Fanget i Netflix' spind: Sådan får de dig til at se meget mere fjernsyn

Avanceret brug af algoritmer hos Netflix får os til at se indhold, vi ikke drømte om at skulle se

  • Brugerne går ad mange omveje, før de når frem til en superhelt, viser en aktuel analyse fra Netflix. Foto: Jonas Olufson
Brugerne går ad mange omveje, før de når frem til en superhelt, viser en aktuel analyse fra Netflix. Foto: Jonas Olufson

Lad mig begynde med en personlig note: jeg føler mig nogle gange ganske frustreret over den måde, som Netflix har bygget firmaets apps op på. For det kan kræve målrettet søgning at finde det indhold, som jeg faktisk leder efter.

En del af forklaringen ligger sandsynligvis i, at hos Netflix er det særdeles avancerede algoritmer - og nogle af verdens kraftigste computere - der styrer, hvad du og jeg bliver præsenteret for. Og spørger man Netflix, er der logik i galskaben:

- For os handler om at skabe kontakten mellem brugeren og indholdet, forklarer Todd Yellin, der er vicepræsident for produkter hos Netflix og ansvarlig for måden, indholdet præsenteres på.

Så store er Youtube og Netflix

48 procent af danskerne ser Youtube hver uge

32 procent af danskerne ser Netflix hver uge

24 procent af danskerne ser DR TV hver uge

Kilde: DR Medieforskning/Kantor Gallup Index Danmark

Du ved ikke, hvad du vil se
Ifølge Todd Yellin er det alt for simpelt blot at bygge en videotjeneste, der viser det, du forventer.

Erfaringen fra omfattende analyser af brugernes adfærd afslører nemlig, at vi ofte slet ikke ved, hvad det er, vi har lyst til at se. Men det ved Netflix:

- Derfor kan man ikke bare tage en 17-årig bruger og sige: det her vil han se. Eller en pensionist og sige: det her vil hun se, vurderer Todd Yellin.

- Og man kan heller ikke alene tilbyde indhold ud fra, hvilke ting brugerne giver fem stjerner.

- Det handler lige så meget om at forstå det humør, seerne er i lige nu.


Du kan her se hele forklaringen på, hvordan Netflix finder det rigtige indhold til brugerne. Video: Vimeo

Se også: Netflix svigter i ferien - Gør download til et lotteri

Tre typer af brugeradfærd
Netflix har derfor valgt at gå ad to veje, hvor både indholdet i film- og tv-serierne og brugernes adfærd analyseres.

Man laver således en meget nøje profil af, hvad den enkelte film eller tv-serie indeholder. Det kan være, hvor meget sex eller vold der er. Om skuespillerne ryger eller drikker. Om det er et dramatisk eller roligt tempo. Og selvfølgelig hvem der er på rollelisten.

På brugersiden handler det ifølge Todd Yellin groft sagt om at forstå tre typer af adfærd, som brugerne typisk skifter imellem:

- Der er dem, som bare har lyst til at blive underholdt.

- Så er der dem, som ser med for at udvide deres horisont. Og endelig dem der vil se noget, fordi alle andre taler om det.

Hvad synes du om Netflix' brug af algoritmer?

Se resultat

Hvad synes du om Netflix' brug af algoritmer?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Se også: Har du købt denne tv-boks? Kan koste dig en formue

Friends er genvejen til en superhelt
Netflix har netop offentliggjort en analyse af, hvad brugerne typisk har set, inden de tager hul på en af de superhelte-serier, som streamingtjenesten sammen med Marvel satser hårdt på i disse år.

Og resultatet er lige så overraskende som det er sigende. Vejen frem til serier som Daredevil, Jessica Jones eller Luke Cage er ofte indhold, der intet har med superhelte at gøre.

Det kan være for eksempel være Friends, House of Cards, Narcos eller Orange Is the New Black, der udløser en anbefaling af at se et afsnit med superheltene.

Ifølge Todd Yellin er resultatet dog ikke overraskende.

I sidste ende handler det nemlig om, at vores følelser gør en stor forskel for, hvad Netflix ender med at anbefale, eller hvad du får lyst til at se. Og så selvfølgelig en algoritme der er klogere, end du havde drømt om.

Se også: Øv altså - Netflix har ødelagt vigtig feriefunktion

I grafikken her får man et indtryk af, hvilke ganske alternative tv-serier og film brugerne først ser, før de bliver interesseret i en superhelt. Grafik: Netflix I grafikken her får man et indtryk af, hvilke ganske alternative tv-serier og film brugerne først ser, før de bliver interesseret i en superhelt. Grafik: Netflix

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil