Forbrug

England: 13 millioner kan ikke hæve penge

I en hel uge har der været kaos i tre engelske og irske banker - computersystemer brød sammen under en rutineopgave

  • Irske Alan Campbell er en af de mange kunder, som ikke kunne få adgang til sine penge. (Foto: Sean Harkin/Demotix)
« Forrige
Irske Alan Campbell er en af de mange kunder, som ikke kunne få adgang til sine penge. (Foto: Sean Harkin/Demotix)
1 af 2
Næste »
 

Forestil dig, at du ikke kan komme ind på din netbank.

Forestil dig, at alle kontant-automater er spærret.

Og nede i banken får du - sammen med hundredvis af andre kunder - samme besked: Vi ved ikke, hvad der står på din konto.

I en uge har det været virkeligheden for mange af de over 17 millioner kunder i tre engelske og irske banker.

SKET I DANMARK: Danske Bank brød helt ned

Siden tirsdag i sidste uge har it-systemerne hos bankerne Royal Bank of Scotland, Ulster Bank og NatWest nemlig været brændt sammen, efter en opdatering af bankernes softwaregik helt galt.

Måtte blive i brummen
Bankerne vurderer, at op mod 13 millioner kunder indtil nu har haft problemer med at få adgang til deres penge.

Nedbruddet begyndte natten til tirsdag i sidste uge, da bankerne rutinemæssigt gennemførte betalinger og flyttede penge rundt på konti.

NETBANKER NEDE: Flere banker ramt af nedbrud

Onsdag morgen i sidste uge opdagede kunderne - og bankerne - pludselig, at der ikke var gået løn rigtigt ind. Eller betalt de regninger, der skulle betales. Og i løbet af de seneste syv dage er problemerne kun blevet værre.

THE SUN: Tusindvis er alvorligt ramt

Engelske medier skriver blandt andet om en mand, der måtte blive siddende i fængsletweekenden over, fordi domstolen ikke kunne få den kaution, han havde betalt. Og mange kunder fortæller om huslejer, der ikke er betalt, og firmaer, som rykker for deres penge.

Bankboss: Ingen bonus i år
For at løse nogle af problemerne har de tre banker været tvunget til at holde ekstraordinært åbent, så kunderne manuelt kunne blive betjent. Men efter en uge med koks i teknikken er tålmodigheden ved at slippe op.

- Der er stadig meget, der skal løses. Og vi giver den støtte, vi kan, siger chefen for den engelske centralbank, Sir Mervyn King. Han forventer, at de tre banker og deres it-systemer skal kulegraves, når problemerne er løst.

THE SUN: Dum IT-mand lavede fejlen

Blandt andet de bankansattes fagforening Unite har også kritiseret bankerne for, at problemerne skyldes en outsourcing af it-systemerne til Indien. Noget, som chefen for Royal Bank of Scotland på det skarpeste afviser:

- Men bankens ledelse og vores kundeservice kommer til at stå til regnskab, når der skal uddeles bonus for 2012, lover bankchefen Stephen Hester.

IT-koks er ikke usædvanligt

* Det er ikke usædvanligt, at danske bankers it-systemer 'får det for varmt' eller slet og ret giver op.

* Men normalt er problemerne isoleret til nogle få timer, hvor for eksempel netbanken er lukket ned. Eller dankortsystemet ikke fungerer. Et andet problem kan være de systemer, som kunderne bruger til at handle værdipapirer med.

* Så sent som mandag var Danske Banks systemer nede et par timer, så kunderne ikke kunne bruge netbank, mobilbank og hæveautomater.

* Også blandt andre Saxobank har haft et stort nedbrud i januar i år, hvor kunderne i mere end en time ikke kunne handle online. Og det er dyrt for dem, som investerer mange penge i for eksempel udenlandske aktier og obligationer.

* Der findes ingen officielle opgørelser over, hvor tit bankerne har koks i teknikken.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik