Teknologi

Kynisk annoncetaktik på Facebook: Sådan kan sårbare unge rammes

Internt dokument afslører, hvordan Facebook vil gøre det nemmere for annoncører at overvåge kriseramte unge og få dem som kunder

  • Du er 'varen' hos Facebook. For selv om Mark Zuckerberg har gjort det gratis at bruge Facebook, betaler du dyrt med dine private data. Foto: Noah Berger/AP
Du er 'varen' hos Facebook. For selv om Mark Zuckerberg har gjort det gratis at bruge Facebook, betaler du dyrt med dine private data. Foto: Noah Berger/AP

Det er guld værd for annoncører at vide, hvornår en bruger på Facebook er ked af sit udseende og har planer om at tabe sig. Særligt hvis brugeren er ung og dermed endnu mere sårbar og påvirkelig.

Netop denne dybt private viden ligger Facebook inde med og kan udnyttes kommercielt af annoncørerne, fremgår det af et dybt fortroligt internt dokument, som The Australien netop har afsløret.

Se også: Facebook flyder med børneporno og terrorhyldest

Vil gå langt for annoncekroner
To af Facebooks australske chefer, Andy Sinn og David Fernandez, har ifølge The Australien skrevet det 23 siders lange dokument, der er rettet mod annoncørerne og dateret 2017.

Her giver de en nøje beskrivelse af, hvordan Facebook er en guldkilde, hvis man vil overvåge og annoncere mod unge brugere.

Når ord som 'værdiløs', 'usikker', 'ubrugelig' eller 'dum' dukker op, kan annoncørerne slå til og placere en annonce for et produkt, som de unge nu er mere tilbøjelige til at købe.

Afsløringen af Facebooks kyniske annonce-rådgiving har ført til en debat i Australien om, hvor langt et firma kan tillade sig at gå, når det overvåger brugerne og udnytter privat viden om deres liv til at sælge annoncer med.

Se også: Sådan vil Facebook gøre din verden endnu mere kunstig

Facebook: Det var bare research
Facebook vil ikke kommentere, hvorvidt unge over hele verden kan overvåges på samme måde. Men firmaet beklager sagen:

'Vi har sat en undersøgelse i gang for at finde ud af, hvordan det kunne gå galt og forbedre vores kontrol,' udtaler en navnløs talsmand for firmaet.

'Vi vil tage disciplinære skridt og indføre andre processer, hvis det bliver nødvendigt.'

Svaret vidner om, at Facebook muligvis ikke har helt styr på, hvordan deres lokale landechefer bruger den kæmpe database, som firmaet har samlet sammen om brugerne.

Det bekræftes af en senere opdatering i firmaets presserum, hvor Facebook kalder dokumentet for 'research'. Og at denne research er sket i strid med firmaets retningslinjer:

'Analysen skulle bruges til, at annoncører bedre kan forstå, hvordan folk udtrykker sig på Facebook.'

'Den blev aldrig brugt til at lave målrettede annoncer og er baseret på anonyme data,' forsikrer firmaet.

Læs mere om historien på Guardian.

mark-zuckerberg-paa-f8-2017 Tech Gør dig til en cyborg - og sælger dit liv

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil