Fona i kæmpe problemer: Det betyder det for dig som kunde

Hæderkronet TV-kæde er under så stort pres, at firmaet nu skal rekonstrueres - men indtil videre fortsætter driften

Se udklip fra dagens pressemøde hos Fona
1/2
Næste »

TIP OS: Har du mærket til de økonomiske problemer i Fona - enten som kunde eller medarbejder? Fortæl din historie i en mail eller SMS/MMS til 24251313 (alm. takst)

Fona er tæt på at bukke under for konkurrencen fra blandt andet Elgiganten.

Mandag gik firmaet i en såkaldt rekonstruktion, der betyder, at Fona nu skal finde nye penge og måske også helt laves om for at kunne fortsætte.

I værste fald risikerer kæden at lukke, hvis der ikke akut skaffes nye investorer eller laves en god aftale med kreditorerne.

Se også: Fona går i betalingsstandsning efter elektronik-krig

Det skal der ske nu: Kreditorerne har magten

Den rekonstruktion - eller betalingsstandsning - som Fona er igennem nu, handler ganske simpelt om, at firmaet ikke længere er solvent. Altså, at de ikke kan betale deres regninger og fortsætte driften.

Derfor skal der laves nogle aftaler med kreditorerne - og firmaets fremtid sikres, hvis det er muligt.

Under en rekonstruktion følges nogle særlige regler, der skal sikre kreditorerne mest muligt af deres tilgodehavender, men altså også give Fona de bedste muligheder for at overleve.

Sagen bliver ført ved Skifteretten, hvor der den kommende tid vil være en række af møder om de løsninger, som både kreditorerne og Fona ønsker.

Kreditorerne har stor magt i processen - de har krav på at få deres penge, men har selv en interesse i at få en løsning, der giver dem mest muligt.

Typisk skal kreditorerne acceptere, at de kun får en brøkdel af deres oprindelige krav for, at en rekonstruktion kan lykkes.

Hvis det ikke lykkes at rekonstruere firmaet, går det konkurs.

Fona: Vi sælger videre
Men hvad betyder det for dig som kunde? Ifølge en besked fra firmaet helst så godt som ingenting:

'For dig som kunde betyder den forestående rekonstruktion intet.  Både alle butikkerne og vores online-shop holder med andre ord åbent som de plejer,' skriver Fona.

'Vi både håber og satser som nævnt på, at du som kunde intet vil mærke til rekonstruktionen, og bestræber os derfor som altid på at levere og servicere vores mange kunder.'

Forbrugerrådet Tænk: Konkurs kan skade kunderne
Hos Forbrugerrådet Tænk er man dog mere forbeholden over for situationen:

- Det er naturligvis op til den enkelte at beslutte, om man har lyst til at handle i butikken under de betingelser, der er nu, siger chefkonsulent og jurist i Forbrugerrådet Tænk, Benedicte Federspiel, til Ekstra Bladet.

- Det havde været nemmere og tryggere, hvis vi vidste, at Fona nu var overtaget af et andet firma.

- Forbrugerne bliver nemlig de største tabere, hvis Fona ender med at gå konkurs.

Skærmbillede 2016-02-01 kl. 15.01.29.png Teknologi - 1. feb. 2016 Her fortæller Fona, hvor hårdt krisen har ramt dem

- Hvad kan de ske ved, at man køber noget nu?

- Altså, det er jo som hovedregel Fona, der er sælgeren. Og hvis sælgeren er gået konkurs, kan du ikke få repareret dit fjernsyn, når det går i stykket om nogle måneder.

- Derfor har vi også opfordret Justitsministeriet til at forbedre forbrugernes beskyttelse under en konkurs, hvor de jo ender med kun at få nogle ganske få procent af deres krav. Og typisk står til sidst i rækken af kreditorer.

Ville du købe?
Spørgsmålet er så, hvordan kunderne vil reagere?

Tør du handle i en butik, der som Fona har mistet sit økonomiske fodfæste? Skriv din kommentar i chatten herunder.

Ledelsen i Fona holder pressemøde klokken 15 i eftermiddag om sagen. Ekstra Bladet dækker mødet live.

TIP OS: Har du mærket til de økonomiske problemer i Fona - enten som kunde eller medarbejder? Fortæl din historie i en mail eller SMS/MMS til 24251313 (alm. takst)

Her er hele beskeden fra Fona

Information om rekontruktion til kunder

Ledelsen starter rekonstruktion af virksomheden. Men det påvirker ikke vores kunder!

1. februar 2016

Kære FONA-kunde,

Som du måske har set, læst eller hørt har FONAs ledelse i dag mandag besluttet at indlede en rekonstruktion ved Sø- & Handelsretten i København.

Baggrunden er det seneste års særdeles intense konkurrence, hvor vi desværre er blevet presset på indtjeningen i en sådan grad, at vi har behov for en time-out. En rekonstruktion af virksomheden er desværre uundgåelig. Sammen med vores rådgivere er vi således nået frem til, at løsningen for FONA kan være en ny, stærk partner eller ejer, der kan tilføre virksomheden kapital og dermed sikre, at den kan føres videre i et stærkt setup.

Men – og det er VIGTIGT:

For dig som kunde betyder den forestående rekonstruktion intet.  Både alle butikkerne og vores online-shop holder med andre ord åbent som de plejer.

Hvis du har forudbetalt en vare, får du den leveret (eller udleveret) helt som aftalt – uanset om den er bestilt i en butik eller på nettet.

Har du indleveret en vare til reparation eller service hos os, får du også din vare repareret og returneret som aftalt.

Hvis du har et tilgodebevis, et gavekort eller et medlemskort kan du bruge det helt som sædvanligt i alle FONAs butikker.

Hvis du har købt en vare, hvor der stadig er reklamationsret, kan du som altid indlevere den til reparation. Så heller ingen ændringer her.

Selv om rekonstruktionen altså på ingen måde forventes at berøre vores kunder, kan der selvfølgelig opstå spørgsmål, du som kunde ønsker et svar på. Derfor har vi både oprettet en hotline og en særlig mailadresse, du kan henvende til dig. Og for, at vi selv kan koncentrere os 100 procent om at få virksomheden rekonstrueret, har vi lagt dette ”svarcenter” ud til advokatfirmaet Bech-Brun, som vil kunne hjælpe dig.

Vi indstiller til at mest mulig henvendelse sker pr. mail, for vi kan svare jeres henvendelser hurtigst muligt pr. mail.

Hvis du vil ringe:     72 27 30 30 – alle hverdage mellem 9:00 og 16:00.

Hvis du vil maile:     fonakunde@bechbruun.com.

Vi både håber og satser som nævnt på, at du som kunde intet vil mærke til rekonstruktionen, og bestræber os derfor som altid på at levere og servicere vores mange kunder.

Vi er taknemmelige for at have dig som kunde i FONA, og siger dig på forhånd en stor tak for din fortsatte opbakning til vores firma!

De venligste hilsener

FONA

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen