Irriterede kunder: Her er de værste gebyrer

Ekstra Bladet har modtaget bunkevis af henvendelser fra læsere, der er trætte af deres mange gebyrer

  • Der er en 'gebyrjungle' uden lige, som man skal have styr på. (Foto: Polfoto/privatfoto, collage: Ekstra Bladet)
Der er en 'gebyrjungle' uden lige, som man skal have styr på. (Foto: Polfoto/privatfoto, collage: Ekstra Bladet)

Man skal se sig godt for i forbrugerjunglen, hvis man vil undgå at betale enten det ene eller det andet gebyr, når man tegner et abonnement, optager lån eller betaler for sine indkøb på nettet.

Tidligere i dag kunne Ekstra Bladet fortælle, at Fitness World har indført et gebyr på 9 kroner, der skal betales hver gang, kunderne skal betale deres fitness-abonnement over Betalingsservice - en service, der ikke er valgfri.

Se også: Kunder raser: Fitnesskæde tvinger udskældt gebyr igennem

Men Fitness World er ikke de eneste, der presser gebry-citronen. Der er masser af andre gebyrer derude.

På opfordring fra Ekstra Bladet har massevis af læsere henvendt sig og meldt de gebyrer, som de er aller mest trætte af. Især det udskældte PBS-gebyr er til stor irritation for mange, men der er også mange andre gebyrer, fortæller Forbrugerrådet Tænks vicedirektør Vagn Jelsøe til Ekstra Bladet.

- For eksempel på flyområdet kan man se, at jo hårdere priskonkurrencen bliver, desto mere fristende er det for selskaberne at skille noget af prisen ud i særskilte gebyrer. Nogle gange er det så et spørgsmål om ord, om der er tale om et gebyr eller om at dele af ydelsen prissættes særskilt, siger han.

(Se listen nederst i artiklen over nogle af de gebyrer, som kunderne ikke kan fordrage)

Han understreger, at Forbrugerrådet Tænk mener, at gebyrer kun er i orden, hvis de dækker over en reel omkostning - og at virksomheden i øvrigt ikke tjener ekstra på at opkræve gebyret.

- Vi har den holdning, at der skal være et reelt indhold i et gebyr. Når man taler om gebyrer, skal det være fordi man får et eller andet ekstra, og derfor mener vi, at et gebyr skal kunne undgås, for ellers bør de være en del af prisen. Ellers bliver det vildledende prismarkedsføring.

Se også: Thomas er træt af Fitness World: Skal betale for at betale

Lært fra bankerne
Også partner i rådgivningsfirmaet Audon Frederik Aakard har lagt mærke til de mange gebyrer.

- Specielt i abonnementsverdenen står det altså øverst i bogen, hvad kan man lave af gebyrer. Man kan blandt andet indføre et håndteringsgebyr, udstede kortgebyr, indmeldelsegebyr og gebyr for overhovedet at være der, siger han og tilføjer:

- At skue på gebyrknapperne har man især lært fra bankbranchen og så videre. Det er små beløb, som man så pålægger kunderne, og det er bredt forankret i mange forskellige virksomheder. Hvis de har mulighed for at gøre det, så gør det det.

Også gode gebyrer
Ifølge Forbrugerrådet Tænk kan gebyrer dog også have deres berettigelse.

- Gebyrer er ikke altid af det onde, hvis de har en form for adfærdsregulerende effekt. For eksempel synes vi, at det er okay, at man hidtil har skullet betale et gebyr for at betale med MasterCard i butikkerne, mens det har været gratis at betale med dankort, for du får mere, når du bruger et MasterCard, mens dankortet er helt skrabet betalingskort, siger vicedirektør Vagn Jelsøe.

- Især i den finansielle sektor er gebyrerne ofte til forhandling. Men jeg tror ikke at du kommer langt, hvis du begynder at forhandle med TDC om administrationsgebyret for, at du er på betalingsservice.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Linette K. Jespersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen