SMS Tip

Når det gør ondt i hælen

Løbeskolens læsere kender til smerter under hælen. Se, hvad de skyldes, og hvordan du behandler dem

10:07 - 09. dec. 2009 | Christian Neergaard

I de fleste tilfælde kan skader i hælen og under svangen afhjælpes med en gang tape. (Foto: Jakob Jørgensen)

Sådan behandles hælskader
- Løb og hop bør begrænses eller helt undgås.
- Overpronation – hvor du vrikker for meget indad på foden – er med til at forstærke belastningen af svangsenens inderside.
- Overpronerer du, når du løber, bør du korrigere for dette med løbesko, der støtter optimalt på fodens inderside.
- Ved markant overpronation eller udtalt seneirritation bør du overveje specialindlæg for aflastning af svangsenen og korrektion af fejlstilling.
- Stabiliserende træning for fod og ankel bør også indgå i behandlingen, så musklerne kan tage noget af belastningen fra senen, og fodens bevægelser kontrolleres bedre, og fejlstillinger minimeres.
- Ved hælspore er det især vigtigt, at skoens hælparti sidder tæt til hælen, så fedtpuden samles og beskytter hælbenet mod stød.
- Optaping af fod og hæl er i mange tilfælde også effektivt til aflastning af svangsenen og til at samle hælens fedtpude.

Christian Neergaard
- Christian Neergaard er fysioterapeut og Master i Idræt og Velfærd fra Københavns Universitet. Han har specialiseret sig indenfor behandling af løbeskader og løbestilsanalyser.
- Fysioterapilærer på Fysioterapiuddannelsen i København. Underviser i idrætsfysioterapi og løbestilsanalyse.
- Fysioterapeut for Københavns Universitets Idrætsforening (USG).
- Forfatter til 'Gyldendals Løbebog' (Gyldendal, 2002), redaktør og medforfatter på bogen 'Sportsskader' (Munksgaard, 2008) og skribent for flere tidsskrifter.
- Afholder foredrag om løbeskader og løbestil og er bl.a. tilknyttet Dansk Atletik Forbund som fast foredragsholder.
- Er indehaver af Sundsport.
- Christian Neergaard har været aktiv løber siden 1978.
- Du kan læse mere om Christian Neergaard på sundsport.dk eller kontakte ham på tlf. 22 98 09 18.

- -

Smerter under hælen eller svangen er en af de mest almindelige løberelaterede skader. Den populære betegnelse for smerterne er hælspore. Man kan dog opdele denne skade i to typer: Svangsenebetændelse og hælspore.

Svangsenebetændelsen
Langt de fleste løbere, som klager over smerter i den bageste del af foden og hælen, har en irritation af den kraftige sene, som går fra hælen og ud til tæerne. Senen danner 'gulvet' i foden og er med til at opretholde fodens hvælvede form. Ved hvert skridt under løb lander vi med to-tre gange kropsvægten. Den høje vægt vil presse foden ud, men fodens buede opbygning opretholdes altså blandt andet af svangsenen.

Der er altså en stor trækbelastning af senen, og opsummerer man denne belastning over flere uger med høj løbemængde, belastes senevævet mere end det kan nå at genopbygge sig med en overbelastning til følge.

- Første tegn er ømhed efter træning, typisk de første to-tre minutter efter man er stået op morgenen efter løbetræning.

- Ved næste stadie vil der være smerter fra hælen i de første minutter af en løbetur og evt. sidst på turen, og selvfølgelig kraftigere ømhed dagen efter.

- En senebetændelse kan typisk ses på ultralydsskanning som en ekstra fortykkelse af senen.

Hælspore
Har man haft markant svangsenebetændelse over længere tid - adskillige måneder - kan der blive skabt en mindre knogleudvækst, der, hvor svangsenen udspringer fra hælbenet - en hælspore. Denne tilstand kan udvikle sig til markante smerter, hver gang hælen sættes i underlaget.

- En hælspore kan ses ved røntgenbillede eller ultralydsskanning.

Hælens fedtpude
Hælbenet beskyttes af en kraftig fedtpude under hælen, som samtidig fungerer som en effektiv støddæmper. Ved voldsomme landinger fra stor højde eller gentagne stød ved løb i for brede sko eller med dårlig støddæmpning, kan der opstå læsioner i hælens fedtpude kamre. Det blotter hælbensknoglen, som kan mærkes tydeligt.

- Denne blottelse af hælbenet kan irritere hælbensknoglen og forårsage hælspore.

- Blandt løbere er denne skade heldigvis ret sjælden.

Tegning: Arne W. jensen

Annonce

-

  • Løbeeksperten Christian Neergaard

Løbeeksperten Christian Neergaard er fysioterapeut og har en master i Idræt og Velfærd. Læs hans artikler om løb her.

Ingen artikler

Annonce

  • Find dit løb her

Annonce

  • Seneste i Kup

Img