Derfor fik Apple kortet galt i halsen

Kortet i iOS 6 har været en hovedpine for Apple i flere år...

1 af 1

Seneste i Forbrug

Hent flere
 

For få dage siden dukkede der et officielt brev op på Apples hjemmeside. 'Til vores kunder', starter brevet, som har topchef Tim Cook som afsender, og derefter leveres der en uforbeholden undskyldning for de mange problemer, som brugerne har oplevet med det nye Apple kort i iOS 6. Tim Cook går endda så vidt, at han anbefaler brugerne at bruge andre kort-tjenester såsom Bing, MapQuest og Waze, mens Apple arbejder på at løse problemet.

Læs også: Apple indrømmer kort-bommert

En sådan undskyldning ville man næppe have hørt fra afdøde Steve Jobs, men nu viser det sig, at Apples stifter og tidligere topchef måske selv har været årsag til problemerne med Apples nye kort. Ikke direkte, men indirekte.

I en artikel i New York Times udtaler en tidligere Apple-medarbejder, at Steve Jobs blot få uger før lanceringen af den allerførste iPhone tilbage i 2007 besluttede, at telefonen skulle have en kort-funktion. Formålet var primært at bruge kortet til at demonstrere den banebrydende touch-skærm, så to ingeniører fik tre uger til at udvikle en kort-app, så den kunne være klar til lanceringen. Og Apple lavede en hurtig aftale med Google om at anvende søgemaskine-gigantens kortdata fra Google Maps.

Og det viste sig at være en meget kortsigtet beslutning, for ikke længe efter begyndte Google at konkurrere direkte mod Apple med Android-styresystemet, som også blev udstyret med Google Maps, men Google nægtede at levere de samme funktioner og tjenester, som brugerne havde adgang til med Android-versionen, til iOS-versionen af kort-app’en. Det drejede sig blandt andet om bilnavigation, som dermed manglede på iPhone, hvilket irriterede Apple, der godt var klar over, at lokationsbaserede tjenester var ekstremt vigtige for brugerne at have på deres smartphone.

Derfor var det uundgåeligt, at Apple på et tidspunkt ville blive nødt til at udvikle en kort-tjeneste, som kunne være helt uafhængig af Google.

Men hvor Apple er kendt som leverandør af hardware af høj kvalitet og unikt design, så har firmaet ikke altid haft heldet med sig, når det gælder online-tjenester. MobileMe og Ping er to gode eksempler på Apple-tjenester, som blev slået stort op og nu er afgået ved døden, og den intelligente stemmestyringsfunktion, Siri, har været kilde til stor morskab og hån blandt mange brugere på grund af mystiske svar og problemer med at forstå brugernes stemmekommandoer.

Læs også: Alt dette er galt med iPhone 5

Apple Maps-skandalen opleves som direkte pinlig af Apples ledelse, siger en tidligere mellemleder fra firmaet til New York Times, og de har slet ikke været forberedt på problemet, der primært skyldes, at Apple Maps er baseret på data fra flere forskellige kilder, der ikke altid passer sammen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik