Fup: Gratis prøvepakker koster dig kassen

Forbrugere vildledes groft til at betale for kostbare abonnementer -nu går Forbrugerombudsmanden i kødet på bagmændene

Sådan mødes kunderne, når de har klikket sig videre fra Facebook. Men man skal holde sig langt væk fra prøvepakkerne - firmaerne bag vil nemlig snyde dig groft.
Sådan mødes kunderne, når de har klikket sig videre fra Facebook. Men man skal holde sig langt væk fra prøvepakkerne - firmaerne bag vil nemlig snyde dig groft.

HJÆLP OS: Er du også blevet snydt? Send os en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Et udspekuleret firma har fundet en indbringende guldgrube på nettet. De får rygere, overvægtige og andre med brug for lidt skønhedsbehandling til at bestille ' gratis' prøvepakker.

Men i samme øjeblik du har afleveret dit navn og adresse, forlanger firmaet penge for tre måneders abonnement. Pris: Typisk mere end 1000 kroner.

Indtil nu har bagmændene formået at holde sig godt skjult. Men efter længere tids research kan Ekstra Bladet i dag afsløre en af de danske bagmænd.

Glødende salgstaler
I alle tilfælde er det Facebook, der bruges til at lokke penge ud af folk. Med glødende salgstaler om hurtigt vægttab eller effektive produkter til rygestop sendes kunderne fra Facebook videre til en række af danske hjemmesider, der er oprettet til formålet.

FORBRUG.DK: Sådan klarer du problemet

Produkterne har alle fængende navne som WinnerSmoke.dk, Total-Detox.dk, SmileAway.dk, WaistWinner.dk, HealthyLiving.dk, Gratis-Rygestop.dk og Reducil.dk:

Ombudsmand: Ikke i orden
Forbrugerombudsmanden har nu sat en undersøgelse af bagmændene i gang:

- Jeg har for nylig besluttet at indlede en nærmere undersøgelse af markedsføringen af Remonyl, Reducil, WinnerSmoke, SmileAway, WaistWinner og Total-detox med henblik på, om der kan rejses en vildledningssag mod dem, der står bag markedsføringen, forklarer Henrik Øe.

- Det er ikke i orden, hvis man får det til at fremstå, som om forbrugerne bare bestiller en gratis eller meget billig prøvepakke, når der i virkeligheden er tale om, at man ved at bestille prøvepakken binder sig til et abonnement, mener han.

SE HVEM BAGMANDEN ER I EKSTRA BLADET FREDAG:

* Forbrugerrådet: Du skal ikke betale

* Elin blev snydt: Jeg føler mig bare så dum

* Bagmand: ' Ahh, så holder der ny bil i indkørslen'

1 af 4 Pas på - det er annoncer som den her, der lokker danskere til at bestille gratis prøvepakker. Bagefter forsøger firmaerne bag at kradse mange penge ind for et abonnement, forbrugerne aldrig har bedt om.
2 af 4 Kun hvis du kigger dig rigtigt godt for, opdager du betingelserne: Du hænger på det dyre abonnement, når du har åbnet prøvepakken. Forbrugerombudsmanden forsøger nu at rejse en sag mod bagmændene, der groft vildleder kunderne.
3 af 4 Elin Mathiasen fra Aalborg er en af de mange, der føler sig groft snydt af firmaet bag en række fupannoncer på Facebook. (Foto: Ole Frederiksen)
4 af 4 Sådan mødes kunderne, når de har klikket sig videre fra Facebook. Men man skal holde sig langt væk fra prøvepakkerne - firmaerne bag vil nemlig snyde dig groft.
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen