SMS Tip

Din løbestil er vigtig - få den tjekket

Din løbestil dikterer dit skovalg - med de rigtige løbesko undgår du skader. Se også her hvilken løbetype du er

10:58 - 04. apr. 2011 | Christian Neergaard

Med en videooptagelse af en løbers løbestil, kan man analysere de enkelte faser i løbet både i enkeltbillede og i slowmotion (Foto: Colourbox)

  • Se også ...

Dit fodaftryk afslører løbestilen
Du kan i en snæver vending selv tjekke, hvilken type løber du er. Det gør du ved at dyppe foden i vand og sætte et aftryk på en tør flade. Her vil du kunne tjekke følgende:

- Er din svang affladet, og vrikker din ankel markant indad, når du løber, overpronerer du. Ved et fodaftryk vil en stor del af fodens inderside kunne ses.

- Har du en jævnt afrundet fodbue, og står din ankel lige eller kun med et beskedent vrik indad, har du en neutral løbestil. Kun et smalt aftryk forbinder hæl og forfods aftryk.

- En markant stejl fodbue og en løbestil, hvor du vrikker udad på i anklen i stedet for indad, placerer dig som supinationsløber. Der er kun aftryk af hæl og forfod, men ikke af den midterste del af foden.

Syv gode råd når du køber sko
1. Løbesko af god kvalitet har en maksimal levetid på 800 - 1000 km., eller når hælpartiet begynder at hælde enten indad eller udad.

2. Det er din fod, der vælger sko for dig - ikke skoens udseende!

3. Køb dine sko i en specialforretning og tag dine gamle løbesko med. De kan give informationer om den måde, du løber på.

4. Test flere par sko. Ud over at opfylde kravene til din løbestil, skal løbeskoene også være behagelige at have på.

5. Skoen skal sidde fast om foden og føles stabil, når du går ned i knæ og vrikker indad og udad på fødderne.

6. Dine fødder udvider sig i løbet af dagen. Prøv derfor sko om eftermiddagen og gør det endelig med dine løbesokker på.

7. Stram snørebåndene ordentligt, så får du et mere præcist billede af skoens kvaliteter. Også selv om ekspedienten skulle se utålmodig ud.

Hvem har behov for ekstra undersøgelser

Afvigende fodtyper
Hvis du enten er platfodet, eller din svang står meget stejlt og ser hul ud, stiller det typisk ekstra krav til dine løbesko. Ofte vil netop disse fodtyper afvige i skovalg i forhold til det, man umiddelbart kommer frem til ved en hurtig videoanalyse.

Gentagne skader
Bliver du ofte skadet, er det sjældent nok med en optagelse af dine fødder alene. En uddybende løbestilsanalyse bør også omfatte en biomekanisk analyse af hele kroppen –  altså hvordan dine fødder, knæ, hofte og ryg opfører sig i bevægelse under løb –  for at komme alle årsagerne til dine skader til livs.

Metoderne
Der findes flere uddybende analysemuligheder, hvor scanning af føddernes trykfordeling, mens man løber, er et effektivt redskab. Det kan afsløre selv mindre fejlbelastninger, som almindelige videooptagelser ikke opfanger, men som ikke desto mindre kræver justering. Belastninger af hver enkelt del af foden synliggøres på en skærm. Enkelte fysioterapeuter har disse analysemuligheder.

Det viser videoanalysen

Belastning
Belastningsforhold og bevægelsesmønstre skal analyseres så tæt på den måde, du belaster kroppen på som muligt. Derfor skal dine fødder –  og gerne hele kroppen –  analyseres under løb. Det kan en videoanalyse opfylde.

Standfasen
Sliddet på din løbesko kan få dig til at tro, at din løbestil er anderledes, end den i virkeligheden er. Med en videooptagelse kan du se, hvordan foden agerer i bevægelse under hele den periode, foden har kontakt med underlaget kaldet standfasen.

Løbecyklus
Foden har kun kontakt med jorden i en brøkdel af et sekund ved hvert skridt. Med videoanalyse kan du afspille en løbecyklus i slowmotion og se den samme sekvens igen og igen, billede for billede.

- -

Der er mange gode grunde til at vælge løb som motionsform.

Det kræver ingen forudsætninger, du kan løbe hvor som helst og når som helst, det giver god træningseffekt, og løb kræver til at begynde med kun et minimum af udstyr - helt præcist et par gode løbesko.

Læs også: Motionistens naturlige ømhed

Det er til gengæld også meget vigtigt! Den rigtige type sko nedsætter risikoen for, at du bliver skadet.

Op på løbebåndet
Løb giver en meget ensartet belastning på kroppen, og selv mindre ændringer i den måde du løber på, kan overbelaste især fødder, skinneben og knæ.

Læs også: Strææææk dig frisk

Ved at have tjek på din løbestil, kan du sikre dig, at løbeskoen opfylder dine individuelle krav til affjedring, stabilitet og bevægelseskontrol.

Alle disse forhold bør ekspedienten i løbeforretningen som et minimum tage hånd om, så du er sikker på at få den helt rigtige sko.

Læs også: Løberens akilleshæl

Den mest almindelige - og mest effektive - måde at bestemme din løbestil på, er ved videooptagelse af dine fødder, mens du løber på et løbebånd.

Det kan du få i alle specialforretninger for løbere, så uanset dit løbeniveau kan det anbefales at købe løbesko der.

Næste lørdag følger vi op med en test af udvalgte løbesko.

Tre typer løbere

Overpronations-løberen
At overpronere betyder, at du vrikker for meget indad på foden, når du løber. Det kræver en løbesko, der begrænser den store indadvinkling ved at være meget vridstabil og have stabiliserende kiler lagt ind i mellemsålens inderside. Sålen vil her have en anden farve (typisk grå) evt. kombineret med plastickiler i sjove farver! De fleste løbere overpronerer i større eller mindre grad.

Læs også: Pas på overbelastninger - selv når du er i god form

Neutral-løberen
Med en neutral løbestil vil din fod have et meget lille vrik indad. Du vil typisk lande på ydersiden af hælen og lave en meget beskeden rullebevægelse indad med foden. Den rigtige løbesko vil her have god stødabsorbering, men uden de hårde stabiliserende kiler som er nødvendig ved overpronation.

Læs også: Sådan træner du med rutinerede løbere

Supinations-løberen
At supinere betyder, at du forbliver på ydersiden af foden gennem hele standfasen. Det giver desværre en meget dårlig støddæmpning. Derfor vil du generelt have brug for en meget smidig sko med megen stødabsorbering. Da korrekt skovalg til supinationsløberen kan være vanskeligt, bør du rådføre dig grundigt i en specialbutik for løbere. Kun ca. 5% af alle løbere supinerer.

Annonce

-

  • Løbeeksperten Christian Neergaard

Løbeeksperten Christian Neergaard er fysioterapeut og har en master i Idræt og Velfærd. Læs hans artikler om løb her.

Ingen artikler

Annonce

  • Find dit løb her

Annonce

  • Seneste i Kup

Img