Persondata politik

Anmeld os på Trustpilot og få en Coldplay-billet

Firmaer lokker med præmier for at få flere anmeldelser på Trustpilot. Intet problem, siger folkene bag netstedet

« Forrige
Næste »

Seneste i Forbrug

Hent flere

Mest læste i Forbrug

EKSTRA Forbrug

 

Flere firmaer lokker med præmier for at få brugere til at give dem en anmeldelse på hjemmesiden Trustpilot.

Senest har firmaet Menucard, et rabatkort til spisesteder, udloddet to billetter til den udsolgte Coldplay-koncert i Parken, mens rejsesitet Momondo trækker lod om en iPad blandt anmeldelser, som kommer ind inden 1. september.

På den måde er antallet af anmeldelser hos Menucard på få dage steget fra under 20 til over 200. Momondos antal af anmeldelser på Trustpilot er steget fra 37 til 181.

De indløbende anmeldelser er næsten udelukkende gode, og der bliver givet fire eller de maksimale fem stjerner til firmaerne.

Ikke imod reglerne
Der er ikke nogen regel, som forbyder firmaerne at bruge konkurrencer til at samle sig anmeldelser på Trustpilot.dk, forklarer marketingmanager Joakim Ditlev.

- Man må gerne som firma motivere sine kunder til at komme med anmeldelser ved, at de kan vinde noget, så længe man angiver, at det ikke er betinget af, at man skriver noget positivt, siger han til ekstrabladet.dk.

Konkurrencerne kan ikke sidestilles med at købe sig til bedre anmeldelser, lyder meldingen fra Trustpilot.

- Men hvis man for eksempel lover 10 procent rabat på næste ordre til alle, der kommer med en anmeldelse, det ville vi sidestille med at købe anmeldelser, og det må man ikke. Ligesom man heller ikke må købe sig til anmeldelser på det sorte marked eller for eksempel få venner og kolleger til at skrive anmeldelser af egen virksomhed, siger Joakim Ditlev.

Firmaer: Alle har samme chance
At udlove en lækker præmie kan virke som et forsøg på at fedte sig til god omtale - men det er overhovedet ikke det, der er tale om, siger man hos både Momondo og MenuCard.

Begge firmaer siger, at sigtet med at få flere anmeldelser i høj grad var at få mere feedback fra brugerne, så man kunne lave et bedre produkt, og at alle anmeldere har lige gode vinderchancer, hvad enten de giver ris eller ros.

Læs hele forklaringen i boksen til højre for artiklen

Vil tjekke sagerne
Som udgangspunkt vil Truspilot.dk ikke skride ind over for konkurrencerne, så længe de foregår på 'et sobert niveau', lyder meldingen i første omgang.

Firmaet vil dog tjekke op på sagerne efter at have haft kontakt med ekstrabladet.dk.

- Nu er vi blevet opmærksomme på de her to eksempler, og vi vil tage kontakt til både virksomhederne og nogle af de brugere, som har skrevet, og sørge for, at tingene er i orden, siger Joakim Ditlev til ekstrabladet.dk.

Trustpilot.dk oplever jævnligt, at brugere prøver at snyde eller købe sig til bedre omtale, og her er der klare retningslinjer om, at det må man ikke.

At udlove en lækker præmie kan virke som et forsøg på at fedte sig til god omtale - men det er overhovedet ikke det, der er tale om, siger man hos både Momondo og MenuCard.

- Vores rating var allerede rigtig høj inden konkurrencen, næsten oppe på 9,9, og så er risikoen for, at man ryger ned, ret stor, jeg tror, vi ligger på 9,2 nu. Vi gjorde det, for at få flere vurderinger, både gode som dårlige, som gør os i stand til at forbedre vores service, siger Martin Lumbye, partner i Momondo, til ekstrabladet.dk.

MenuCard har også bibeholdt nogenlunde samme rating som før konkurrenven, med en lille stigning, siger de.

- Grunden til, at vi lavede konkurrencen, var at få noget kritisk masse af anmeldelser, så vores rating på Trustpilot var repræsentativ og troværdig. Når man kun har 15 anmeldelser, som vi havde, så er resultatet meget følsomt over for hver enkelt anmeldelse, siger direktør i MenuCard, Christian Læsø.

Gode svar
Både Momondo og MenuCard mener, at anmeldelserne, der er kommet ind i forbindelse med konkurrencen, er lige så troværdige som de øvrige anmeldelser på Trustpilot.

- Der er kommet nogle enkelte, som skriver, at de kun er med for at vinde billetterne, og dem vil vi bede Trustpilot om at fjerne. Men rigtig mange har faktisk sat sig ned og har givet sig tid til at svare og komme med gode input og også kritik, som vi kan bruge til noget, siger administrerende direktør i MenuCard, Christian Læsø.

- Vi lavede en totalt random udvælgelse af, hvem der skulle vinde, og vinderen af konkurrencen har også givet kritik til os i sin anmeldelse, siger Christian Læsø til ekstrabladet.dk.

Alle har samme chance
Momondo forsikrer også, at alle har samme chance for at vinde iPad-konkurrencen, hvad enten man roser eller skælder ud i sin Trustpilot-anmeldelse.

- Vores motiv er grundlæggende at få brugerfeedback, både god og dårlig. Det er den dårlige kritik, som vi kigger mest på, for det er den, der gør, at vi kan rette og forbedre nogle ting. Alle deltager i lodtrækningen på lige vilkår, både dem der giver en dårlig anmeldelse og dem, der giver en god, siger partner i Momondo, Martin Lumbye, til ekstrabladet.dk.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik