Nu kommer videoreklamer på Facebook

Reklamebranchen glæder sig, men brugerne er ikke begejstrede

  • Videoreklamer i nyhedsfeedet, og de starter automatisk, når du scroller forbi dem. I første omgang dog uden lyd. (Foto: Facebook)
Videoreklamer i nyhedsfeedet, og de starter automatisk, når du scroller forbi dem. I første omgang dog uden lyd. (Foto: Facebook)

Facebook-brugerne skal til at vænne sig til videoreklamer i nyhedsfeedet, og de vil starte automatisk, når man scroller igennem nyhedsfeedet. Tirsdag bekræftede Facebook forlydender om det nye tiltag, der i første omgang rulles ud til et begrænset antal brugere.

I første omgang afspilles videoreklamerne uden lyd, og de stopper igen, når man er scrollet forbi dem.

De første virksomheder vil blive tilbudt mulighed for at købe sig til reklameplads inden jul. Allerede torsdag vil de udvalgte Facebook-brugere blive præsenteret for en videoreklame for filmen 'Divergent'

- Annoncører vil kunne bruge det nye format til at nå en stor skare af mennesker på meget kort tid, lyder det fra Facebook i et blogindlæg. Det blev fulgt op med et opslag på 'Facebook for business'



= id; js.src = "//connect.facebook.net/da_DK/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));


Beslutningen ser på forhånd ud til at dele vandene, for mens reklamebranchen glæder sig, så er brugerne yderst skeptiske.

I sidste måned gennemførte analysefirmaet Analytic Partners en undersøgelse blandt Facebook-brugere, der blandt andet afslørede, at 83 procent ville finde videoreklamer for 'påtrængende', og at de højst sandsynligt ville ignorere dem.

De kritiske røster er også dukket op i reaktionerne på Facebooks opslag på Facebook.

- Brugerne frygter, at Facebook bevæger sig væk fra at være en social platform til en reklameplatform, siger David Ledstrup, der er medierådgiver hos Bigum og co.

- Men reaktionen var nogenlunde den samme, da Facebook lancerede almindelige reklamer, og brugerne blev hængende alligevel. I det hele taget må man konstatere, at Facebook sjældent træder ret meget ved siden af. De har været gode til at holde fast i deres brugere.

Frygten for, at Facebook nu saver den gren over, som de selv sidder på, er da også til at overse, når man ser på reaktionerne fra de virksomheder, der kan tænkes at ville benytte sig af den nye reklamemulighed.

Da Facebook testede videoreklamer, hvor brugeren selv skulle starte den, var sandwich-kæden Subway blandt de første til at prøve det. De noterede, at reklamen blev set af 88 millioner og 'millioner af mennesker' klikkede på den.

- Den virkede ualmindeligt godt, siger marketingschef hos Subway, Tony Pace, til Wall Street Journal.

To millioner dollar om dagen
Mediebureauer afslører over for avisen, at Facebook kræver to millioner dollar om dagen for en reklame, der skal nå ud til de 140 millioner amerikanske brugere mellem 18 og 54 år. En pris, der betegnes som høj, og som betyder, at det kun vil være de allerstørste annoncører, der i første omgang tænkes at kaste sig over det nye annonceformat.

Til gengæld viser det også, at Facebook stikker sugerøret ned i en gylden forretning.

- Det er naturligvis Facebooks grund til at gøre det her. De får andel i et lukrativt marked, der tidligere har tilhørt Hollywood og tv, siger David Ledstrup og slår samtidig fast, at Facebook nok skal få følge af andre. Instagram, der er ejet af Facebook, har allerede et videosetup, der indbyder til det.

- Det var kommet, uanset om Facebook var først eller ej. Det er den vej, det går, og vi kommer til at se det på mange andre platforme også, vurderer han.

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil