SMS Tip

Sannes løbeblog: Fuld fart frem!

Mine hofter er holdt op med at klynke efter lidt ro og lidt svømning, så nu er det bare derudaf. I solskin endda - hvad mere kan man ønske sig?

08:00 - 19. mar. 2010 | Sanne Rosbøg

null

Der ligger stadig sne i skoven, men på vejene er der ved at være snefrit - og solbeskinnet. Og i fitnesscentret har jeg ikke set så meget som et snefnug... (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)

Sanne om sig selv
Navn: Sanne Rosbøg
Alder: 32 til marts
Job: Journalist
Løber fordi: Jeg længe har haft ambitioner om et maraton. Fordi det er nemt og hurtigt at tage hunden i snoren og løbe en time, når det lige passer ind.
Løbeerfaring: Har løbet on-and-off i flere år.
Anden sport: Cykler på motionsplan, har bokset meget indtil for to år siden. Desuden svømning på motionsniveau.
Største styrke: Viljestyrke og høje ambitioner
Største udfordring: Vedholdenhed - også at komme af sted, når det regner og blæser, og når det ikke længere er sjovt at løbe de samme syv kilometer rundt om mosen. At spise sundt, så der ryger et par kilo eller otte under forløbet.

Undersøgelsen
- Sanne klager over ømhed og træthed i hofterne. Af og til gør det også lidt ondt på ydersiden af højre ankel under og efter løb.
- Der skal holdes øje med, at smerterne ikke er udtryk for, at der er overbelastningsskader.
- Sanne skal notere alle ændringer i symptomer herfra.
- Test af de biomekaniske forhold viser, at Sanne falder indad i knæene, når hun bøjer ned i knæ. Her har hun samtidig meget svært ved at stabilisere sin hofte, der forskyder sig ud til siden.
- Instabiliteten i hoften kan skyldes svage muskler her, og styrketest viser da også nedsat styrke.
- Fod og ankel har god stabilitet, så Sannes fokus bør være knæ og hofte.
- Ved analyse på løbebånd ses en løbestil præget af for kraftig vinkling indad på foden - overpronation.
- Sanne har købt et par løbesko, der så rigtig smarte ud, men som åbenbart ikke lever op til de krav som Sannes løbestil stiller.
- Under løb har Sanne også svært ved at holde sin hofte stabil.

Det skal Sanne gøre
- Sanne skal øge sin løbetræning gradvist for ikke at blive skadet.
- Derfor vil andre motionsformer være en vigtig ingrediens i træningen, så hun kan forbedre sin kondition uden at overbelaste de særligt udsatte muskler, hos Sanne med fokus på de ømme hofter.
- Sanne bør købe nye løbesko, der stabiliserer og kontrollerer mod for kraftig indadvinkling i fødderne – antipronationssko.
- Begynde på specifikke øvelser der styrke musklerne på hoftens yderside samt stabilitet og kontrol af knæene, så de sporer lige over fødderne.
- Supplere løbet med anden træning, der ikke indeholder løb.
- Aquajogging og svømning vil være fine supplementer, men har Sanne ikke tid til. Træning i et fitnesscenter kan lade sig gøre, men er besværligt for hende.
- Sanne vil have mulighed for at dyrke motion, når der er et ledigt hul i kalenderen.
- Boksetræning og cykling er de bedste alternativer for Sanne.
- Må gerne træne fire gange om ugen, hvis to af gangene er noget andet end løb.

Se Sannes træningsprogram her.

- -

Så blev det for alvor forår! Ligesom jeg havde fået taget mig sammen til at melde mig ind i et fitnesscenter , kiggede solen frem, og termometeret tøede op og ramte de 12 grader - PLUS. Det kalder jo på en løbetur.

Og det kan jeg faktisk igen nu. For mine overanstrengte hofter, som jeg brokkede mig over sidst, er ved at være tilbage i topform. Jeg spurgte fysioterapeuten Christian Neergaard, hvad man gjorde ved usamarbejdsvillige hofter, og hans råd var: Løb kun halv distance i en uges tid, svøm moderat og brug eventuelt nogle styreketræningsmaskiner.

Det sidste nåede jeg ikke, men det var åbenbart heller ikke nødvendigt, for et par gange i svømmehallen og en kilometer svømning, nogle ture på kondicyklen og lidt på crosstraineren og så lidt kortere ture på asfalten har gjort underværker.

Og weekenden lover også godt vejr, så jeg er på vej ud i foråret og træne mig hurtig og udholdende. Og jeg har min hund med, og ja, den løber løs (fik skældud af flere læsere sidst). Det må den nemlig gerne, der hvor jeg løber.

Træn gerne med - du kan nå det endnu, og det er skønt - så ses vi den 12. juni til Broløbet. Og læs i næste uge, hvordan man bør spise, når man træner...jeg har talt med diætist, som deler ud af sine gode råd.

Annonce

-

  • Løbeeksperten Christian Neergaard

Løbeeksperten Christian Neergaard er fysioterapeut og har en master i Idræt og Velfærd. Læs hans artikler om løb her.

Ingen artikler

Annonce

  • Find dit løb her

Annonce

  • Seneste i Kup

Img