Persondata politik

Forbrug

Pas på: Disse fupsider var aldrig blevet godkendt

Bagmænd vildleder med løfter om gratis prøvepakker - og hjemmesiderne er langtfra hæderlige

  • Hjemmesider som WinnerSmoke.dk, Total-Detox.dk, SmileAway.dk, WaistWinner.dk, HealthyLiving.dk, Gratis-Rygestop.dk og Reducil.dk (billedet) har kun et formål: At narre forbrugerne til at betale for et dyrt abonnement, de aldrig har sagt ja til.
Hjemmesider som WinnerSmoke.dk, Total-Detox.dk, SmileAway.dk, WaistWinner.dk, HealthyLiving.dk, Gratis-Rygestop.dk og Reducil.dk (billedet) har kun et formål: At narre forbrugerne til at betale for et dyrt abonnement, de aldrig har sagt ja til.
1 af 1
 

HJÆLP OS: Er du også blevet snydt? Send os en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Hvis en dansk virksomhed laver hæderlige forretninger på internettet, kan den få det såkaldte e-mærke.

Men den slags blåstempling skal bagmændene til en række fupsider, som Ekstra Bladet afslørede fredag, bestemt ikke gøre sig håb om at få:

- Som siderne ser ud nu, vil vi aldrig kunne godkende dem, forklarer jurist Maria Jensen fra organisationen bag e-mærket.

Hjemmesiderne har navne som WinnerSmoke.dk, Total-Detox.dk, SmileAway.dk, WaistWinner.dk, HealthyLiving.dk, Gratis-Rygestop.dk og Reducil.dk:

GODE RÅD: Sådan spotter du en fupbutik

Og alle har de samme formål: At få danske forbrugere til at bestille en ' gratis' prøvepakke - og bagefter forlange op mod 1000 kroner for et abonnement, som kunderne aldrig har sagt ja til:

- Når man ser de her hjemmesider, så er der ingen brugbar kontaktinformation til virksomheden.

FORBRUG.DK: Sådan klarer du problemet

- Og man kan ikke finde ud af, hvem der reelt står bag, siger Maria Jensen om grunden til, at e-mærket ikke er aktuelt for disse fup-hjemmesider.

Umuligt at få kontakt
Et andet problem er, at det er nærmest umuligt for kunderne at komme i kontakt med firmaet, når man forsøger at komme ud af kløerne på dem.

Og det er heller ikke nemt at gennemskue, at man ifølge hjemmesiderne tegner sig for et dyrt abonnement:

- Når vi godkender hjemmesider som de her, skal betingelserne være nemme at finde og forstå.

LÆS OGSÅ: Holland advarer mod fupsiderne

- Man skal ha' sikkerhed for, at tingene er så åbenlyse, at du godt ved, hvornår du har lavet en handel. Og indgået en abonnementsaftale.

- Du skal være sikker, så du ikke bagefter føler dig snydt. Man skal aldrig være i tvivl om, hvad man siger ja til, fortæller e-mærkets jurist.

Facebook bruges til fup
Organisationen bag emærket - som Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet har lavet - kender alt for godt til firmaer, der bruger Facebook til at fuppe forbrugerne:

- Vi har rigtig dårlige erfaringer med virksomheder, der reklamerer på Facebook.

- Hjemmesiderne er sat op på en måde, så der ofte ikke er mere end blot forsiden. Og der er rigtig mange af de, som reklamerer på Facebook, der også har misbrugt vores e-mærke, siger Maria Jensen.

Certifikatprøven
Det er dog nemt af afsløre, hvis e-mærket bliver misbrugt til at give kunderne falsk tryghed:

- Vi har et certifikat, som man altid skal kunne klikke videre til fra de virksomheder, der reklamerer med e-mærket.

FORBRUGERRÅDET: Lad være med at betale

- Kan man ikke det, så er e-mærket med stor sikkerhed falsk.

Den danske forbrugerombudsmand har nu indledt en undersøgelse af firmaets vildledning i Danmark, og han vil hvis overhovedet muligt forsøge at rejse en straffesag mod bagmændene.

HJÆLP OS: Er du også blevet snydt? Send os en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik