Bag hegnet i lufthavnen: Sådan passer de på flyene

Ekstra Bladet var forleden med på nattejob, da et af Norwegians fly skulle i hangaren for at gennemgå et rutinetjek

Mange nætter sørger flymekanikere for at rutinetjekke og reparere fly i Københavns Lufthavn. Se vores reportage fra hangaren hos Norwegian. Videoreportage: Jakob Jørgensen

Se flere videoreportager i bunden af artiklen

Hvad sker der, når den sidste passager sent om aftenen træder ud af et fly i Københavns Lufthavn, og flyet først skal af sted morgenen efter?

I nogle tilfælde ikke så meget. Flyet bliver måske stående på standpladsen, fyldes op til næste tur og rengøres, inden det næste hold passagerer og en frisk besætning er klar. Andre fly trækkes væk og ud på en standplads lidt væk fra terminalen.

Men dagens sidste flyvetur kan også være begyndelsen på arbejdet for en helt særlig gruppe af ansatte: flymekanikerne.

norwegian-flyver-noedhjaep-fra-koebenhavn-6-marts-2017-saederne-er-daekket-til Samfund - 6. mar. 2017 Passagerne smidt af flyet - Denne last var vigtigere

Mekanikerne henter selv flyet - med hjælp fra personale på jorden - når det er ankommet fra aftenens sidste tur. Herefter trækkes det tilbage over landingsbanerne og ind i Norwegians hangarer langt væk fra terminalerne. Videograb/Jakob Jørgensen Mekanikerne henter selv flyet - med hjælp fra personale på jorden - når det er ankommet fra aftenens sidste tur. Herefter trækkes det tilbage over landingsbanerne og ind i Norwegians hangarer langt væk fra terminalerne. Videograb/Jakob Jørgensen

Bugen af Boeing 737-8 hos Norwegian Teknologi - 4. apr. 2016 Derfor går piloten altid rundt om flyet inden afgang

Flyet tjekkes 'i bidder'
I Københavns Lufthavn har Norwegian flere store hangarer, hvor arbejdet udføres. Og Ekstra Bladet fik lov til at komme med på nattejob, da et af selskabets fly skulle kigges efter.

Uanset om flyet kommer fra Norwegian eller et af de mange andre selskaber i Københavns Lufthavn, er der nemlig strenge regler for, hvordan og hvor ofte et fly skal tjekkes. I dette tilfælde fulgte vi en Boeing 737-800, som den amerikanske producent har lavet et særdeles detaljeret serviceprogram for.

Af gode grunde kan man ikke på få timer gennemgå alt i flyet. Derfor er check-programmet også delt op i mange dele. Ved hvert tjek følger flymekanikerne en 'opskrift' på, hvad der præcist skal ske netop denne aften og nat.

balance-i-flyet-norwegian Teknologi - 6. apr. 2016 Dit fly går aldrig i luften før dette regnestykke er lavet

Nogle opgaver går dog igen, uanset hvilket af de forskellige tjek man er i gang med. Det kan være olie, der skal genfyldes og tjekkes. Og særlig vigtige dele af flyet, der altid får et tjek.

Derimod kan mere detaljerede opgaver helt afhænge af, hvilket tjek man er i gang med lige nu. Måske skal en del i motoren kigges efter.

Det kan være, at funktioner på et toilet efterprøves. Eller at der gennemføres simulationer af, hvordan flyets computere og mekanik opfører sig under en akut situation i luften. Alt kan sikkert gennemprøves, selv når flyet står solidt på jorden.

Den store 'dør' i hangaren skal åbnes helt op, før der er plads til at trække flyet ind. Videograb/Jakob Jørgensen Den store 'dør' i hangaren skal åbnes helt op, før der er plads til at trække flyet ind. Videograb/Jakob Jørgensen  

Alt er skrevet ned
En overraskende oplevelse under vores besøg var det massive brug af trykte tjeklister. Hver eneste opgave har en trykt 'bestillingsliste', hvor opgavens mål beskrives.

Der følger også tegninger og instruktioner med hver ordreseddel, så mekanikeren kan se, hvad han skal passe særligt på. Eller hvordan en given del på flyet skilles helt rigtigt ad.

Når opgaven er udført, stemples og underskrives sedlen. Arbejdet kontrolleres også af andre, der skriver under på, at tingene er udført, som det skal.

Motorerne tjekkes mange gange i årets løb, når flyene rutinemæssigt er i hangar om natten. Videograb/Jakob Jørgensen Motorerne tjekkes mange gange i årets løb, når flyene rutinemæssigt er i hangar om natten. Videograb/Jakob Jørgensen

fly-lander-i-koebenhavn-cockpittet-norwegian Teknologi - 9. apr. 2016 Så meget styrer piloten når flyet lander

Den mindste skrue er registreret
På et lille kontor i hangaren fortsætter det systematiske arbejde med at dokumentere servicetjekket. Informationer fra hver seddel tastes ind i et computersystem.

De enkelte sedler scannes ind med underskrifter og dokumentation. Det scannede dokument sendes herefter til en central server. Og det fysiske papir sendes ligeledes ind til et centralt arkiv og gemmes.

Ideen med det meget papir- og computerarbejde er naturligvis, at intet overlades til tilfældighederne. Og den dag, hvor der er en hændelse, kan man gå tilbage til den enkelte del på flyet og finde ud af, hvordan den er blevet servicere.

Opgaverne er dokumenteret helt ned til den mindste skrue, så man ved, hvad der er sat i, hvor delen kom fra, hvornår servicen er foretaget, og ikke mindst hvem der har udført arbejdet.

Der lukkes ned for motoren, inden flyet kan trækkes tilbage til terminalen. Videograb/Jakob Jørgensen Der lukkes ned for motoren, inden flyet kan trækkes tilbage til terminalen. Videograb/Jakob Jørgensen

cockpit-norwegian Teknologi - 11. apr. 2016 Det laver piloterne mens du drikker kaffe


Et fly, der ikke er i balance, falder ned. Derfor er det livsvigtigt, at piloterne altid har styr på balancen, inden de kører ud til startbanen. Se her hvordan de laver beregningerne. (Videoreportage: Heine Jørgensen)


Der er mange ting, der skal tjekkes på flyet, før det går i luften. Se med og hør her om alle de detaljer, piloterne skal have styr på under deres eksterne inspektion af et Boeing 737-800. (Videoreportage: Heine Jørgensen)


Ekstra Bladet fløj - tur/retur - til Prag og optog denne mini-dokumentar om livet i et cockpit, og hvad der skal gøres for at få flyet i luften og holde det sikkert der. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

 

Tip om Tech? Mail til tech@eb.dk

Læs også

Mest læste i Forbrug
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Seneste i Forbrug
Mest læste i Forbrug
EKSTRA forbrug