Få træning ind i rengøringen

Når der nu alligevel står rengøring på programmet, hvorfor så ikke træne og styrke musklerne samtidig? Få tips til øvelser som øger forbrændingen og gode råd til at undgå overbelastning

  • Foto: Bolius
Foto: Bolius

Rengøring og træning kan sagtens kombineres, så du får brugt musklerne på den rigtige måde under støvsugning, vinduesvask og afstøvning. 

Fysioterapeut Jacob Baagøe fra Fysiq Royal viser i en række videoer, hvordan du kan gøre rent uden overbelastning og få ekstra træning ind i de daglige gøremål.

Pas på ryggen når du støvsuger
En tur med støvsugeren er god motion, og du kan nemt lægge lidt ekstra udfordringer ind, hvis du vil øge kalorieforbrændingen, mens du jager nullermænd. 

Du kan eksempelvis lave et fremfald med det ene ben, så du kommer godt ned i knæ og får trænet de store lårmuskler, foreslår Jacob Baagøe. På den måde øges forbrændingen.

Uanset om du støvsuger for at få bugt med snavs på gulvet, eller for at brænde kalorier af, er det en god idé at være opmærksom på din holdning.

- Som fysioterapeut ser jeg jævnligt skader på grund af rotation eller bøjning af ryggen, som ikke er hensigtsmæssig. Det kan for eksempel opstå under støvsugning. Vær derfor opmærksom på at holde ryggen ret, og lade armene gøre arbejdet.'

via GIPHY

Se hele videoen her

Flyt spanden og øg energiforbruget
Et simpelt trick til at øge energiforbruget, når du gør rent, er at flytte vandspanden. Vasker du vinduer, kan du passende flytte spanden ned på gulvet, så du også får aktiveret benene, når kluden skal vrides op. Her er det afgørende, at du ikke bukker ryggen, men i stedet lader lår og lægge gøre arbejdet, forklarer fysioterapeut Jacob Baagøe.

- Lav en squad, hver gang du skal vride kluden op. Fødderne skal være i skulderbredde, og så kommer du ned i knæ, mens du vrider kluden op. Sørg for at hofter, knæ og ankler peger fremad i en lige linie, så du ikke overbelaster leddene, siger han.

via GIPHY

Se hele videoen her

Læs også: Oldfruens fif: Gør lamper, skærme og nips helt rene

Få en god arbejdsstilling
Gode arbejdsstillinger er vigtige, når du gør rent. Især skulderen kan blive overbelastet, når du svinger støvekluden. Fysioterapeut Jacob Baagøe anbefaler en lille trappestige som hjælpemiddel, hvis du eksempelvis skal op i højden og fjerne spindelvæv.

- Skulderen er ofte på hårdt arbejde, når du gør rent. Vær derfor opmærksom på at sænke skulderen, så du undgår overbelastning. Træd op på en skammel eller stige, hvis du skal arbejde i højden. Det er armene, som skal gøre arbejdet, når kluden eller støvkosten skal bevæges fra side til side, siger han.

Trappestigen kan i øvrigt bruges til at lave lidt ekstra trin op og ned for motionens skyld. Alternativt kan du aktivere lårmusklerne i en squat, når du skal tørre støv af i vindueskarmen. På den måde aflaster du ryggen, men husk stadig at have fokus på at holde skulderen nede.

via GIPHY

Se hele videoen her

Læs også: Fru Grøn: Drop rengøring med madvarer!

Brug kræfterne på den rigtige måde
Gulvvask er god motion, hvor du får brugt masser af kræfter. Det er især de store ryg- og brystmuskler, som bliver sat på arbejde her. Hold ryggen ret for at undgå vrid og overbelastning. 

- Sørg for at have en god benstilling, så du kan arbejde med moppen eller gulvskrubben tæt inde på kroppen. Det giver den bedste mulighed for at lægge vægt bag, siger Jacob Baagøe.

Og så gælder det i øvrigt bare om at lægge kræfter i. Gulvvask må godt give sved på panden understreger fysioterapeuten.

via GIPHY

Se hele videoen her

Læs også: Bolius guide til gør huset hovedrent - sådan

Så meget forbrænder du ved rengøring
Ved en gåtur i rask tempo forbrænder du ca. 240 kcal pr. time. Ved 1 times rengøringsarbejde forbrænder en person på 70 kilo så meget.

Kilde: caloriecount.com

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet