Forbrug

Fup: Gratis prøvepakker koster dig kassen

Forbrugere vildledes groft til at betale for kostbare abonnementer -nu går Forbrugerombudsmanden i kødet på bagmændene

  • Sådan mødes kunderne, når de har klikket sig videre fra Facebook. Men man skal holde sig langt væk fra prøvepakkerne - firmaerne bag vil nemlig snyde dig groft.
« Forrige
Sådan mødes kunderne, når de har klikket sig videre fra Facebook. Men man skal holde sig langt væk fra prøvepakkerne - firmaerne bag vil nemlig snyde dig groft.
1 af 4
Næste »
 

HJÆLP OS: Er du også blevet snydt? Send os en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Et udspekuleret firma har fundet en indbringende guldgrube på nettet. De får rygere, overvægtige og andre med brug for lidt skønhedsbehandling til at bestille ' gratis' prøvepakker.

Men i samme øjeblik du har afleveret dit navn og adresse, forlanger firmaet penge for tre måneders abonnement. Pris: Typisk mere end 1000 kroner.

Indtil nu har bagmændene formået at holde sig godt skjult. Men efter længere tids research kan Ekstra Bladet i dag afsløre en af de danske bagmænd.

Glødende salgstaler
I alle tilfælde er det Facebook, der bruges til at lokke penge ud af folk. Med glødende salgstaler om hurtigt vægttab eller effektive produkter til rygestop sendes kunderne fra Facebook videre til en række af danske hjemmesider, der er oprettet til formålet.

FORBRUG.DK: Sådan klarer du problemet

Produkterne har alle fængende navne som WinnerSmoke.dk, Total-Detox.dk, SmileAway.dk, WaistWinner.dk, HealthyLiving.dk, Gratis-Rygestop.dk og Reducil.dk:

Ombudsmand: Ikke i orden
Forbrugerombudsmanden har nu sat en undersøgelse af bagmændene i gang:

- Jeg har for nylig besluttet at indlede en nærmere undersøgelse af markedsføringen af Remonyl, Reducil, WinnerSmoke, SmileAway, WaistWinner og Total-detox med henblik på, om der kan rejses en vildledningssag mod dem, der står bag markedsføringen, forklarer Henrik Øe.

- Det er ikke i orden, hvis man får det til at fremstå, som om forbrugerne bare bestiller en gratis eller meget billig prøvepakke, når der i virkeligheden er tale om, at man ved at bestille prøvepakken binder sig til et abonnement, mener han.

SE HVEM BAGMANDEN ER I EKSTRA BLADET FREDAG:

* Forbrugerrådet: Du skal ikke betale

* Elin blev snydt: Jeg føler mig bare så dum

* Bagmand: ' Ahh, så holder der ny bil i indkørslen'

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik