Manual afslører: Derfor vil Apple ikke reparere din iPhone

Giver præcis instruks til sine ansatte om, hvordan kunderne kan afvises - men du skal ikke bare finde dig i et afslag

  • I den 'grønne' del af manualen kan man læse, at kunderne selv skal fortælle om pixelfejl i skærmen for at få problemet løst. Hvis de ansatte hos Apple og deres underleverandører selv opdager det, skal de holde kæft. Foto: Business Insider
I den 'grønne' del af manualen kan man læse, at kunderne selv skal fortælle om pixelfejl i skærmen for at få problemet løst. Hvis de ansatte hos Apple og deres underleverandører selv opdager det, skal de holde kæft. Foto: Business Insider

TIP OS: Har du fået en urimelig afvisning efter en reklamation over elektronik? Fortæl din historie til tech@eb.dk

Når danske forbrugere klager over fejl i deres iPhone, forventer mange, at Apple vurderer klagerne fra sag til sag. Og at firmaet naturligvis undersøger, om der er en fejl i apparatet, som kunden efter købeloven har ret til at få ordnet gratis.

Men en intern manual, som Business Insider har afsløret, beskriver meget nøje i tekst og billeder, hvordan Apples ansatte og underleverandører skal vurdere en indleveret iPhone.

Og her gælder ikke købeloven, men derimod de håndfaste principper, som Apple har besluttet.

tim-cook Tech Ny iPhone på vej: Dyr, lækker og helt unødvendig

Se også: Efter David vandt i byretten - Nu har Apple opgivet at anke

Her får du nej
Hvis der for eksempel opstår en hårfin revne i glasset, er det et krav, at der kun er en enkelt revne, som bevæger sig jævnt hen over displayet eller bagsiden af telefonen.

Har de tynde revner derimod udviklet sig i flere retninger, skal kunden afvises, skriver Apple. Også selv om revnerne oprindelig sagtens kan skyldes en fejl i Apples produktion.

På samme måde skal man passe på, når man lader telefonen op. Hvis laderen ødelægger elektronikken i stikket på telefonen, er der nemlig ikke noget at gøre. Her får man ligeledes et nej.

Selv i de tilfælde, hvor kunderne faktisk har ret til hjælp, instruerer manualen de ansatte til at holde kæft om det.

Det sker ved klagesager, hvor der er pixelfejl eller er kommet fremmedlegemer ind under displayet.

Her hjælpes kun, hvis kunden selv beder om det, fremgår det af manualen.

Se også: Efter Apple-dommen - Brug for mere fleksible regler

Stå fast på din ret
Hos Forbrugerrådet Tænk advarer seniorjurist Tina Dhanda Kalsi mod at lade sin klagesag styre af de svar, som Apple og deres underleverandører kommer med:

- Der er jo ikke noget forkert i, at Apple og andre producenter laver disse guider til deres forhandlere og reparatører.

- Det er bare vigtigt, at de, som bruger sådan en guide, forstår, at den alene er et udgangspunkt for at lave en vurdering.

- Man skal nemlig altid forholde sig til den enkelte sag og tale med kunderne om detaljerne i reklamationen, når der er brug for det, understreger Tina Dhanda Kalsi.

- Vi har jo set sager tidligere, hvor Apple blankt har afvist at hjælpe kunder, hvis den indbyggede fugtindikator i telefonen skifter farve. Men det siger ingenting om, hvorvidt det er fugt, der skaber fejl på telefonen, eller noget helt andet.

Se også: Teleselskab lovede samme pris 'for altid' - Nu bryder de løftet

Købeloven skal følges
Ifølge Tina Dhanda Kalsi skal en forhandler altid undersøge, om der faktisk er en sammenhæng mellem for eksempel en fugtindikator og fejlen. Her er det ikke nok bare at pege ned i en manual og afvise at hjælpe:

- Uanset hvad Apple mener, er produkterne altid underlagt købeloven, der giver dig nogle rettigheder som forbruger.

Apple har ifølge Business Insider ikke ønsket at udtale sig om manualen.

Sådan kan du klage

Forbrugerne bør ifølge Forbrugerrådet Tænk altid klage til forretningen, hvis de føler sig overhørt eller slet ikke bliver hørt på under en reklamation.

Hjælper det ikke, kan man overveje at klage til Forbrugerklagenævnet og måske få lov til at ophæve købet helt.

Få flere råd her.

iphone-8-grafik-desk Teknologi - 5. sep. 2017 Ny iPhone om en uge - Derfor er der ingen grund til begejstring

TIP OS: Har du fået en urimelig afvisning efter en reklamation over elektronik? Fortæl din historie til tech@eb.dk

En hel side fra den 22 sider lange manual. Foto: Business Insider En hel side fra den 22 sider lange manual. Foto: Business Insider  

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Elektronik og spil