PanzerGlass stævner små konkurrenter: - Vi ejer dette navn

Millionfirma fra Hinnerup forlanger erstatning fra små mobilforhandlere, hvis de bruger ordet panserglas - PanzerGlass vil true sig til et lukrativt monopol, mener flere af de stævnede

Der tjenes millioner på at sælge skærmbeskyttelse til mobiltelefoner. Nu kræver et jysk firma, at alle andre forhandlere stopper med at bruge ordet panserglas om deres produkter. PR-foto
Der tjenes millioner på at sælge skærmbeskyttelse til mobiltelefoner. Nu kræver et jysk firma, at alle andre forhandlere stopper med at bruge ordet panserglas om deres produkter. PR-foto

TIP OS: Kender du mere til sagen og dens parter? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Det er den klassiske historie om hønen og ægget: hvem kom først?

Spørger man Hinnerup-firmaet PanzerGlass - der er en af Danmarks mest succesrige sælgere af skærmbeskyttelse til iPhones og andre mobiltelefoner - har de både leveret 'ægget' og ruget det ud i en aktuel strid om ejerskabet til det danske ord 'panserglas', når det bruges om skærmbeskyttelse.

Se også: Dansk virksomhed hyrer Cristiano Ronaldo

Det er vores ord
I dag er dette ord blevet særdeles attraktivt på markedet for skærmbeskyttelse, hvor der omsættes for millioner af kroner.

Panserglas er - udover at være ordet for et skudsikkert materiale – ifølge manges opfattelse i dag den gængse betegnelse for mobil skærmbeskyttelse. Det er PanzerGlass dog lodret uenige i.

Derfor vil firmaet nu sikre, at ingen andre end de bruger ordet, da det blandt andet skaber forvirring hos kunderne:

- PanzerGlass er en iværksættervirksomhed, der blev startet i begyndelsen af 2013. 

- Da vi gik ind på markedet, overvejede vi et godt navn og varemærke frem for bare at kalde produktet skærmbeskyttelse. 

- Det blev til PanzerGlass, der er et godt internationalt navn, forklarer firmaets juridiske direktør Mikkel Gudsøe til Ekstra Bladet.

Han mener samtidig, at det alene er den succes, som PanzerGlass har fået, der i dag gør, at andre forhandlere ønsker at bruge panserglas som navn for deres skærmbeskyttelsesprodukter.

- Man kan sammenligne det med, at Apple ikke fandt på ordet 'apple' eller 'æble' – men fandt som de første på at bruge Apple som varemærke for kategorien computere, siger Mikkel Gudsøe.

- Før PanzerGlass var der ingen, der kaldte produktet skærmbeskyttelse for PanzerGlass eller panserglas for den sags skyld.

PanzerGlass er i dag blevet en international virksomhed, der arbejder på at blive global leverandør af skærmbeskyttelse til mobiltelefoner og andre gadgets med en udsat skærm. PR-foto
PanzerGlass er i dag blevet en international virksomhed, der arbejder på at blive global leverandør af skærmbeskyttelse til mobiltelefoner og andre gadgets med en udsat skærm. PR-foto


Konkurrent: Det er en skræmmekampagne
Det seneste års tid har PanzerGlass med hjælp fra en varemærkeadvokat i Aarhus sendt advarsler ud til firmaer, der kalder deres skærmbeskyttelse for panserglas. I brevet bedes firmaerne om at finde på et andet navn. Ellers vil de blive stævnet med krav om en stor erstatning:

- Panserglas er et helt almindeligt ord, der bruges bredt om det her produkt. Og det kan man naturligvis ikke have eneretten til, siger Claus Petersson fra TechAmmo ApS, der ligger i Aalborg og reparerer mobiltelefoner.

Han er sammen med andre firmaer blevet bedt om at droppe brugen af ordet panserglas. Men det afviser han kategorisk:

- Hvis PanzerGlass har ret til ordet, er det da fint.

- Men de forsøger alene at skræmme konkurrenterne, så de selv kan få en større del af markedet, mener han.

Fakta: Det handler striden om

Hvem fandt på at kalde skærmbeskyttelse til mobiltelefoner for panserglas?

Hinnerup-firmaet PanzerGlass A/S mener, at det gjorde de.

En række af de små firmaer, der i dag bruger panserglas om deres produkter, mener derimod, at man naturligvis ikke kan bruge et almindeligt ord som varemærke - og indtil videre er Varemærkestyrelsen enig i det synspunkt.

Også firmaet Aurora Group, der har deres eget produkt med navnet 'Panzer', kæmper for retten til ordene 'Panzer' og 'Panzer Glass'. Derfor har Aurora i flere år ligget i juridisk strid med Hinnerup-firmaet.



Kan blive dyrt for forbrugerne
Også Marc Dahl Giversen fra TM Trading, som står bag hjemmesiden PanzerScreen.dk og er stævnet af PanzerGlass, afviser kravet som helt hen i vejret:

- Vi har altid solgt panserglas med det danske ord og bruger ikke deres navn PanzerGlass i vores markedsføring. Og vi har været aktive på markedet i lige så lang tid som dem, forklarer han til Ekstra Bladet.

Navnet panserglas valgte han som en alternativ oversættelse af det engelske ord for skærmbeskyttelse til mobiltelefoner, tempered glass. Og valget af navnet 'panzer' i hjemmesidens adresse kommer fra de oprindelige ejere, som Marc købte domænet fra:

- Ærligt talt så tror jeg også, at hvis man spørger et stort antal danskere, så forbinder de panserglas med noget, man sætter på sin telefon - ikke med firmaet PanzerGlass i Hinnerup, som jo er ukendt for de fleste.

Marc Dahl Giversen forudser, at det vil få store konsekvenser for både hans firma og forbrugerne, hvis PanzerGlass får retten på deres side:

- Får de ret i den her sag, bliver vi nødt til at lukke. Vores forretning er bygget op på panserglas, som vi også har brugt store beløb på at markedsføre via for eksempel Google. Det kendskab har taget os mange år at opbygge.

- Så hvis vi pludselig skal bruge ordet beskyttelsesglas om noget, som folk kender som panserglas, bliver konsekvensen jo, at et enkelt firma - nemlig PanzerGlass - får monopol på markedet. 

- Det vil være vanvittigt, hvis de lykkedes med den manøvre, som vil gøre det meget dyrere for forbrugerne, mener han.

Sådan skriver advokaten for PanzerGlass om den ret, som firmaet angiveligt har til varemærket 'panserglas' i Danmark. Men der er alene tale om en ansøgning, som indtil videre er blevet afvist to gange af Varemærkestyrelsen. Kilde: Varemærkestyrelsen
Sådan skriver advokaten for PanzerGlass om den ret, som firmaet angiveligt har til varemærket 'panserglas' i Danmark. Men der er alene tale om en ansøgning, som indtil videre er blevet afvist to gange af Varemærkestyrelsen. Kilde: Varemærkestyrelsen


Anklage: Lyver om deres varemærke
Både Claus Petersson og Marc Dahl Giversen er samtidig forundrede over, at advokaten for PanzerGlass i sine breve påstår, at firmaet allerede har varemærkerettigheden til ordet panserglas i Danmark.

Et tjek hos Varemærkestyrelsen viser nemlig, at der alene er indgivet en ansøgning i slutningen af 2016. Hele to gange - senest 2. august - er ansøgningen blevet afvist af styrelsen, der dog fortsat behandler ansøgningen:

'Mærket er vildledende,' skriver styrelsen i sin første afgørelse fra 27. februar i år.

'Ordet panserglas er en almindelig betegnelse for skærmfiltre, covers og lignende.'

- Derfor er det også bondefangeri, når PanzerGlass forsøger at tage ejerskab på et helt almindeligt dansk ord, mener Marc Dahl Giversen fra TM Trading, der har klaget til styrelsen.

- Det passer jo ikke, når de og deres advokat skriver, at de allerede har varemærket i Danmark. Det er lodret løgn.

Ekstra Bladet har forgæves bedt advokaten bag brevet om en kommentar til hans formuleringer.

Her en del af den seneste afvisning på registrering af varemærket 'panserglas' som Varemærkestyrelsen har sendt til PanzerGlas. Kilde: Varemærkestyrelsen
Her en del af den seneste afvisning på registrering af varemærket 'panserglas' som Varemærkestyrelsen har sendt til PanzerGlas. Kilde: Varemærkestyrelsen


Direktør: Vi har en sag selv uden varemærket
Juridisk direktør Mikkel Gudsøe fra PanzerGlass erkender, at formuleringen i brevet fra firmaets advokat kan misforstås, hvis man ikke er varemærkekyndig.

Men han pointerer, at rent teknisk har den eksterne advokat skrevet i brevet, at der er tale om ansøgning, da der i sagsnummeret står 'VA' foran.

Men dansk varemærke eller ej så er han overbevist om, at man har en god sag, fordi der findes et europæiske varemærke på firmaets navn PanzerGlass.

Han er samtidig fortrøstningsfuld og regner med, at registreringen går igennem, selv om styrelsen to gange i processen har afvist at godkende ansøgningen:

- Selv om vi ikke har det danske varemærke panserglas registreret, så mener vi, at alt, der lyder som PanzerGlass, er dækket af det EU-varemærke, vi har haft siden opstarten, forklarer Mikkel Gudsøe.

Hvem har ret til ordet panserglas?

Se resultat

Hvem har ret til ordet panserglas?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.


Gør det som alle ville gøre
Han fremhæver samtidig, at netop TM Trading og TechAmmo ApS først flere år efter PanzerGlass begyndte at bruge navnet panserglas om deres skærmbeskyttelse:

- Og brug af navnet panserglas kan derfor stadig være en krænkelse af og forveksling med vores firmanavn samt EU-varemærket PanzerGlass, selv uden at vi har det danske varemærke, mener Mikkel Gudsøe.

Han afviser samtidig, at PanzerGlass er ude på at skabe sig et attraktivt monopol:

- Vi er nødt til at sætte ind over for det her, så forbrugerne ved, hvad de køber. Vi får i dag reklamationer fra folk, der for eksempel har fået nye skærme på deres telefoner og samtidig sat en skærmbeskyttelse på, som forretningen kalder 'panserglas'. Og så har forbrugeren troet troet, at det var vores produkt.

- Når der så er noget i vejen med den skærmbeskyttelse, tror de, at produktet kommer fra os og klager. Samtidig skal vi jo værne vores brand, som for eksempel Google og Apple, for netop at sikre, at vores iværksættervirksomhed kan fortsætte væksten regionalt og globalt.

Panserglas er blevet en fantastisk forretning

PanzerGlass i Hinnerup har ramt en guldåre på markedet for skærmbeskyttelse til blandt andet mobiltelefoner.

Alene i det seneste regnskabsår høstede firmaet et overskud efter skat på 8,7 millioner kroner. Året før var overskuddet 7,6 millioner kroner.

PanzerGlass er en del den velhavende Hinnerup-familie Bach, der råder over en række virksomheder, der sidste over omsatte for næsten en milliard kroner, hvoraf overskuddet blev 22 millioner kroner.  Med andre ord leverede PanzerGlass en væsentligt del af overskuddet.

De seneste fem år har koncernen præsteret et overskud på lidt over 98 millioner kroner.



- Det går ellers rigtig godt for jer. Hvorfor så jagte de her typisk små forretninger, der i dag føler, at jeres mål alene er at få dem ned med nakken, så I kan få et monopol på panserglas?

- Hvis det var dem selv, der havde startet, ville reaktionen jo være den samme. Jeg mener, at de har misforstået, hvordan et varemærke bygges op.

- Vores fremgangsmåde har været meget fair ved venligt at skrive til firmaerne og gøre dem opmærksom på, at de misbruger vores navn og skal stoppe med det.

- Langt de fleste har da også sagt, at de så bare vil kalde deres produkt for skærmbeskyttelse eller finde på deres eget navn.

- Der er jo ingen grund til, at de kalder det panserglas, lyder vurderingen fra Mikkel Gudsøe, der påpeger, at mange andre aktører i markedet godt kan sælge deres skærmbeskyttelse under egne kreative navne.

Her en del af de sager, som Aurora har rejst mod PanzerGlass i Hinnerup. Kilde: Varemærkestyrelsen
Her en del af de sager, som Aurora har rejst mod PanzerGlass i Hinnerup. Kilde: Varemærkestyrelsen
 

Den omvendte verden: PanzerGlass er selv jaget

Kampen om retten til ordet panserglas, men også 'Panzer' og 'Panzer Glass' rammer ikke kun de små forhandlere. En anden stor spiller, Aurora Group Danmark, er nemlig en vigtig part i sagen.

- Ja, der er en dialog mellem os og Aurora Group om, hvem der kom først, bekræfter Mikkel Gudsøe fra PanzerGlass.

Forklaringen er, at Aurora, der er storleverandør til Elgiganten, har sin egen mærkevare for beskyttelsesglas til mobiltelefoner kaldet Panzer. Dokumenter fra Varemærkestyrelsen afslører således, at Aurora og PanzerGlass i mindst tre år har kæmpet intenst om navneretten. 

Dialogen består dog af mere end venlige breve. Aurora har nemlig sendt flere stævninger og klaget adskillige gange til varemærkemyndigheder i EU over PanzerGlass.

Aurora, som Ekstra Bladet forgæves har forsøgt at få en kommentar fra, forlanger således, at PanzerGlass stopper med at bruge navnet Panzer og PanzerGlass i deres markedsføring i Danmark og en række andre lande.

- De mener, at de har hævd på Panzer-navnet. Vi har en tvist, som vi er i dialog om, hvordan vi skal løse

- Vi prøver hinanden af, da vi klart mener at være først med navnet PanzerGlass.

TIP OS: Kender du mere til sagen og dens parter? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen