Wired.

- Disse forsøg kan være en vigtig brik i det puslespil, som udgør problematisk mediebrug, fordi de viser at folk havde specielt svært ved at modstå mediernes tiltrækning, måske på grund af, at medierne konstant er tilgængelige, siger assisterende professor Wilhelm Hofmann, som har stået til forsøget, til Wired.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik